آموزش چگونگی اطلاع از صحت هک شدن اکانت گوگل و مقابله با آن

آموزش چگونگی اطلاع از صحت هک شدن اکانت گوگل و مقابله با آن
  • 1395/9/29
  • زهرا معبودی
  • 0

حمله‌ی بدافزار Googligan با هدف قرار دادن دستگاه‌های اندرویدی بیش از یک میلیون حساب کاربری گوگل را آلوده کرد و به این تعداد روزانه ۱۳ هزار کاربر جدید هم اضافه می‌شود. بر اساس گزارش Check Point این مشکل بر روی دستگاه‌های مجهز به اندروید ۴ (جیلی بیلی و کیت‌کت) و اندروید ۵ (لالی‌پاپ) مشاهده شده است.

هک شدن اکانت گوگل

Googligan از طریق اپلیکیشن‌هایی که در اپ استورهای شخص ثالث قرار دارد و لینک‌های مخربی که در حملات فیشینگ از آن‌ها استفاده می‌شوند گسترش می‌یابد. این برنامه روت‌کیتی (Rootkit) را دانلود می‌کند که به وسیله‌ی آن توکن‌های احراز هویت سرویس‌هایی مثل گوگل پلی، جیمیل، Google Photos، Google Docs، G Suite، Google Drive و برنامه‌های دیگر را می‌دزدد. به علاوه بدافزار مذکور اپلیکیشنی را نصب می‌کند که با استفاده از اطلاعات حساب کاربری شما می‌تواند امتیازها و بررسی‌های جعلی به برنامه‌های خود اهدا کند.

آیا حساب کاربری شما هم در معرض خطر است؟ فهمیدن این قضیه ساده است.

حساب کاربری خود را در Check Point بررسی کنید

به وبسایت Check Point رفته و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. بلافاصله به شما گفته می‌شود که حساب کاربری‌تان آلوده شده است یا خیر.

یافتن هک شدن گوگل

علاوه بر این می‌توانید به انتهای این پست از وبلاگ Check Point بروید و لیستی از اپ‌های آلوده به Googligan را ببینید. اگر می‌خواهید ببینید که هیچ کدام از این اپ‌ها در دستگاه شما نصب شده یا نه، کافی است به مسیر Settings > Apps بروید تا در آن‌جا بتوانید لیستی از اپلیکیشن‌های خود را که به ترتیب الفبایی قرار دارند مشاهده کنید.

اگر هک شده باشید باید چه کار کنید؟

اگر اکانت شما هک شده است، باید محتویات دستگاه خود را کاملاً پاک کرده و سیستم عامل را دوباره به صورت تمیز نصب کنید (Clean Installation). سپس رمزعبور اکانت گوگلی که از آن در این دستگاه استفاده می‌کردید را عوض نمایید.

البته باید پیش از هر اتفاقی سعی کنید امنیت سیستم خود را با رمز های درست و اصولی تامین کنید. حتی لازم است هر چند مدت یک بار رمز خود را تغییر دهید تا آن را از دسترس افراد نادرست در امان نگهدارید. به هر حال هک شدن هم برای هر کسی رخ نخواهد داد. با این حال شما اگر با چنین وضعیتی روبرو شوید در درجه اول چه خواهید کرد؟ آیا واقعا تا کنون تجربه برخورد با هک شدن را داشته اید؟ آنچه آموخته اید را با گویا آی تی در میان بگذارید و با انتشار این مطلب روی شبکه های اجتماعی به افزایش امنیت کاربران دنیای مجازی کمک کنید.

منبع: cnet.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *