آموزش ارتقای هارد درایو ( Disk Cloning ) بدون نصب ویندوز

آموزش ارتقای هارد درایو ( Disk Cloning ) بدون نصب ویندوز
  • 1395/10/1
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر فکر می‌کنید که هارد درایو قدیمی‌تان کند شده و دیگر ظرفیت کافی ندارد، می‌توانید به سادگی و بدون از دست دادن اطلاعات خود از یک هارد بزرگتر استفاده کنید.

این کار به لطف فرآیندی موسوم به Disk Cloning انجام می‌شود. کلون کردن یعنی هارد درایو قدیمی خود را بردارید و در هارد جدید از بیت به بیت اطلاعات آن یک کپی دقیق بسازید. بعد که هارد جدید را به سیستم وصل کردید، کامپیوتر شما بدون کوچک‌ترین مشکل بالا بیاید و نیازی به نصب مجدد ویندوز هم نداشته باشید. این کار از طریق یک نرم‌افزار رایگان و با صرف کمتر از یک ساعت وقت (اگر اطلاعاتتان زیاد باشد شاید کمی بیشتر) قابل انجام است.

ارتقای هارد

در این مطلب فرض بر این است که می‌خواهید از هاردی که از هارد فعلی‌تان بزرگتر است استفاده کنید. اگر می‌خواهید از درایوی با ظرفیت کمتر استفاده کنید باید به دنبال راهنمای مخصوص آن بگردید، چون در آن صورت چند مرحله‌ی اضافی هم باید انجام دهید.

چیزهای مورد نیاز

قبل از شروع کار حتماً باید هارد جدید را داشته باشید، ولی به جز آن هم به چند چیز دیگر نیاز است:

ارتقای هارد

  • روشی برای اتصال همزمان هارد درایوها به کامپیوتر. اگر کامپیوتر رومیزی دارید، معمولاً می‌توانید هارد درایو جدید را در کنار هارد قدیمی در کیس کامپیوترتان قرار داده و به مادربرد وصل کنید. اما اگر از لپتاپ استفاده می‌کنید، انجام چنین کاری ممکن نیست و در نتیجه باید وسیله‌ای مثل کابل SATA-to-USB بخرید (همان چیزی که در تصویر بالا وجود دارد). با این کابل می‌توانید هر دو هارد درایو را به درگاه USB کامپیوتر وصل کنید. اگر می‌خواهید هارد درایو ۳.۵ اینچی مکانیکی که دیسک‌های چرخنده دارد را جایگزین کنید، علاوه بر سیم SATA-to-USB به یک منبع تغذیه‌ی جداگانه هم نیاز دارید. چیزی مثل این مدل برای شما مناسب است.
  • نسخهای از EaseUS Todo Backup. نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار همه‌ی قابلیت‌های مورد نیاز ما را دارد، پس آن را دانلود و نصب کنید.
  • پشتیبان گیری از اطلاعات. با وجود این که در طول این فرآیند در حقیقت دارید فایل‌هایتان را کپی می‌کنید، ولی پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع کارهایی که در ارتباط با اطلاعات دستگاه است از فایل‌هایتان پشتیبان بگیرید.
  • یک نسخه از Windows Repair Disk. این ابزار صرفاً برای اطمینان بیشتر است. اگر بد شانسی بیارید و Master Boot Record شما خراب شود، می‌توانید به Windows Repair Disk رفته و در عرض چند دقیقه مشکل را حل کنید. پس این ابزار را دانلود و آن را روی CD رایت کنید تا هر جا لازم شد از آن استفاده نمایید.

با توجه به این که به نوعی دارید خانه تکانی می‌کنید، بهتر است قبل از شروع کار، همه‌ی فایل‌های اضافه را از روی هارد پاک کنید.

چگونه هارد درایو را با EaseUS Todo Backup کلون کنیم؟

بعد از این که هارد را به کامپیوتر وصل کردید و نرم‌افزار EaseUS را نصب نمودید، زمان آن است تا آن را اجرا کنید. در پنجره‌ی اصلی نرم‌افزار از بخش سمت راست بالا گزینه‌ی Clone را انتخاب نمایید.

چگونه هارد درایو را با EaseUS Todo Backup کلون کنیم؟

درایو سیستم ما سه پارتیشن دارد: یک پارتیشن کوچک برای راه‌اندازی در جلو، پارتیشن اصلی سیستم در وسط، و پارتیشن کوچک ریکاوری در انتها. از آن‌جایی که ما می‌خواهیم همه‌ی پارتیشن‌ها را کلون کنیم، تیک کنار اسم دیسک را بزنید (در مثال ما Hard Disk 2) و بر روی Next کلیک کنید. مطمئن شوید که درایو درست را انتخاب کرده باشید! در جایی از یکی از پارتیشن‌ها باید C: نوشته شده باشد.

چگونه هارد درایو را با EaseUS Todo Backup کلون کنیم؟

انتخاب درایو هدف واضح است چون این درایو، درایو بزرگتر و (اگر تا به حال از آن استفاده نکرده باشید) خالی می‌باشد. اگر چند درایو به دستگاه شما متصل است حتماً درایو صحیح را انتخاب کنید، چون این عملیات باعث پاک شدن همه‌ی اطلاعات از روی آن درایو می‌شود.

تیک کنار نام آن درایو را بزنید و از سمت راست آن گزینه‌ی Edit را انتخاب کنید. قبل از ادامه‌ی کار لازم است تا در نگاهی اجمالی پارتیشن‌ها را بررسی کنیم.

چگونه هارد درایو را با EaseUS Todo Backup کلون کنیم؟

در مثال ما، پارتیشن‌مان به صورت ایده‌آل تنظیم نشده است. نرم‌افزار EaseUS تلاش می‌کند تا پارتیشن‌ها را به همان صورتی که در درایو قدیمی وجود داشت به درایو جدید منتقل کند—اگرچه در حال انتقال به یک درایو بزرگتر هستیم. بنابراین باید این مشکل را حل کنیم.

به یاد داشته باشید که یک پارتیشن ریکاوری کوچک در انتهای پارتیشن سیستم ما وجود دارد. در حال حاضر این پارتیشن در برابر پارتیشن ویندوز ما قرار گرفته و بیش از ۷۰۰ گیگابایت فضای تخصیص داده نشده را در انتهای درایو قفل می‌کند. ما باید آن را انتخاب کرده و به انتهای هارد درایو منتقل کنیم. کافی است بر روی این پارتیشن کوچک کلیک کرده و آن را تا آخر به سمت راست بکشید. (اطمینان یابید که در حال جابجا کردن پارتیشن هستید، نه تغییر اندازه‌ی آن).

چگونه هارد درایو را با EaseUS Todo Backup کلون کنیم؟

اکنون می‌توانیم درایو سیستم را انتخاب کرده و آن را گسترش دهیم تا بتوانیم فضای تخصیص نیافته‌ی بین انتهای پارتیشن سیستم و شروع پارتیشن ریکاوری را پر کنیم. بر روی لبه‌ی آن کلیک کرده و آن را بکشید.

اگر از یک درایو کوچکتر به یک درایو بزرگتر می‌روید، به احتمال زیاد با این مشکل مواجه می‌شوید، پس قبل از این که جلوتر بروید حتماً اندازه‌ی پارتیشن‌ها را تغییر دهید. زمانی که این کار را کردید، بر روی OK کلیک کنید.

چگونه هارد درایو را با EaseUS Todo Backup کلون کنیم؟

بعد از این که همه چیز درست شد، برای شروع فرآیند کلون شدن بر روی Proceed کلیک کنید.

افزایش هارد

مدت زمانی که طول می‌کشد تا کار تمام شود به سرعت کامپیوتر، درایوها، و همچنین مقدار اطلاعات شما بستگی دارد. از این رو کل فرآیند می‌تواند از ۱۵ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

افزایش هارد

عملیات ما حدود ۵۰ دقیقه طول کشید. زمانی که کار تمام شد بر روی Finish کلیک کنید.

افزایش هارد

اکنون زمان آن است تا کامپیوترتان را به درایو سیستم جدید وصل کنید. در اکثر کامپیوترها انجام این کار خیلی ساده است. کافی است سیستم را خاموش کرده، درایو قدیمی را جدا نموده و درایو جدید را نصب کنید. سپس دوباره که کامپیوتر را روشن کنید سیستم باید طوری راه‌اندازی شود که انگار هیچ اتفاقی نیوفتاده است.

اگر از کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید و می‌خواهید هر دو درایو را نگه دارید، چند گزینه پیش رو دارید. شما می‌توانید درایو جدید را به جای درایو قدیمی بگذارید و درایو قدیمی را در سوکت دیگری قرار دهید (تا کامپیوتر به طور خودکار از درایو جدید راه‌اندازی شود)، یا این که درایوها را به همین صورت رها کنید و تنظیمات را از BIOS انجام دهید تا کامپیوتر درایو جدید را بوت کند.

اگر می‌خواهید ببینید که همه چیز همان طور که باید باشد است یا نه، می‌توانید بر روی درایو C: کلیک راست کرده و بخش Properties را بررسی کنید. حتماً ببینید که مقدار فضای خالی درست باشد، اگر این طور نیست، کامپیوتر احتمالاً از درایو قدیمی راه‌اندازی شده است.

افزایش هارد

حالا که درایو جدید سیستم نصب شده و کار می‌کند، می‌توانید با درایو قدیمی هر کاری که خواستید بکنید، ولی قبل از آن اول ببینید همه چیز سر جای خودش است و درست کار می‌کند یا خیر.

نظر شما در مورد این ترفند و روش اجرای آن چیست؟ به غیر از استفاده از هارد اکسترنال، شما از چه روش های دیگری در چنین شرایطی استفاده کرده اید؟ چالش های پیش روی خودتان در این باره را با گویا آی تی در میان بگذارید و با انتشار این مطلب روی شبکه های اجتماعی، به دیگران نیز ترفند های سخت افزاری را بیاموزید.

منبع:howtogeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *