آشنایی با روش میانبر برای رسیدن سریع به اهداف

آشنایی با روش میانبر برای رسیدن سریع به اهداف
  • 1395/10/1
  • زهرا معبودی
  • 0

 شاید برای برنامه های زندگی یا کاری خود، اهدافی تعیین کرده باشید که البته اگر این گونه است به شما تبریک می گوییم، اما اگر خیلی بلند پرواز یا عجول هستید که سریع تر از موعد احتمالی و مشخص شده به موفقیت برسید می توانید راهکار امروز گویا آی تی را دنبال کنید.

فرض می کنیم شما هنوز برای خود هدفی تعیین نکرده اید. ابتدای راه از شما می خواهیم که هدف های خود را تعیین کنید. فراموش نکنید که هدف ها را با ارزش های تان اشتباه نکنید. هدف باید ملموس و قابل اندازه گیری باشد.

هدف گذاری

۱. خواسته ها و آمال شما چه چیزی هستند؟

هر چند مبنای زندگی بر رئال گرایی است اما ابتدای هدف گذاری باید کمی ایده آل گرا باشیم. فکر کنید که به شما این امکان را داده اند که به تمام آرزوهای خود برسید، تصور کنید که هیچ محدودیتی ندارید، در چنین شرایطی دوست داشتید به چه چیزهایی در رابطه با زمینه مورد نظرتان برسید.

 عموما افراد برای یکی از موارد زیر شروع به تعیین هدف می کنند شما در کدام دسته قرار دارید؟

۱. درآمد زایی: برای امسال و سال های آتی چه میزان در آمد زایی را مد نظر دارید؟

۲. خانواده: تمایل دارید چه تغییراتی در سبک زندگی و نحوه زندگی شخصی و خانوادگی تان اعمال کنید؟
۳. سلامتی: اهداف سلامتی آینده و کنونی شما چه چیزهایی هستند؟
رسیدن به هدف

تعیین هدف ۳۰ ثانیه ای

در این مرحله از شما می خواهیم که طی ۳۰ ثانیه سه تا از بزرگترین هدف هایتان را بنویسید. البته اینکه قصد داریم این کار را در ۳۰ ثانیه انجام دهید به این خاطر است که در چنین زمانی عموما هدف های بسیار مهم به ذهن می رسند. بنابراین احتمال اینکه این هدف ها همان اولویت ها باشند بسیار زیاد است.

۲.نوشتن اهداف را سر لوحه کار خود قرار دهید

نوشتن اهداف از جمله کارهایی است که بسیاری از افراد آن را بی اهمیت می انگارند. اهداف خود را به صورت کامل و با جزییات بنویسید. سعی کنید چیزی از قلم نیندازید و در رابطه با اهداف خود با خود تعارف نکنید. خجالت نکشید و کارتان را به خوبی انجام دهید.

۳.  بازه زمانی ایجاد کنید

مهلت سازی همیشه به عنوان یک سیستم مقتدر برای انجام کار ها به شمار می آید. ممکن است اهداف شما چند ساله یا ۳۰ ساله باشد! کافیست برای چنین اهدافی ریز هدف نیز مشخص کنید که بتوانید آن ها را در مدت زمان کمتری بدست آورید.

۴چه موانعی اهدافتان را تهدید می کند؟

برخی محدودیت ها هستند که کسب و کارها و اهداف را تهدید می کنند. برای شما چه محدودیتی وجود دارد که در مسیر رسیدن به هدف هایتان، مشکل ایجاد کنند؟ آیا از دانسته ها و مهارت های خود مطمئن هستید؟ همیشه شمار زیادی از محدودیت ها و موانع در درون خود فرد هستند و این موجب می شود که فرد نتواند به هدف خود برسد.

۵مهارت های ضروری برای دستیابی به هدف شما چیست؟

در هر وادی از هدف گذاری و موفقیت باشید همیشه سعی کنید در زمره ده درصد برتر باشید. دقت داشته باشید که کدامین ضعف های شما هستند که موجب می شوند از دیگران عقب بمانید؟ یا اینکه تقویت چه زمینه هایی می تواند شما را از دیگران متمایز کند؟ برای تقویت مهارت های شخصی و کاری تان برنامه ریزی روزانه داشته باشید.

رسیدن به هدف

۶افراد موثر در دستیابی به هدفتان را مشخص کنید

همیشه یک سری از افراد هستند که با کمک آن ها می توانید سریع تر به اهداف خود برسید. تعیین کنید که چه کسانی می توانند شما را در رسیدن به هدف هایتان یاری برسانند؟ حتی مشتریان شما می توانند در زمره کسانی باشند که شما را به اهدافتان می رسانند.

 هر چه شبکه افراد یاری رسان برای شما بزرگتر باشد می توانید درست تر کار خود را انجام دهید و سریع تر به نتیجه برسید اما همیشه یک فرد کلیدی در زندگی خود باید داشته باشید که بتواند اصولی ترین و حساس ترین کارها را در کنار شما انجام دهد.

۷یک فهرست طلایی از کارها را تعیین کنید

برای رسیدن به هر هدف باید اقدامات یا اقدامک هایی انجام داد. برای انجام اقدامات در شرایط درست تر، لیست کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید. حتی لیست موانع را هم بنویسید و روش ها و راه حل های آن را با هم بررسی کنید. نکته مهم تر این است که تلاش داشته باشید، کارها را با همکارانی که از پس این فعالیت ها بر می آیند در میان بگذارید.

 گاهی نوشتن به شما کمک می کند که بتوانید باور کنید که مسیری که در پیش دارید آنقدر ها هم سخت نیست و کاملا دسترس پذیر است.

۸برنامه ریزی داشته باشید

وقتی فهرست خود را مشخص کردید سعی کنید یک اولویت بندی اساسی داشته باشید که بتوانید به طور مرتب و منظم به آن رسیدگی کنید و آن ها را در تایم های مشخص اجرا کنید.

رسیدن به هدف

۹برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه داشته باشید

برنامه داشتن به امور کاری و اوقات شما نظم می دهد. بدین صورت می توانید، برای هر روز و ماه و سال و هفته خود برنامه داشته باشید. ابتدای هر هفته، ابتدای هر روز و ابتدای هر ماه باید برنامه ای خاص داشته باشید. در پایان هر هفته و ماه باید برای ماه و هفته بعد برنامه ریزی کنید و این پروسه را جدی بگیرید.

فهرست خود را از ابتدای شروع کار تا دست‌یابی به هدف، در قالب مجموعه ای از گام‌ها سازماندهی کنید.

تلاش داشته باشید که برنامه ریزی تان دقیق و جز به جز باشد تا بتوانید بهتر آن ها را عملی کنید. برنامه ریزی در سرمایه گذاری زمانی بسیار نقش مهمی دارد.

۱۰اولویت کاری روزانه داشته باشید.

هر چند شما لیستی از کارها را هر روز در اختیار دارید اما نباید فراموش کنید که ابتدا اولویت را به مهم ترین کارها باید بدهید. همیشه از خودتان بپرسید در صورتی که فقط فرصت انجام یک کار از لیست موجود را داشته باشم باید کدام را انجام دهم؟ این می شود همان اولویت اول کاری شما. پس سعی کنید مهم ترین ها را ابتدا انجام دهید تا تنش های روانی کاسته شده و به دقت به بقیه کار ها در زمان درست برسید. اگر شمار کارهای مهم روزانه تان را تا ۷ مورد بنویسید، و بتوانید آن ها را اجرا کنید گام بسیار موثری برداشته اید.

رسیدن به هدف

۱۱. پشتکار داشته باشید

سعی کنید کارهایی را که شروع می کنید به طور تمام و کمال آن ها را دنبال کنید. بدین صورت می توانید روزانه این ارزش را در خود درونی کنید و به یک نظم منطقی درونی برسید که تا کار تمام نشده دست از آن برندارید.

۱۲.  تجسم خلاق داشته باشید

تجسم اهداف به صورت تجسم خلاق نقش اساسی در کارهایتان دارد. شما می توانید این موضوع را برای مطالعه این هفته خود تعیین کنید و در تجسم خلاق، خبره شوید و برای اهدافتان دائما در حال تجسم باشید. در تجسم خلاق باید خود را در حالتی تصور کنید که به کلیه این اهداف رسیده اید و در حال لذت بردن از آن هستید. این کار به مرور به پیشرفت در کارها به شما کمک می کند تا جایی که بالاخره یک روز، آنچه را که تجسم کرده اید را خواهید دید. دقت کنید که این روش یکی از مهم ترین روش هایی است که در تسریع موفقیت در هر امری، چه فیزیکی چه ذهنی، نقش اساسی دارد. بدین ترتیب می توانید تلاش هایتان را به کمک نیروی ذهنی تان عینیت ببخشید

اگر تمام چیزهایی را که گفتیم، ذره به ذره اجرا کنید، می توانید درک کنید که روال کار چنان هم که باید سخت نیست و می توانید با نظم دهی و سهل سازی کارها، آن ها را با شوق و ذوق فراوان انجام دهید.

نظر شما در باره این مقاله چیست؟ در رسیدن به اهداف چه چیزی را از همه مهم تر و ضروری تر می دانید؟ تجربیات شخصی تان در این باره چه بوده است؟ نظر خود را در بخش نظرات بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *