راهنمای خرید سیستم های لمسی برای ویندوز ۸٫۱

راهنمای خرید سیستم های لمسی برای ویندوز ۸٫۱
  • 1395/10/4
  • زهرا معبودی
  • 0

با توجه به این که مدت تقریباً زیادی از انتشار ویندوز ۸.۱ می‌گذرد، اکنون لپتاپ‌های لمسی، هایبردی، و تبلت‌های ویندوزی روز به روز ارزان‌تر و فراگیرتر می‌شوند.

اگر برای خرید یک لپتاپ یا تبلت جدید به فروشگاه‌ها رفته باشید، می‌بینید که بخش اعظمی از این دستگاه‌ها حالا مجهز به صفحات لمسی هستند. به عبارت دیگر، مایکروسافت و اینتل می‌خواهند همه‌ی کامپیوترها نمایشگر لمسی داشته باشند و دارند به چنین جایگاهی نزدیک می‌شوند.

ویندوز کمتر شناخته شدهی RT

مایکروسافت ویندوز RT را با همزمان با معرفی ویندوز ۸ معرفی کرد. این قضیه کمی گیج کننده بود، چرا که نه تنها Surface RT خود مایکروسافت یک دستگاه ویندوز RT بود، بلکه دیگر تولید کنندگان هم دستگاه‌های مجهز به ویندوز RT خودشان را معرفی کردند. برای مثال، دستگاه Lenovo Yoga 11 شبیه لپتاپ بود، ولی در حقیقت ویندوز RT را اجرا می‌کرد.

خرید یک کامپیوتر لمسی ویندوز ۸.۱

ویندوز RT اکنون در شرایط معقولانه‌تری قرار دارد و دستگاه‌های کمی در بازار از آن استفاده می‌کنند: نسخه‌ی اول Surface RT مایکروسافت (که حالا Surface خالی نام دارد)، Surface 2 و تبلت لومیا ۲۵۲۰ نوکیا. این دستگاه‌ها از معدود دستگاه‌هایی هستند که از ویندوز RT استفاده می‌کنند، و همه‌ی آن‌ها از محصولات خود مایکروسافت هستند.

تراشهی Bay Trail در عمر باتری با ARM رقابت دارد

استفاده از از ویندوز RT چندان ضروری نیست چون معماری Bay Trail اینتل رقابت نزدیکی با معماری ARM دارد و این معماری اجازه‌ی اجرای نسخه‌ی کامل ویندوز ۸.۱ که از اجرای همه‌ی برنامه‌های دسکتاپ پشتیبانی می‌کند را می‌دهد. (از تراشه‌های ARM در اکثر تلفن‌های هوشمند، آیپدها، دستگاه‌های اندرویدی و دستگاه‌های ویندوز RT استفاده می‌شود.) Bay Trail قادر به ارائه‌ی قیمت و توانایی قابل رقابت با معماری ARM است، بنابراین می‌توانید یک تبلت ۸ اینچی ویندوز ۸.۱ را به قیمت ۳۰۰ دلار و لپتاپ تبدیل شونده‌ای مثل ASUS Transformer T100 را به قیمت ۳۵۰ دلار خریداری کنید.

زمانی که ویندوز ۸ معرفی شد، دستگاه‌های لمسی خیلی گران بودند. اکثر لپتاپ‌هایی که در بازار بودند —خصوصاً لپتاپ‌های ارزان‌تر— از نمایشگرهای لمسی پشتیبانی نمی‌کردند. اما امروز این نمایشگرهای لمسی بیشتر از قبل راه خود را به دستگاه‌های ارزان‌تر باز کرده‌اند.

خرید یک کامپیوتر لمسی ویندوز ۸.۱

تراشههای Haswell مصرف باتری بهتری دارند

حتی اگر یک دستگاه گران‌تر که مجهز به پردازنده‌ی قدرتمندی مثل Core i5 یا i7 باشد را انتخاب کنید هم به لطف معماری جدید اینتل یعنی Haswell می‌توانید مطمئن باشید که دستگاه عمر باتری بهتری خواهد داشت. برای مثال همان طور که می‌دانید اولین نسل از Surface Pro مایکروسافت فقط چهار ساعت عمر باتری داشت که برای یک لپتاپ فاجعه است. ولی Surface Pro 2 به کمک معماری Haswell بیش از هشت ساعت عمر باتری دارد.

مفهوم این مقایسه واضح است. یعنی می‌توانید دستگاهی بگیرید که به عنوان لپتاپ اصلی شما به اندازه‌ی کافی قوی باشد، اما در عین حال مثل یک تبلت به قدر کافی عمر باتری داشته باشد. در این صورت حتی اگر نخواهید از ویژگی‌های تبلتی آن استفاده کنید هم این معماری مصرف بهینه باعث عمر باتری بیشتر دستگاه در حالت لپتاپی می‌شود.

برخی دستگاهها یک نسخهی رایگان از آفیس دارند

بعضی از دستگاه‌ها یک نسخه‌ی رایگان از ویرایش Home یا Student آفیس مایکروسافت دارند. این دستگاه‌ها شامل دستگاه‌های مجهز به ویندوز RT، تبلت‌های ۸ اینچی ویندوز ۸.۱، و حتی بعضی از دستگاه‌های دیگر مثل ASUS Transformer T100 است.

با وجود این، دستگاه‌های بزرگتر آفیس ندارند. این مسئله کمی عجیب است چون با این حساب مثلاً تبلت ارزان مایکروسافت یعنی Surface 2 آفیس دارد ولی مدل گران‌تر Surface Pro 2 این نرم‌افزار را همراه خود ندارد.

به عبارت دیگر پارادوکس جالبی در این تصمیم دیده می‌شود. یعنی دستگاه‌هایی که احتمالاً در آن‌ها تمایلی به اجرای آفیس نداشته باشید این نرم‌افزار را به صورت پیشفرض دارند، ولی لپتاپ‌های حرفه‌ای از آن بهره نمی‌برند.

اما به هر حال شرکت‌ها نمی‌توانند از این نسخه انتظار کارایی بالا داشته باشند، و در نهایت مجبورند نسخه‌ی کامل آن را خریداری کنند.

خرید یک کامپیوتر لمسی ویندوز ۸.۱

انتخاب اپلیکیشن هنوز هم یک مشکل جدی است

اگر یک لپتاپ مجهز به ویندوز ۸.۱ با قابلیت نمایشگر لمسی بخرید، در صورتی که بخواهید این قابلیت را امتحان کنید، یکی از بزرگترین مشکلات این جا پیش می‌آید.

فروشگاه ویندوز علی‌رغم داشتن اپلیکیشن‌های مخصوص ویندوز ۸، هنوز خیلی خوب نیست. البته کاملاً هم فاجعه نیست و می‌توانید برای سرویس‌های محبوب مثل نتفلیکس، Hulu، اسکایپ، فیسبوک، Evernote، Dropbox، توئیتر و کیندل آمازون اپلیکیشن مخصوصشان را پیدا کنید. ولی گزینه‌های در دسترس خیلی خیلی محدود است. مثلاً به جز اپلیکیشن Google Search، هیچ کدام از اپ‌های گوگل برای این حالت وجود ندارد. یک نسخه‌ی رسمی از اپلیکیشن Flipboard هم برای ویندوز ۸.۱ منتشر شده، اما این اپ به خوبی نمونه‌های آیپد و اندروید آن نیست.

واقعیت این است که اگر با هدف تجربه‌ای مشابه تبلت یک دستگاه ویندوزی بخرید، احتمالاً ناامید خواهید شد. خرید یک تبلت ۸ اینچی ویندوز ۸.۱ به قیمت ۳۰۰ دلار در مقایسه با یک آیپد مینی یا نکسوس ۷ چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، مگر این که واقعاً به آفیس نیاز داشته باشید که باز هم در یک دستگاه ۸ اینچی خیلی معقولانه نیست.

اگر حرف ما را باور نمی‌کنید، خودتان می‌توانید در وبسایت فروشگاه ویندوز جستجو کنید و ببینید که برنامه‌های مورد نظرتان در آن جا وجود دارد یا نه. دقت کنید که بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در این فروشگاه غیر رسمی هستند.

بهترین اپلیکیشن‌های طراحی شده به سبک ویندوز ۸ توسط خود مایکروسافت ساخته شده‌اند، پس اگر از کاربران سرویس‌های این شرکت مثل outlook.com، SkyDrive، اسکایپ، بینگ، Xbox و Xbox Music هستید، بخت با شما یار است.

خرید یک کامپیوتر لمسی ویندوز ۸.۱

استفاده از دسکتاپ در نمایشگر لمسی

دسکتاپ‌ها واقعاً برای نمایشگرهای لمسی طراحی نشده‌اند. البته نمی‌توان گفت که نمایشگرهای لمسی در لپتاپ‌ها بلااستفاده‌اند. مثلاً اسکرول کردن با انگشت در صفحات وب خیلی ساده‌تر است. یا اگر در حال تماشای یک ویدیوی هستید با یک لمس ساده می‌توانید ویدیو را متوقف کنید. ولی خود دسکتاپ هیچ وقت برای صفحات لمسی طراحی نشده است. تلاش برای استفاده از دسکتاپ به وسیله‌ی سیستم‌های لمسی مگر با استفاده از قلم، بسیار سخت است.

به عبارت دیگر به امید استفاده از برنامه‌های دسکتاپِ محبوب خود در صفحات لمسی، تبلت ویندوزی نخرید. چون با این کار فقط اعصاب خودتان را خورد می‌کنید.

در آینده هر کامپیوتری یک صفحهی لمسی دارد

مایکروسافت (و اینتل که به شکل گسترده‌ای از انقلاب تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های مجهز به ARM کنار گذاشته شده) می‌خواهد همه‌ی کامپیوترهای ویندوزی که شما می‌خرید یک صفحه‌ی لمسی داشته باشند، حالا خواه این هدف از طریق تبلت‌های هایبردی میسر شود، خواه لپتاپ‌هایی که نمایشگر لمسی دارند.

با این اوصاف تلاش مایکروسافت برای ارائه‌ی اپلیکیشن‌های جدید و لمسی برای ویندوز ۸ منطقی است. آن‌ها می‌دانند که مردم به هر حال لپتاپ می‌خرند، بنابراین سعی می‌کنند تا رابط لمسی را به عنوان یک ویژگی اضافه در این لپتاپ‌ها قرار دهند. وقتی به راحتی می‌توانید کیبورد را از لپتاپ خود جدا کرده و از آن به صورت یک تبلت بر روی مبل استفاده کنید، چرا بروید آیپد یا تبلت اندرویدی بخرید؟

اگر به دنبال خرید لپتاپ باشید این قضیه با توجه به این که نمایشگر لمسی یک قابلیت اضافه است مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی اگر می‌خواهید تبلت بخرید، به راحتی نمی‌شود خرید یک تبلت ویندوزی را آن هم به قیمت ۳۰۰ دلار برای یک صفحه‌ی ۸ اینچی که واقعاً هم کارایی لپتاپ را ندارد پیشنهاد کرد. تبلت‌هایی مثل آیپد ایر، آیپد مینی و نکسوس ۷ برای افراد معمولی خیلی منطقی‌تر هستند، چون اپلیکیشن‌های بیشتر و تجربه‌ی کاربری بهتری دارند.

مسئله‌ی کمبود اپلیکیشن‌ها در مقایسه با تبلت‌های اندرویدی نمود خیلی بیشتری دارد. به نظر می‌رسد که خود مایکروسافت هم این از این قضیه باخبر است و از همین رو Surface Pro 2 را به عنوان «کاربردی‌ترین تبلت تاریخ» معرفی می‌کند که به عبارت دیگر در واقع می‌گوید این تبلت یک لپتاپ به حساب می‌آید.

خرید یک کامپیوتر لمسی ویندوز ۸.۱

با خواندن این مطلب امیدواریم درک بهتری از وضعیت بازار کامپیوترهای ویندوزی پیدا کرده باشید. کامپیوترهای ویندوزی به لطف معماری‌های جدید Haswell و Bay Trail حالا بهتر از همیشه هستند و باتری بهتری هم دارند. امروز قیمت دستگاه‌های لمسی افت زیادی داشته، بنابراین اگر می‌خواهید لپتاپ یا یک دستگاه هایبردی که صفحه‌ی لمسی داشته باشد بخرید، الان زمان مناسبی است.

اما اگر فقط یک تبلت می‌خواهید تا از اپلیکیشن‌های مخصوص تبلت استفاده کنید، دستگاه‌های ویندوزی هنوز خیلی مناسب نیستند. اگر در حال حاضر لپتاپ دارید و در کنار آن تبلت می‌خواهید، بهتر است به جای تبلت‌های ویندوزی یک آیپد یا تبلت اندرویدی بگیرید. چون اکوسیستم اپلیکیشن‌های تبلت‌های ویندوز هنوز خیلی عقب‌تر از بقیه است.

منبع: howtogeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *