با هدست های واقعیت مجازی و عملکرد آن بیشتر آشنا شویم

با هدست های واقعیت مجازی و عملکرد آن بیشتر آشنا شویم
  • 1395/10/5
  • زهرا معبودی
  • 0

دنیای مجازی سالهاست که رویای بشر است و محققان و دانشمندان به دنبال راهی برای برقراری اتصال میان دنیای واقعی و مجازی هستند. آن ها قصد دارند مرز های دنیای واقعی را کنار زده و قدم به دنیای خیالی و مجازی بگذارند. هرچند در این سال ها پیشرفت های نه چندان گسترده ای صورت گرفته اما هنوز این پیشرفت ها نمی تواند به طور کامل شما را از دنیای واقعی بریده و به دنیای مجازی وارد کند. در طی یکی دو سال اخیر جهش های چشمگیری در زمینه تکنولوژی های واقعیت مجازی صورت گرفته است. یکی از بهترین ابزار های تولید شده برای این تکنولوژی بی شک هدست های واقعیت مجازی هستند که در این مطلب قصد داریم به طور دقیق به بررسی عملکرد آن ها بپردازیم. با گویا آی تی همراه باشید.

هدست واقیت مجازی چیست؟

همانطور که در تصویر مشاهده می کند هدست واقعیت مجازی ابزاری است متشکل از میکروفون ها و دروبین های چندگانه که شما با روی سر گذاشتن خود می توانید خود را در یک دنیای مجازی و سه بعدی کاملا متفاوت حس کنید. به عبارت دیگر با قرار گرفتن هدست بر روی سر شما در دنیای قرار خواهید گرفت که با تغییر موقعیت زاویه سرتان به سادگی تغییرات را مانند محیط واقعی مشاهده خواهید نمود و آنقدر همه چیز شبیه دنیای واقعی است که پس از مدتی به این احساس می رسید که در دنیای واقعی قرار گرفته اید.

the-introduction-of-virtual-reality-headsets

یک محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها بصورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

در اغلب محیط های واقعیت مجازی شما در درجه اول تجربیات دیداری را خواهید داشت که از طریق هدست واقعیت مجازی پیش چشمانتان به نمایش در می آید. برخی از اپلیکیشن ها نیز قادرند اطلاعات حسی دیگری مانند صدا را نیز تولید نمایند. محیط های شبیه سازی شده می توانند، تصاویر گرفته شده از محیط های واقعی بوده ویا مشابه آن چه در بازی ها می بینید کاملا متفاوت باشند.

the-introduction-of-virtual-reality-headsets

انواع هدست ها:

هدست های واقعیت مجازی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول هدست هایی هستند که خود مجهز به یک صفحه نمایشگر اختصاصی هستند و هدست های نوع دوم برای نمایش تصاویر از نمایشگر تلفن همراه بهره می گیرند.

از آن جا که با پیشرفت تلفن های همراه و قدرت پردازنده آن ها هدست های نوع دوم محبوبیت خاصی پیدا کرده اند، قیمت این هدست ها به مراتب پایین تر از نمونه نوع اول می باشد.

جدول تطابق پذیری گوشی های موبایل با نرم افزارهای واقعیت مجازی

قابلیت بهترین قابل استفاده حداقل مقادیر
اندازه صفحه نمایش (به اینچ) ۵” از  ۴٫۵” تا  ۶” بین ۴٫۵” تا ۶”
دقت (رزولوشن) صفحه نمایش Full HD (1080×۱۹۲۰) یا بالاتر HD (720×۱۲۸۰) < 480×۸۰۰
پردازنده Quad Core 1.6 GHz یا بالاتر در صورتی که کمتر از این مقدار است لطفاً قبل از خرید، یکی از اپلیکیشن های واقعیت مجازی را روی گوشی تست کنید.
سنسورهای حرکتی شتاب سنج، ژیروسکوپ در صورت نداشتن این سنسورها، بازی ها و اپ های سه بعدی کار نمی کنند
سیستم عامل Android / iOS Windows phone (تعداد کمی نرم افزار موجود است)

هدست های واقعیت مجازی چگونه کار می کنند؟

سیستم های واقعیت مجازی در واقع با استفاده از یک بخش فعال مغز به شبیه سازی اتفاقات پیش ر و می پردازند. این بخش از مغز در واقع مرکز عکس العمل سریع مان است. این بخش در واقع مسئول پیش بینی عکس العمل ها و حرکات ماست. به عنوان مثال وقتی دست ما به بخاری داغ برخورد می کند این بهش از مغز به سرعت فرمان دورکردن دست را صادر می نماید. پس مغز ما برای محافظت از ما یک عکس العمل سریع و پیش بینی نشده را انجام داده است.

استفاده از این قابلیت در هدست های واقعیت مجازی توانسته تجربه ای بی نظیر و جذاب را پدید آورد. البته در ابتدای کار افرادی که از این قابلیت ها استفاده می نمودند پس از خروج از محیط سه بعدی دچار حالت تهوع و عکس العمل های این چنینی می شدند. دلیل این موضوع عدم تعادل مغز در تشخیص محیط واقعی و مجازی بود و این سردرگمی باعث بروز مشکلات این چنینی می شد.

the-introduction-of-virtual-reality-headsets

دانشمندان برای رفع این مشکل سعی در یافتن راهکارهای مفیدی داشته‌ اند و گزینه ‌های مختلفی به ‌عنوان راه‌ حل این مشکلات ارائه شده ‌اند که البته هیچکدام نتوانستند به‌ طور کامل از عهده این مشکل بربیایند ولی به ‌تازگی راهکار ویژه‌ ای برای رفع این حالت ارائه شده است که در آزمایش‌ ها به خوبی موفق به کسب نتایج مناسب شده است. در این روش جدید یک تصویر از طرحی مشابه بینی در تصویر گنجانده خواهد شد که موجب می ‌شود پس از برداشتن عینک واقعیت مجازی دیگر وجود طرح بینی در قسمت پایینی دید انسان با طرحی که در واقعیت مجازی مشاهده می ‌کرده است تفاوت عمده ‌ای نداشته باشد و به همین دلیل نیز ذهن به ‌طور سریع ‌تری با شرایط واقعی هماهنگ شود. این امر موجب خواهد شد تا به‌علت کوتاه بودن زمان تطبیق، حالت تهوع برای فرد استفاده کننده از هدست واقعیت مجازی رخ ندهد.

the-introduction-of-virtual-reality-headsets

مصارف هدست های واقیت مجازی چیست؟

این پدیده در حال حاضر تنها مصارف سرگمی دارد اما در آینده ای نزدیکی موارد زیر برای مصارف آن پیش بینی شده اند:

  • استفاده در صنعت توریسم
  • استفاده در نمایش مکان های مختلف، مثلا به منظور اجاره و فروش یک آپارتمان
  • بهداشت و درمان
  • فضانوردی
  • موزه ها
  • خودروسازی
  • آموزش
  • دادگاه ها و علوم قضایی
  • خرید
  • صنایع نظامی
  • مدیتیشن و سلامت روانی

هرچند زمان زیادی صرف خواهد شد تا این تکنولوژی به طور کامل و بی نقص آماده شده و بتواند برای اهداف بیان شده مورد استفاده قرار گیرد، اما از هم اکنون هدست های واقعیت مجازی توانسته اند جای خود را به عنوان یک ابزار سرگرمی مناسب باز نمایند.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *