علت و راه حل شکست کسب و کار های نوپا از زبان اریک بیز

علت و راه حل شکست کسب و کار های نوپا از زبان اریک بیز
  • 1395/10/5
  • زهرا معبودی
  • 0

همه ما بارها کسب و کارهایی را دیده ایم که با شوق تمام راه اندازی شده اند اما دیری نپاییده که از هم پاشیده شده است. پلن های بازاریابی را دیده ایم که متاسفانه نتوانسته برای فروشنده مفید واقع شود. بسیاری از محصولات هستند که هرگز توسط مشتری ها خریداری نشده اند. به نظر شما روزانه چقدر از این اتفاقات می افتد و وظیفه کسب و کارها در قبال آن چیست؟ امروز گویا آی تی به بررسی این موضوع پرداخته باشد که بتواند برای کار آفرینانی که به تازگی پا در مسیر نهاده اند مفید واقع شود.

شکست کسب و کار

همه فکر می کنند یک ایده خوب همیشه گیرا است و می تواند صاحبش را به ثروت آنچنانی برساند در حالی که واقعا اینظور نیست. یک ایده خوب فقط به راه افتادن کار ها کمک می کند. یک ایده ایده است! خواه خوب یا بد اما وقتی ما عملکردی درست نداشته باشیم ایده خوب را هم به ایده بد تبدیل می کنیم. تجارت هایی که راه اندازی می شوند، با موانع زیادی روبرو هستند تا بارها و بارها یاد بگیرند و دستاورد خود را بهینه کنند و سریعا آن را در اختیار مشتری قرار دهند.

 هر کسب و کار زمانی که متوجه می شود کارهایش به بار نمی نشیند باید سریع تغییر موضع دهد تا در جهت مثبت و رشد قرار گیرد.

The Lean Startup در واقع با نام رویکرد نوپای ناب شناخته می شود که توسط یک کارآفرین نمونه در سال ۲۰۱۱ ارائه شده است. اریک ریز معتقد است که روش های سنتی هزینه و وقت را اتلاف می کند. او معتقد است که نرخ شکست کسب و کارهایی که بر اساس روش سنتی راه اندازی می شوند بسیار بالاست.

شکست کسب و کار

 بسیاری از کسب و کارهایی که شکست خورده اند با این فرضیه به حیات خود ادامه دادند که فکر می کردند محصولشان صد درصد مورد نیاز مشتریان است. آن ها حتی گه گاهی محصول را به مشتری نشان ندادند تا از آن ها فید بک بگیرند. از نظر خودشان محصولی جالب و بی نقص طراحی کردند اما حقیقت امر این بود که به محض عرضه محصول، متوجه اشتباهات چند ساله شان شدند که آنان را به ورطه شکست کشید.

 در رویکرد اریک، وضعیت راه اندازی کسب و کار اینگونه پیش می رود که باید کسب و کار را مانند یک خودرو فرض کنیم. باید بدانیم که مانند یک ماشین، کسب و کار را چگونه راه بیندازیم، آن را هدایت کنیم و از خطر ها حفظ کنیم. در این رویکرد می توان محصولات جدیدی ایجاد کرد که فروش زیادی خواهند داشت.

 این رویکرد حول یک سوال می چرخد و آن هم این است که:

آیا این محصول باید ساخته شود؟

به عبارتی :

آیا می توان یک کسب و کار پایدار پیرامون این محصول و محصولات ساخت؟

اگر پاسخ اولیه مثبت باشد و بر اساس منطق و نیاز بازار ارائه شده باشد، کارآفرین می تواند به مراحل بعدی نظیر جذب نیرو، مشتری سازی و مواردی نظیر این بپردازد.

شکست کسب و کار

 در این مدل یک حلقه بازرخورد، اندازه گیری، و یادگیری، نقش اساسی را بازی می کنند. ما باید ایده هایمان را در این طرح سریع به مرحله اولیه برسانیم. باید در مورد محصول خود بیاموزیم. آموزش به ما کمک می کند بتوانیم محصول را ارتقا دهیم. باید در مورد محصول یک سری اطلاع رسانی های اولیه صورت بگیرد تا به ما فیدبکی بدهد که آیا موفق می شویم یا خیر! مثلا فیس بوک ابتدا برای دوستان مارک زاکربرگ ساخته شد و در اختیارشان قرار گرفت یا مثلا دراپ باکس یک ویدیو از سرویس خود ارائه داد تا توانست میزان اقبال عمومی را به خود دریافت کند.

در خلال روش اریک، با موضوعی روبرو می شویم که به عنوان حسابداری نوآوری شناخته می شود. در این وادی لازم است موفقیت طرح دائما اندازه گیری شود. بسیاری از کار آفرینان معتقدند، که طراحی یک کسب و کار، با یک ایده ناب، همه ی کاری است که باید انجام دهند اما اریک معتقد است که یک ایده شهودی و تصورات آنچنانی در مورد آن صرفا نشان از موفقیت ندارد.

شکست کسب و کار

با استفاده از این مدل حسابداری نوآوری در واقع اولین گام های آموزش و یادگیری از مشتریان شروع می شود. در واقع این اندازه گیری ها مسیر یابی درستی را برای ما فراهم می آورند تا از طریق آن بتوانیم اعتبار خود را افزایش دهیم. با این مدل ارزیابی می فهمیم که باید چه کنیم و چه کاری را نباید انجام دهیم. حتی شاید لازم باشد مسیر را عوض کنیم! این ها همه با سنجش ها به دست خواهند آمد.

 اریک در مستندات خود روش هایی را در این باره ارائه داده و ابزارهایی معرفی کرده که می تواند کسب و کارها را به هدف نهایی خود برساند. خوشبختانه آثار زیادی از این نوع دیدگاه به ثبت رسیده اند. کسب و کارهایی بر مبنای روش اریک ساخته شده اند که هم اکنون در زمره بهترین کسب و کارها به شمار می آیند.  دانش مدیریت که در ۱۰۰ سال پیش تا کنون ورد زبان اهالی کسب و کار بوده، چنان که باید نتوانسته جلوی شکست کسب و کارها را بگیرد از این رو، باید یک دیدگاه جدید و نوین را جست تا بتوان با چنگ زدن به آن به موفقیت رسید و تجربه ثابت کرده روش اریک بهترین توصیه برای راه اندازی یک کسب و کار و ساخت محصول و ارائه خدمات است.

 نظر شما در مورد روش اریک ریز چیست؟ آیا موافق هستید که باید محصولات مرحله به مرحله مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بتوان کمبود های آن را رفع و آن را بهینه کرد و به محصولی باب دل مشتری تبدیل کرد؟ نظر خود را در این باره با گویا آی تی در میان بگذارید و با انتشار این مطلب روی شبکه های اجتماعی به علاقمندان علم مدیریت و کسب و کارهای جدید روش های موفقیت را بیاموزید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *