راهنمای خرید: کدام کنسول بازی مناسب من است؟

راهنمای خرید: کدام کنسول بازی مناسب من است؟
  • 1395/10/6
  • زهرا معبودی
  • 1

اگر از کسانی هستید که به دنبال خرید یک کنسول بازی جدید هستید راهنمای خرید امروز گویا آی تی را دنبال نمایید تا با بررسی ۴ تا از معروف ترین کنسول های بازی به شما در انتخاب کنسول دلخواهتان کمک نماییم.

ایکس باکس ۳۶۰

دومین کنسول بازی کمپانی مایکروسافت، که از دسته کنسول های نسل هفتمی به حساب می آید، در سال ۲۰۰۵ روانه بازار گردید. هرچند در حدود ۱۱ سال از عرضه این کنسول محبوب می گذارد اما همچنان یکی از محبوب ترین کنسول های بازی است که هنوز هم برخی از بازی ها برای این کنسول تولید می شوند. هرچند کنسول هایی چون ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ چندسالی است روانه بازار شده اند، اما همچنان این کنسول یکی از بهترین و مناسب ترین کنسول های بازی است و طرفداران بی شماری دارد.

این کنسول بازی با دارا بودن یک پردازنده ی ۳ هسته ای و ۵۱۲ مگابایت رم و همچنین معماری داخلی اش، شباهت بسیاری به پلتفرم کامپیوترهای شخصی دارد. تمام این ها سبب شد تا ایکس باکس ۳۶۰ به زودی به یک کنسول محبوب تبدیل شده و گیمر ها و توسعه دهندگاه بسیاری تلاش نمایند تا کار با آن را تجربه نمایند.  بیشتر بازی ‌های چند پلتفرمی که در نسل هفتم کنسول ‌های بازی ساخته شده ‌اند به دلیل ساختار راحت ‌تر ایکس ‌باکس ۳۶۰، با کیفیت بهتری روی این کنسول اجرا می‌ شدند. به همین دلیل کنسول نسل هفتمی مایکروسافت در زمینه‌ ی اجرای بازی‌های مشترک با کنسول پلی ‌استیشن۳، در مقایسه با رقیب قدرتمند شرقی ‌اش، عمل‌کرد بهتری داشت.

xbox360-slim-1

اگر علاقه دارید عناوین بیشماری از بازی ها را با کنسول خود تجربه نمایید ایکس باکس ۳۶۰ بهترین کنسولی است که می توانید خریداری نمایید. تا کنون بیش از ۱۱۶۲ بازی برای این کنسول عرضه شده اند که چیزی درحدود ۱۸۵ تا از آن ها شامل عناوین اختصاصی ایکس باکس ۳۶۰ هستند. همچنین در ایران شما امکان آن را دارید تا به سادگی با قرار دادن دستگاه بر روی مود کپی خود به حجم عظیمی از بازی های ارزان قیمت دسترسی پیدا کنید. از این نظر باید گفت ایکس باکس ۳۶۰ نسبت بع کنسول پلی استیشن ۳ دارای یک مزیت عمده است و آن نیز، امکان استفاده ساده تر از عناوین کپی می باشد.

تنوع بازی‌ های این کنسول در سبک ‌های مختلف باعث می ‌شود که افراد مختلف با هر سلیقه‌ ای که دارند بتوانند عنوان دلخواه‌ شان را بازی کنند. مجموعه بازی ‌های «فرقه ‌ی اساسین» (Assassin’s Creed)، «ندای وظیفه» (Call of Duty) ، GTA، «هیلو» (Halo)، «چرخ ‌های جنگ» (Gears of War)، «فورتزا موتور اسپورت» (Forza Motorsport) و حتی بازی‌ های آرکیدی هیجان‌انگیزی مانند Braid، Limbo، Castle Crashers و Spelunky از جمله بازی‌ های دوست داشتنی این پلتفرم به‌شمار می‌ روند. حتی در زمان عرضه ‌ی کنسول‌های نسل هشتم هم بازی ‌هایی مثل «متال‌گیر سالید: سطح صفر» (Metal Gear Solid: Ground Zeroes)، «سگ‌ های نگهبان» (Watch Dogs)، «تایتان فال» (Titanfall) و «سرنوشت» (Destiny) هم برای این کنسول عرضه شده ‌اند. در سال ۲۰۱۵ هم شاهد عرضه ‌ی دو بازی جدید به نام‌ های «متال‌گیر سالید ۵: درد فانتوم» (Metal Gear Solid 5: Phantom Pain) و «خیزش توم ‌ریدر» (Rise of the Tomb Raider) روی این کنسول بودیم تا این دو بازی هم‌ چنان دلیلی برای خرید ایکس‌باکس ۳۶۰ باشند.

game-consoles-buying-guide

ایکس باکس ۳۶۰ از یک شبکه آنلاین امن و جذاب نیز بهره مند است. البته شما برای استفاده از شبکه‌ ی «ایکس‌باکس لایو» (Xbox Live) بایستی یک حق اشتراک طلایی را خریداری نمایید. با خرید این حق اشتراک هر ماه ۲ بازی رایگان اورجینال به شما هدیه خواهد شد، که می توانید آن را به صورت رایگان بر روی کنسول خود دانلود نمایید.

ایکس باکس ۳۶۰ تا کنون مدل های بسیاری را روانه بازار نموده است. اما توصیه ما به شما خرید سری های S  و E می باشد. زیرا این دو سری از مدل های دیگر کنسول های ایکس باکس ۳۶۰ جدیدتر هستند و در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ روانه بازار شده اند. این کنسول ها از نظر سخت افزاری بسیار بهینه تر از کنسول های ارائه شده در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ هستند. همچنین این کنسول ها به سبب کوچک تر بودن فضای کمتری را اشغال می نمایند.

همچنین در زمان خرید کنسول می بایست به حافظه ‌ی داخلی آن هم توجه نمایید. سعی کنید کنسولی بخرید که از هارد بیشتری برخوردار است. داشتن هارد از این نظر مفید است که باعث می‌ شود بتوانید بازی‌ های خودتان را روی هارد نصب کنید. نصب کردن بازی روی هارد باعث می ‌شود که سرعت اجرای بازی‌ ها بیشتر شود. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ایکس ‌باکس ۳۶۰ از حافظه‌ه ای فلش پشتیبانی می ‌کند و می ‌توان بازی‌ های این کنسول را روی فلش هم نصب کرد. البته این مورد محدودیت ‌هایی دارد و برخی بازی‌ ها روی فلش نصب نمی ‌شوند.

در ادامه می ‌توانید مدل‌ های مختلف کنسول ایکس ‌باکس ۳۶۰ را ببینید:

game-consoles-buying-guide

کنسول ایکس باکس ۳۶۰ برخلاف پلی استیشن ۳ قادر به خواندن دیسک های بلو- ری نبوده و تنها قادر است از دیسک های  DVD 9 پشتیبانی ‌کند.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ حسگر حرکتی «کینکت» (Kinect) را با ظاهری خاص برای استفاده با کنسول ایکس ‌باکس ۳۶۰ معرفی نمود. این حسگر سبب می شود گیمر ها بتوانند بدون فشردن هیچ دکمه و دسته ای از بازی های جذاب ایکس باکس لذت ببرند. حسگر کینت در نوع خودش فصل جدیدی در دنیای بازی ‌های کامپیوتری و ویدیویی رقم زد. هرچند بازی ‌های این حسگر نتوانست گیمرهای حرفه ای را راضی نگه دارد، اما می توانید از این بازی ها در جمع خانواده استفاده نموده و هرچه بیشتر لذت این بازی ها را در جمع خانواده تجربه نمایید.

xbox-360-kinect

یکی دیگر از جذابیت های کنسول نسل هفتمی مایکروسافت این است که به سادگی قادر به اتصال به سیستم های ویندوزی است. از این طریق کاربران می توانند موسیقی، فیلم و عکس‌های خودشان را از طریق کامپیوتر روی کنسول مشاهده کنند.

به عنوان نتیجه گیری کلی باید گفت کنسول ایکس باکس ۳۶۰ برای کسانی مناسب است که تمایل به استفاده از حجم عظیمی از بازی های کپی را دارند.  همچنین ایکس ‌باکس ۳۶۰ در بخش آنلاین پلتفرم قدرتمندتری است و مضامین بیشتری را پیش روی کاربران قرار می ‌دهد. اگر هم می ‌خواهید در کنار خانواده لحظات خوبی را سپری کنید، این کنسول را به همراه کینکت تهیه کنید.

پلی استیشن ۳

کنسول پلی استیشن ۳ تقریبا ۱۰ سال پیش روانه بازار های جهانی شد. این کنسول باکیفیت هنوز هم یکی از بهترین کنسول های بازی در جهان به حساب می آید و قابلیت های بی نظیر آن توانسته این کنسول را از سایر رقبا جدا سازد. یکی از منحصر به فرد ترین ویژگی های این کنسول قابلیت پشتیبانی از دیسک های بلو-ری است که در هیچ یک از رقبای دیگر دیده نمی شود. پلی استیشن ۳ در واقع با پشتیبانی از دیسک هایی با حجم ۵۰گیگابایت، این امکان را به توسعه دهندگاه بازی می دهد تا بتوانند بازی های باکیفیت تر تولید و عرضه نمایند. این کنسول از نظر سخت افزاری از پردازنده Cell بهره مند است و از آن جا که پردازنده ها معماری بسیار پیچیده ای دارند، ساخت بازی برای آن ها بسیار دشوار به نظر می رسد.

پلی استیشن ۳ در سه نوع Fat،‌ Slim و Super Slim عرضه شدند. خرید کنسول های نوع Fat به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همچنین از آن جا که اکثر بازی های موجود در بازار بر روی حافظه داخلی نصب می گردند توجه نمایید تا دستگاهی را از دو نوع Slim و Super Slim برگزینید که از حافظه داخلی بیشتری برخوردار باشد. همچنین داشتن حافظه ‌ی داخلی بالا باعث می ‌شود که در زمان کپی خور کردن کنسول، فضای بیشتری برای کپی کردن بازی‌ ها روی هارد در اختیار داشته باشید. در تصویر زیر می توانید با هر سه نوع این کنسول ها آشنا شوید.

game-consoles-buying-guide3

درصورت نادیده گرفتن موضوعات سخت افزاری درباره این کنسول باید گفت یکی از بزرگ ترین مزیت های آن به نسب ایکس باکس ۳۶۰ دارا بودن بازی های اختصاصی بیشتر و جذاب تر است. از جمله عناوین محبوب و جذاب اختصاصی برای این کنسول می توان به مجموعه بازی ‌های  Uncharted، بازی  The Last ofUs، Heavy Rain، Infamous، Metal Gear Solid 4 و Gran Turismoاشاره نمود. همچنین در کنار بازی های انحصاری این کنسول نسل هفتمی، می توان از عناوین معروفی چون قسمت‌ های مختلف مجموعه بازی‌ های  Call of Duty، Assassin’s Creed و بازی‌ های مطرح دیگر نیز لذت برد. بنابراین باید گفت پلی استیشن ۳ میزبان حجم بسیار زیادی از بازی هاست که هرکدام می توانند ساعت های هیجان انگیز و لذت بخشی را برای شما ایجاد نمایند. البته توجه به این نکته اهمیت دارد که هرچند با وجود عرضه کنسول های جدید دیگر برای پلی استیشن ۳ بازی های جدید عرضه نخواهد شد اما، همچنان می‌توان لذت بی نظیر بازی‌ هایی مثل Watch Dogs، Kingdom Hearts 2، Final Fantasy X و حتی Persona 5 را روی آن تجربه کنید.

game-consoles-buying-guide3

سونی در نسل هفتم کنسول های خود قابلیت تماشای فیلم را نیز برای کاربران فراهم نموده است. به وسیله پلی استیشن ۳ شما هم قادر به تماشا فیلم های بلو- ری هستید و هم می توانید فیلم های معمولی خود را به فلش منتقل نموده و بر روی دستگاه مشاهده نمایید.

یکی دیگر از برتری های عمده پلی استیشن۳ به نسبت ایکس باکس ۳۶۰ امکان تجربه رایگان بازی های چند نفره است. برای این منظور کافی است دستگاه را در حالت اصلی خود نگاه داشته و به حالت کپی خور منتقل نکنید. در این حالت قادر خواهید بود بازی ها را به صورت رایگان و به صورت چند نفره بازی نمایید.  البته سونی سرویس حق اشتراکی را هم برای پلی ‌استیشن۳ در نظر گرفته که با پرداخت مبلغی می ‌توانید از ویژگی ‌های این سرویس هم استفاده کنید.

کمپانی سونی همچنین امکان دریافت بازی های مخصوص پلی استیشن ۱ و ۲ را نیز بر روی این دستگاه فراهم نموده است.  همچنین از آن جا که پلی استیشن ۳ بسیار دیرتر از ایکس باکس ۳۶۰ مورد هک قرار گرفت شما قادر به خریداری نسخه های اصلی بازی نیز هستید، که البته با توجه به قیمت بسیار بالای آن ها شاید هرکسی قدرت خرید آن ها را نداشته باشد.

playstation_3-normal

متاسفانه روش هک کردن این کنسول در مقایسه با ایکس ‌باکس ۳۶۰ بسیار دشوار تر است زیرا در حالی که ایکس ‌باکس ۳۶۰ دیسک ‌های کپی را به راحتی اجرا می ‌کند، بازی ‌های کپی پلی ‌استیشن۳ را باید روی هارد اکسترنال ذخیره نمایید. اگر یک هارد اکسترنال در اختیار دارید می ‌توانید تمام آن را از بازی ‌های کپی پلی‌استیشن۳ پر کنید و برای مدت زیادی مشغول بازی کردن شوید.

مثل مایکروسافت که Kinect را برای ایکس ‌باکس ۳۶۰ عرضه کرد، سونی هم کنترلر حرکتی Move را برای پلی ‌استیشن۳ عرضه نموده است. حسگرهای حرکتی Move شباهت زیادی به کنترلرهای کنسول Wii دارند، اما دقت آن ‌ها بسیار بالا است و بازی ‌های بهتری هم دارند.

کنترلر حرکتی Move هرچند نمی تواند رضایت گیمرهای حرفه ای را تامین نماید اما در صورتی که قصد دارید لحظات شاد و لذت بخشی را د رکنار خانواده تجربه نمایید این کنترلر به همراه دوربین  PlayStation Eye را نیز در زمان خرید دریافت نمایید.

در جمع بندی نهایی این کنسول باید بگوییم، پلی استیشن ۳ یک دستگاه چند رسانه ای بی نظیر است که علاوه بر بازی های جذاب و متنوع به شما امکان تماشای فیلم ها با کیفیت های مختلف منجمله بلو- ری را نیز می دهد.

در صورتی که کنسول های بازی نسل هفتمی نتوانستند نظر شما را جلب نمایند با ما همراه باشید  تا در این بخش به بررسی مقایسه ای میان دو کنسول جدید و نسل هشتمی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان بپردازیم.

پیش از خرید هرکدام از این کنسول های نسل هشتمی باید هدف خود ار از انتخاب یکی از آن ها تعیین نمایید و بدانید این کنسول برای خودتان خریداری خواهد شدو یا فرزندتان! در واقع پیش از انتخاب یک کنسول نسل هشتمی، شما باید نسبت به برخی خرج هایی که این کنسول در آینده روی دستتان خواهد گذاشت آگاه باشید.

حالا که تصمیم نهایی را گرفته اید و قصد دارید با یک کنسول جدید و البته قوی جدید ترین بازی ها را باکیفیت بی نظیر تجربه نمایید بایستی یکی از دو کنسول نسل هشتمی را برگزینید.

اگر پیش از این یک کنسول بازی داشته اید قطعا هیچ نیازی به راهنمایی ما ندارید. زیرا در صورتی که کنسول قبلی شما یک ایکس باکس ۳۶۰ باشد که  اچیومنت های زیادی هم برای آن گرفته اید گزینه شما قطعا ایکس باکس وان خواهد بود. همچنین در مورد پلی استیشن ۳ و تروفی ‌های‌ اش نیز این داستان به درستی صدق می کند.

اما در شرایطی که کنسولی که قصد خرید آن را دارید، اولین کنسول است، بهتر است در گام نخست سری به سلیقه بازی خود بزنید. با بررسی بازی های ارائه شده برای ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴  و زیرو رو کردن عناوین و سبک های مختلف خیلی ساده می توانید سبک مورد نظر خود و در نهایت کنسول دلخواه خودتان را بیابید.

در شرایطی که حتی تا کنون نام هیچ کدام از بازی های این دو کنسول هم به گوشتان نخورده در ادامه برخی از آن ها را به شما معرفی خواهیم نمود. شما می توانید سری به اینترنت زده و با مشاهده عکس های بازی ها درباره سبک ها و بازی های مورد علاقه تان تصمیم گیری نمایید.

ps4-xbox-one-1

بازی ‌های انحصاری ایکس ‌باکس وان را مجموعه‌ هایی مثل «چرخ‌ های جنگ» (Gears of War)، «هیلو» (Halo) یا «فورتزا» (Forza Motorsport) تشکیل می ‌دهند. بازی ‌هایی مثل Rise of the Tomb Raider، Scalebound یا Qunatum Break را هم ببینید. این بازی ‌ها فقط روی ایکس ‌باکس وان عرضه شده‌ اند یا در آینده خواهند شد.

از طرف دیگر، پلی‌استیشن۴ هم بازی ‌های انحصاری خودش را دارد. مجموعه ‌هایی مثل «آنچارتد» (Uncharted) و «خدای جنگ» (God of War) در انحصار کنسول ‌های سونی هستند. بازی‌ هایی مثل Infamous: Second Son، Horizon Zero Dawn، Bloodborne یا Street Fighter V هم فقط روی پلی‌استیشن۴ عرضه شده‌ اند. حتما نگاهی به این بازی ‌ها بیندازید و آن ‌ها را بالا و پایین کنید.

باز هم موفق به کسب نتیجه دلخواه نشدید؟! نگران نباشید. بیابید با هم سری به قابلیت ها و ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری هریک از این دو کنسول بزنیم تا انتخاب برایتان ساده تر شود.

ایکس باکس وان

کنسول نسل هشتمی مایکروسافت امکانات چند رسانه ای به مراتب بیشتری را به نسبت کنسول کمپانی سونی در اختیارتان قرار می دهد. ایکس باکس وان امان اتصال به کامپیوتر، ست‌تاپ باکس و تمام دم و دستگاه‌ های کنارتان را به سادگی فراهم خواهد کرد. همچنین با این کنسول شما قادر به تماشای برنامه های مختلف تلوزیونی از شبکه هایی چون Netflix، ESPN یا Amazon Prime خواهید بود.

ps4-xbox-one-games-1

همانطور که انتظارش می رود کنسول مایکروسافت بر پایه ویندوز ۱۰ بنا شده و داشبوردی مانند آن دارد. همچنین این کنسول قادر به دسترسی به فروشگاه مایکروسافت نیز هست. نرم افزار های فروشگاه مایکروسافت درست مانند یک کامپیوتر شخصی خانگی بر روی کنسول نسل هشتمی این کمپانی اجرا می شوند. امکان اتصال ایکس ‌باکس وان به یک کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ به صورت بی ‌سیم هم وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، می ‌توانید زمانی که تلویزیون ‌تان مشغول انجام کار دیگری است، تصاویر ایکس ‌باکس وان را روی مانیتور کامپیوتر ببینید.

از نظر قدرت نمی توانید تفوت خاصی میان این دو کنسول قائل شوید و هر دو تقریبا در یک سطح هستند. تا آنجا که به سادگی حتی قادر به تشخیص تصاویر این دو کنسول از یکدیگر نخواهید بود.

از دیگر ویژگی های ایکس باکس وان می توان به امکان افزایش حافظه داخلی با کمک هارد اکسترنال و همچنین طراحی بی عیب و نقص درسته های آن اشاره نمود.

پلی استیشن ۴

همانطور که اشاره نمودیم کنسول نسل هشتمی سونی قدرت و امکانات چند رسانه ای کمتری را داراست. هرچند هنوز هم می توانید به واسطه این کنسول به تماشای شبکه هایی چون ESPN ،Netflix و Amazon Primeبنشینید ولی تعداد این امکانات و شبکه ها به هیچ عنوان با کنسول مایکروسافت قابل مقایسه نخواهد بود.

رابط کاربری این کنسول نیز به روانی و با کیفیتی ایکس باکس وان نیست و برای کارهای کوچکی چون دریافت یک بازی از فروشگاه می تواند شما را سردرگم و کلافه کند. به منظور ارتقاء دادن حافظه داخلی دستگاه، کمپانی سونی دسترسی و تعویض هارد را آسان نموده و تنها لازم است یک هارد ۲٫۵ اینچی با ظرفیت بالاتر را یافته و جایگزین هارد فعلی نمایید.

دسته های پلی استیشن ۴ به نسبت نسل پیشین خود تغییرات قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. تغییراتی که به بهتر شدن ارگونومی و عملکرد دسته ها کمک بسزایی نموده است. این دسته ها حتی نسبت به دسته های ایکس باکس وان هم بهتر است و قابلیت های جذابی چون باتری داخلی قابل شارژ، اسپیکر، ژیروسکوپ و یک صفحه‌ ی تاچ  را دارا هستند.

ps4-xbox-one-controller

به طور کلی باید گفت از نظر سخت افزاری نمی توانید هیچ تفاوتی میان این دو کنسول نسل هشتمی قائل شوید. اما از نظر سرویس های آنلاین و خدمات ارائه شده تفاوت هایی به چشم می آید. هر دو سرویس ایکس‌ باکس لایو و شبکه‌ی پلی‌استیشن برای انجام بازی های آنلاین نیاز به یک حق اشتراک ماهانه دارند که هرچند مبلغ پرداختی برای هردو یکسان است، اما تفاوت های سرویس دهی در آن ها به وضوح قابل مشاهده است. به عنوان مثال هر دو سرویس با دریافت اشتراک به صورت ماهانه تعدادی بازی رایگان هدیه می دهند. اما تفاوت در آن جاست که بازی های رایگان دریافتی شما در ایکس باکس وان همواره در دسترس خواهند بود. اما در پلی استیشن ۴ به محض اتمام حق اشتراک ماهانه این بازی ها از دسترس خارج می شوند.

xbox-live-ps-plus

در انتها و پیش از بررسی جدول قیمت این ۴ کنسول بازی بایستی به شما یادآور شویم که بیش از هرچیزی در انتخاب کنسول بازی سبک دلخواه شما اهمیت دارد. پس حتما به بررسی دقیق سبک های بازی کنسولی که انتخاب شماست دقت نمایید.

game-consoles-buying-guide5

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این راهنمای خرید با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید. همچنین می توانید با بیان تجارب کاربری خود با هریک از این کنسول ها به دیگران نیز در انتخاب کنسول مورد نظرشان کمک نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام خسته نباشید
    یه راهنمایی میخواستم ..میخوام یه کنسول بخرم ولی نمیدونم کدوم رو بخرم بیشتر هم مهم بازی های حرکتی قیمت هم مهم نیس فقط یه کنسول میخوام که بازیهای حرکتی بیشتر و بهتری داشته باشه و سرگرم کننده تر باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *