از گلکسی S4 تا گلکسی S7: مقایسه‌ی ۴ نسل از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند سامسونگ

از گلکسی S4 تا گلکسی S7: مقایسه‌ی ۴ نسل از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند سامسونگ
  • 1395/10/7
  • زهرا معبودی
  • 0

بر کسی پوشیده نیست که پرچمداران سامسونگ بهترین دوربین‌های بازار را در اختیار دارند. سال‌هاست که سامی برای پیشی گرفتن از رقبا مرزهای تصویربرداری با استفاده از تلفن‌های هوشمند را جابجا کرده و با همین جاه‌طلبی توانسته اعتبار خوبی برای کیفیت درخشان تصاویر خود به دست آورد.

یکی از قدم‌های آغازین این شرکت برای انجام یک حرکت جدی در زمینه‌ی بهبود دوربین‌های موبایل در زمان معرفی گلکسی S5 بود. این موبایل فناوری نوینی موسوم به ISOCELL را در سنسور خود داشت که در آن اساساً هر پیکسل به وسیله‌ی دیوارهای کوچکی از یکدیگر جدا می‌شد و در نتیجه باعث کاهش هم‌شنوی می‌شد که به معنای جزئیات واضح‌تر و نشت رنگ کمتر بود. گلکسی S6 همین تکنیک را با افزودن یک ماژول تثبیت کننده‌ی تصویر نوری (OIS) به منظور کاهش لرزش دوربین و تصویربرداری بهتر در شب بهبود بخشید. گلکسی S7 وضعیت سیستم فوکوس خودکار شناسایی که اکنون Dual Pixels نامیده می‌شود را بهتر کرد.

ما می‌توانیم کل روز در مورد مشخصات و خصوصیات نسل‌ها حرف بزنیم، ولی همه‌ی این‌ها در خروجی واقعی تصاویر چه نتیجه‌ای دارد؟ بگذارید ابتدا در مورد پیکسل‌ها صحبت کنیم و نگاهی به تصاویر واقعی بیندازیم.

در جدول زیر به صورت اجمالی می‌توانید نحوه‌ی پیشرفت مشخصات سخت‌افزاری ۴ نسل قبلی را ببینید:

Galaxy S4 Galaxy S5 Galaxy S6 Galaxy S7
Resolution ۱۳ MP ۱۶ MP ۱۶ MP ۱۲ MP
Pixel size ۱٫۱۴ μm ۱٫۱۴ μm ۱٫۱۴ μm ۱٫۴ μm
Aperture F2.2 F2.2 F1.9 F1.7
OIS Yes Yes
Sensor size ۱/۳٫۰۶” ۱/۲٫۶” ۱/۲٫۶” ۱/۲٫۵”

 

گلکسی S4 گلکسی S5

تغییرات اساسی بین این دو مدل چه چیزهایی بود؟ همان طور که در جدول بالا دیده می‌شود، گلکسی S5 اکنون سنسوری با رزولوشن بالاتر دارد و اندازه‌ی آن هم کمی بیشتر شده است، ولی خیلی قابل توجه نیست. در نتیجه پیکسل‌های منفرد آن کمی کوچک‌تر شده که با توجه به تفاوت ۰٫۰۲ میکرومتری آن بر روی سرعت جمع آوری نور تاثیر می‌گذارد، اما چندان مشهود نیست. خب، حداقل این چیزی است که از روی کاغذ به نظر می‌رسد.

در واقعیت، از این که گرفتن یک تصویر واضح در گلکسی S5 نسبت به گلکسی S4 خیلی سخت‌تر بود شگفت زده شدیم. هیچ کدام از این دو موبایل ماژول OIS ندارند، بنابراین خیلی دقت کردیم که موبایل‌ها را تا حد ممکن ثابت نگه داریم. البته، احتمالاً فاکتورهای خیلی بیشتری وجود دارد که بر عملکرد دوربین S4 نسبت به پیکسل‌های کوچکتر S5 اثر می‌گذارد.

galexys4-vs-galexys5

اگر به عکس‌هایی که گرفتیم نگاه کنید متوجه می‌شوید که انتخاب یک برنده‌ی قطعی مشکل است. بر اساس استانداردهای فعلی هر دو دوربین عملکرد متوسطی داشتند و هر دو نتایج خیلی مشابهی به وجود آوردند. چیزی که ما را سورپرایز کرد افکت بوکه (پس‌زمینه‌ی تار) است که در گلکسی S5 خیلی برجسته‌تر است. و بله، این افکت قشنگ است، اما کیفیت تصویر بین S4 و S5 به سادگی قابل تشخیص است. گاهی اوقات S4 نویز بیشتری به تصویر اضافه می‌کند، ولی در اوقات دیگر S5 جزئیات را از بین می‌برد.

galexys4-vs-galexys5

زمانی که دستگاه را به فضای داخلی بردیم، عملکرد هر دو دستگاه با از بین رفتن جزئیات کاهش یافت، و با توجه به این که هر دو دستگاه برای دریافت نور کافی باید سرعت شاتر پایینی داشته باشند، گرفتن عکسی که تار نشده باشد مشکل می‌شود. S5 رنگ‌های واضح‌تر و زنده‌تری دارد که به طور مشخص آن را یک پله بالاتر از گلکسی S4 قرار می‌دهد، اما این کیفیت هنوز با استانداردهای امروزی خیلی فاصله دارد.

galexys4-vs-galexys5

گلکسی S5 گلکسی S6

گلکسی S6 در سال ۲۰۱۵ دوربین خود را با تثبیت کننده‌ی تصویرِ نوری مکانیکی و گشادگی لنز F1.9 بهبود بخشید. بر روی کاغذ، این یعنی لرزش کمتر دوربین که در نهایت باعث آسان‌تر شدن عکاسی در محیط‌های تاریک و ثبت عمق کمتری از حوزه‌ی دید آن می‌شود.

galexys5-vs-galexys6

و در واقعیت؟ خب، می‌توان گفت تفاوت در جزئیات بین گلکسی S5 و گلکسی S6 کاملاً مشهود است. S6 در هر زمینه‌ای از S5 برتر ظاهر شد. S6 صحنه‌های پویا را بهتر مدیریت می‌کند، همیشه جزئیات بهتر و واضح‌تری دارد، و اغلب اوقات تمرکز نقطه‌ای آن از S5 بهتر است.

galexys5-vs-galexys6

در فضاهای داخلی، گشادگیِ بیشتر اجازه‌ی ورود نور بیشتری را می‌دهد و تثبیت کننده‌ی تصویر نوری هم گرفتن تصاویر غیر تار را ساده‌تر می‌کند. در هنگام تصویربرداری مجدد با S6 متوجه موارد نادرتری شدیم که در زمینه‌ی عملکرد واقعی نکته‌ی مهمی به حساب می‌آید. تصاویری که از فضاهای داخلی گرفته شد رنگ‌های زنده‌تر و جزئیات بهتری داشت که نمونه‌ی آن در گلکسی S5 پیدا نمی‌شود.

galexys5-vs-galexys6

گلکسی S6 گلکسی S7

و حالا به آخرین مرحله از تکامل سامسونگ تا این جا می‌رسیم. گلکسی S7 رزولوشن دوربین را از ۱۶ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل کاهش داده، اما نترسید، چون کیفیت تصویر فقط به عدد مگاپیکسل نیست. تعداد کمتر پیکسل‌های منفرد یعنی آن‌ها می‌توانند کمی بزرگتر باشند و از ۱.۱۲ میکرومتر به عدد قابل توجه ۱.۴ میکرومتر برسند. دوباره باید یادآوری کنیم که پیکسل‌های بزرگتر یعنی سرعت و کارآمدی بیشتر در جمع آوری نور، بنابراین سرعت شاتر بیشتر و نویز کمتری خواهیم داشت که اجازه‌ی دریافت جزئیات بیشتری را می‌دهد.

galexys6-vs-galexys7

با نگاه به تصاویر می‌توانید ببینید که عملکرد دو دوربین کاملاً قابل مقایسه است. شاید کسی بگوید که دوربین گلکسی S7 رنگ‌هایی تولید می‌کند که کمی طبیعی‌تر و پخته‌تر است، ولی این قضیه خیلی ثابت نیست. هر دو دستگاه در فضاهای خارجی عملکرد خوبی دارند و می‌توانید از هر دو دوربین رضایت داشته باشید. عملکرد فضای داخلی یک بار دیگر با رنگ‌های طبیعی و بهتر، و جزئیات واضح‌تری که در هر تصویر مشخص است بهبود یافته. وقتی که نور کمتر از حالت ایده‌آل باشد، می‌توانیم بگوییم که گلکسی S7 به راحتی S6 را کنار می‌زند.

galexys6-vs-galexys7

اگر تفاوت بزرگی وجود داشته باشد، این تفاوت حتماً در راحتی استفاده از دوربین است. فناوری فوکوس خودکار گلکسی S7 که Dual Pixels نام دارد به شدت می‌درخشد و واقعاً کار کاربر را راحت کرده است. با توجه به گشادگی F1.7، عمق کم محیط پتانسیل‌های بیشتری را برای افکت بوکه و فوکوس ایجاد می‌کند، و باعث تجربه‌ی فیلمبرداری دل‌انگیزتری می‌شود.

جمع بندی و گالری کامل

در حالی که هر نسل چیزی بهتر از نسل قبلی‌اش دارد، ولی ما به جرأت می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین قدم برای سامی در بین این ۴ نسل، قابلیتی است که در گذر از گلکسی S5 به گلکسی S6 اضافه شد. ماژول OIS، گشادگی عریض‌تر و نرم‌افزار جدید همگی تفاوت بزرگی را در کیفیت تصویر و مجموع تجربه‌ی کاربری رقم زده‌اند. بنابراین اگرچه کاربرانی که از S4 به S5 تغییر گوشی داده‌اند شاید چندان متوجه تغییر بزرگی در عملکرد بخش دوربین نشوند، ولی هر کسی که از گلکسی S5 به نسل بعدی تلفن‌های سامسونگ مهاجرت کند، می‌تواند زمان خوبی را با دوربین موبایل جدیدش صرف کند.

اکنون دوربین S7 حتی از S6 هم بهتر است ولی فاصله‌ی آن‌ها خیلی کم می‌باشد. می‌توان گفت که گلکسی S6 در ثبت منظره‌های شگفت انگیز به شکل خوبی پایدار بوده و دوربین آن به سادگی حتی پس از گذشت یک سال و نیم از انتشار آن، هنوز جزو بهترین دوربین‌های موجود است. البته S7 چند مزیت مثل عملکرد بهتر در محیط‌های کم نور هم دارد، ولی به سختی می‌توان گفت که پیشرفت قابل توجهی در این دوربین به وجود آمده است.

حالا کم کم باید ببینیم گلکسی S8 چه چیزی برای‌مان دارد. آیا این موبایل می‌تواند پرش چشمگیری که از S5 به S6 داشتیم را تکرار کند؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

منبع: phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *