تفاوت بین Clear Cache و Clear Data در اندروید چیست؟

تفاوت بین Clear Cache و Clear Data در اندروید چیست؟
  • 1395/10/10
  • زهرا معبودی
  • 1

برخی اوقات زمانی که مدت ها از خرید گوشی مان می گذرد و روی آن شمار زیادی نرم افزار نصب کرده ایم، شاهد اختلالات در عملکرد گوشی و نرم افزار ها می شویم. در این حالت اولین کاری که به ذهنمان می رسد خاموش و روشن کردن گوشی است! تا اینجا کار منطقی است اما اگر مشکل هم چنان پا بر جا بود قبل از اینکه به فکر ریستارت گوشی باشید، باید سری به کش و یا دیتای اپلیکیشن ها بزنید.

بعضی اوقات دقیقا هنگام کار کردن با یک نرم افزار خاص با مشکل هنگ کردن گوشی یا نرم افزار روبرو می شویم.

در چنین شرایطی باید تنها اقداماتی روی نرم افزار مورد نظر انجام دهیم. اگر از متخصصان در این باره بپرسید بدون هیچ چون و چرایی به شما می گویند:

یا کش نرم افزار را پاک کن و یا دیتای آن را حذف کن!

البته افرادی که بدون تامل دست به چنین کاری می زنند گاهی شاکی می شوند اما در ۹۹ درصد موارد مشکل هنگ شدن برنامه حل می شود. اما گویا آی تی در ابتدای این آموزش قصد دارد تفاوت بین این دو گزینه را به شما بگوید و بعد به شما بیاموزد که چگونه کش ها را پاک یا دیتا ها را حذف کنید.

پاک کردن دیتا Clear Cache و Clear Data

کش برنامه چیست؟

کش حافظه ای موقت است که به اپلیکیشن ها اختصاص داده می شود تا برخی اطلاعات پایه ای شان را در آن قرار دهند. با این کار، وقتی شما اپلیکیشن را باز می کنید، دیگر نیازی به دسترسی به دیتاها و اطلاعات پایه ای نرم افزار برای اجرا نیست. وجود کش موجب می شود که سرعت سیستم و گوشی و نرم افزار افزایش پیدا کند. برای اینکه بدانید تفاوت سرعت ها چقدر است یک برنامه جدید را دانلود و نصب کنید. برای بار اول که آن را راه اندازی می کنید، شاهده گذشت ثانیه های زیادی خواهید بود. اما برای بار دوم چنین نیست و سریع تر از حالت اول نرم افزار لود می شود.  این موضوع در مورد سایت ها هم واقعیت دارد.

دیتای برنامه چیست؟

دیتای برنامه در واقع اطلاعاتی است که شما به عنوان کاربر به برنامه می دهید تا برنامه را از آن به بعد طبق آن داده ها مدیریت کنید. مثلا یک نمونه خیلی آشنا در این باره، اطلاعاتی است که به نرم افزارهای تناسب اندام می دهید. فرض می کنیم که شما یک نرم افزار فیتنس را روی گوشی تان نصب کرده اید. مسلما باید به آن میزان وزن، سن، قد و مواردی نظیر این را شناسانده باشید. به این اطلاعات دیتا گفته می شود. گاهی با پاک کردن دیتا برنامه دوباره کار مرسوم خود را در پیش می گیرد اما اطلاعاتتان از دست خواهند رفت.

زمانی که کش برنامه را حذف می کنید فقط با افزایش سختی اولیه هنگام باز کردن مجدد برنامه روبرو خواهید بود اما اگر دیتا را پاک کنید اطلاعات مربوط به نرم افزار از بین خواهد رفت. این کار نرم افزار را به حالت پیش فرض می برد. حالت پیش فرض همان حالتی از نرم افزار است که شما تازه آن را دانلود و نصب کرده اید! به عبارتی بعد از پاک کردن دیتا از گوشی، نرم افزار کاملا خام خواهد بود.

نکته: وقتی که دیتای اپلیکیشنی را حذف می کنید تنها دیتای مربوط به همان نرم افزار پاک می شود و دیتاهای دیگر نرم افزارها کماکان سرجای خود خواهند ماند. بنابراین هنگام پاک کردن دیتا دقت کنید که به آن اطلاعات احتیاج نداشته باشید.

چه زمانی می توان این دیتا ها و کش ها را پاک کرد؟

علاوه بر زمانی که نرم افزار یا گوشی هنگ می کند، زمانی پیش می آید که لازم است فضای بیشتری در گوشی خود آزاد کنید. یکی از بهترین کارها پاک کردن کش ها و دیتاهایی است که مطمئنید حجم زیادی اشغال کرده اند. مثلا اپلیکیشن های ویدیو یا پادکست که ارائه دهنده فیلم یا پادکست های زیادی هستند گاهی تا چند گیگابایت از فضای حافظه را اشغال می کنند. در چنین شرایطی پاک کردن این دیتا ها عاقلانه است.

آموزش حذف کش برنامه یا دیتای برنامه ها 

توصیه گویا آی تی به شما این است که هر چند مدت یکبار برای بهبود کارایی گوشی خود، کش برخی نرم افزارها را حذف کنید. برای این کار روال زیر را دنبال کنید:

ابتدا از هر طریقی که راحت تر هستید وارد بخش تنظیمات گوشی خود شوید

از ان جا گزینه Apps را پیدا کنید و اجرا کنید

بعد از اجرا گزینه all را انتخاب کنید

پاک کردن کش

در این جا لیست اپلیکیشن ها را مشاهده می کنید. می توانید نرم افزار هایی که فضای زیادی را اشغال کرده اند را مشاهده کنید. یکی از این نرم افزارها را باز کنید و گزینه Clear Cache را لمس کنید.

پاک کردن کش

نکته: در اندروید ۶ ابتدا باید گزینه ذخیره سازی را انتخاب و بعد Clear Cache را لمس کنید.

با این کار کش برنامه مورد نظر به طور کامل حذف می شود و فضای حافظه بیشتر خواهد شد.

اگر می خواهی کش تمام برنامه ها را به یک باره حدف کنید گام های زیر را مد نظر قرار دهید:

ابتدا وارد بخش ذخیره سازی Storage شوید

در این جا با گزینه ای روبرو می شوید که با نام Cached Data یا Saved Data نمایش داده می شود.

گزینه ی مورد نمایش را لمس کنید. با این کار برنامه از صحت این عمل شما دوباره سوال می کند. وقتی تایید را بزنید تمام کش های اپلیکیشن ها حذف می شوند.

برای اینکه دیتای برنامه ها را پاک کنید، در همان قسمت اپلیکیشن ها، وقتی روی نرم افزارها ضربه می زنید و ویژگی های آن ها را مشاهده می کنید، در کنار امکان پاک کردن کش، امکان پاک کردن دیتا نیز مشاهده می کنید. البته این گزینه تنها برای اپلیکیشن هایی فعال می شود که دیتا پذیر باشند. با فشردن این دکمه دیتای اپلیکیشن مورد نظر به طور کامل پاک می شود.

 پاک کردن کش

از این به بعد هر وقت با مشکل کمبود فضا روبرو شدید علاوه بر پاک کردن دیتاهای اپلیکیشن هایی مثل واتس اپ و تلگرام، نسبت به پاک کردن کش و دیتای برنامه های پرحجم نیز اقدام کنید.

نظرتان در مورد این آموزش چیست؟ آیا تا کنون تجربه پاک کردن کش و دیتا را داشته اید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. اگر برنامه تلگرام رو کلییر دیتا کنیم عکس و ویدیوها و چتای تلگراممون میپره ؟
    اخه من گوشیم اصلا جانداره کلییر کش تلگراامم هرلحظه پاک میکنم ولی کلییر دیتام نزدیک ۳۰ گیگ هست
    اگه مشکلی پیش نمیاد یعنی چتام و عکس و ویدیوهام نمیره بگین که پاک کنم
    ممنونم واقعا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *