راهنمای خرید: چگونه یک سینمای خانگی مناسب خریداری کنیم؟

راهنمای خرید: چگونه یک سینمای خانگی مناسب خریداری کنیم؟
  • 1395/10/11
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر قصد خرید یک سینما خانگی را دارید و برای خرید آن برنامه ریزی نموده اید لازم است حتما نگاهی به این راهنمای خرید بیاندازید تا با هم برخی از باید ها و نباید های خرید آن را بررسی نماییم. با گویا آی تی و راهنمای خرید سینمای خانگی همراه باشید.

برنامه ریزی برای خرید یک سینمای خانگی

در زمان خرید یک سیستم سینمای خانگی نکات بسیاری را باید مورد توجه قرار دهید. که از آن جمله می توان به فضای مورد نظر برای تعبیه دستگاه، امکانات و قابلیت ها و همچنین هزینه ای که برای این منظور کنار گذاشته اید توجه نمایید.

انواع سیستم صوتی

guide-to-buying-a-home-theater6

۴ سیستم صوتی مختلف برای سینمای خانگی موجود هستند که شما می توانید هر کدام را که بیشتر به سلیقه تان نزدیکتر است را انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی هر ۴ نوع خواهیم پرداخت:

Home-theater-in-a-box (HTIB) systems

این سیستم از ۵ اسپیکر نوع سراوند، یک ساب ووفر و یک آمپلی فایر تشکیل شده است. که همه آن ها به صورت یک مجموعه به فروش می رسند.

Sound Bars

این نوع از سیستم صوتی از چند واحد اسپیکر تشکیل شده که که صدای سراوند واقی را ارائه می دهد. این نوع بر روی دیوار و در قسمت زیرین پنل تلوزیون تعبیه می گردد.

Component systems

اجزای این سیستم می‌تواند به تمام انتخاب ‌های شما از جمله رسیور صدا و تصویر، اسپیکرها، پلیر یا هر چیز دیگر مرتبط به این مجموعه باز گردد.

Separates

در این دسته از سیستم ها به جای ریسیور می توانید از پری آمپلی فایر ها  و پاور آمپلی فایر ها استفاده نمایید.

بودجه

سیستم های صوتی موجود در بازار با توجه به نوع سیستم صوتی و برندی که آن را تولید می کند بازه بسیار وسیعی از قیمت را دارا هستند.

ارزانترین ها: سیستم های دسته Home-theater-in-a-box (HTIB) systems به سبب دارا بودن اسپیکرهای کوچک از قیمت کمتری نسبت به دسته های دیگر برخوردار می باشند.

میان قیمت ها: انواع ساوند بارها به سبب اندازه ای که دارند برای فضاهای کوچک و جمع و جور تر مناسب هستند. قیمت این نع در دسته متوسط ها می گنجد.

گران قیمت ها: سیستم های Component  مبتنی بر رسیورهای  A/V از دسته سیستم های گران قیمت محسوب می شوند.

نجومی ها: برخی از سیستم های نوع Component که مجهز به ریسیورهای بسیار پیشرفته و پری آمپلی فایرها آمپلی فایرهای جداگانه و اسپیکر های بزرگ هستند از قیمت هایی نجومی برخوردار می باشند.

فضای در نظر گرفته شده برای سیستم سینمای خانگی

guide-to-buying-a-home-theater6

در زمان انتخاب یک سیستم سینمای خانگی مهمترین مسئله انتخاب نوع سیستم صوتی با توجه به فضایی است که قصد دارید آن سیستم را برایش خریداری نمایید. به عنوان مثل خرید یک سیستم خانگی بسیار قدرتمند برای فضاهای کوچک و محدود می تواند مشکل ساز باشد. در حالی که خرید سیستم صوتی نوع ساوبند برای محیط های بزرگ نمیز نمی تواند نیاز شما را برطرف نماید. پس توجه به نسبت فضا در برابر سیستم انتخاب شده از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

اتاق خواب و فضاهای این چنینی: برای مجهز نمودن اتاق خواب ها و یا فضاهایی از این دست بهتر است به دنبال سسیستم های صوتی از نوع مجموعه ‌های HTIB یا ساوند بارها باشید. البته کامپوننت‌ های مجهز به اسپیکرهای کوچک نیز برای چنین فضاهایی مناسب هستند.

اتاق نشیمن آپارتمان: در چنین فضاهایی بایستی احتیاط زیادی در انتخاب نوع سیستم نمود و باید نوعی انتخاب گردد که بعدا شما را دچار دردسر نکند. برای چنین محیط هایی کامپوننت های کوچک و ساوند بارها مناسب به نظر می رسند.

اتاق های نشیمن بزرگ: برای این نوع از فضاها قطعا بهترین انتخاب سیستم های کامپوننت خواهند بود.

خلوتگاه: سیستم های نوع کاپموننت.

اتاق ویژه تماشای فیلم: مسلما برای چنین فضایی باید بهترین سیستم کامپوننت موجود را برگزینید.

چه آیتم هایی را در انتخاب یک سیستم سینمای خانگی مد نظر داشته باشیم؟

فرقی ندارد که قصد دارید با سیستم خود به تماشای چه چیزی بنشینید یا چه کاری انجام دهید. آنچه اهمیت دارد این است به اولویت‌ های خود توجه کنید و مثلا اگر بیشتر اوقات به تماشای فیلم مشغولید سیستمی را انتخاب کنید که مناسب این کار باشد و به محتوای شما زندگی ببخشد.

صدای سراوند

guide-to-buying-a-home-theater6

سیستم های نوع استریو قادرند صدایی از نوع هولوگرافی تولید نمایند. در واقع این نوع از سیستم ها، یک فضای صدایی درست در مقابل شما تشکیل می دهد. در مقابل سیستم های صوتی نوع سراوند قادرند محیط جدیدی را پیش روی شما ایجاد نمایند. بنابراین بهتر است در ابتدا نوع سیستمی که قصد دارید خریداری نمایید را انتخاب کنید.

بلندگوی چند کاناله بخریم؟

۵٫۱ کاناله:  این نوع از بلندگو ها مناسب بیشتر دیسک های DVD و بلوری، برخی از دیسک های SACD و برخی از منابع پخش می باشد.

۶٫۱ کاناله:  مناسب برای تعداد کمی DVD با سیستم رمزگذاری Dolby Digital Surround EX™ یا سیستم های مشابه

۷٫۱ کاناله: مورد استفاده برای برخی از دیسک های بلو ری

بنابراین واضح است  که یک سیستم ۵٫۱ کاناله می ‌تواند تجربه ‌ای بسیار خوب از صدای سراوند را در اختیارتان  قرار دهد.

۷٫۱  مستقیم بودن افکت های صدا را بیشتر کرده و به سه بعدی شدن بیشتر صدا در محیط می ‌افزاید.

به طور کل هر چه تعداد کانال ها بیشتر باشد، یعنی تعداد اسپیکرها و آمپلی فایرها نیز بیشتر خواهد بود که به مراتب قیمت سیستم شما نیز بالاتر خواهد رفت، پس همانطور که پیش از این گفتیم یک سیستم ۵٫۱ کانالی می تواند  برای هر محیطی مناسب و کافی باشد.

انتخاب اسپیکرهای خوب

اسپیکرهای انتخابی شما قطعا باید با توجه به اندازه فضای مورد نظر شما انتخاب گردند و برای فضاهای کوچک تر اسپیکرهای کوک تر و برای فضاهای به نسبت بزرگ تر بایستی از انواع بزرگ تر آن ها استفاده نمود.

نکته: برخی بر این باورند که هرچه اندازه اسپیکر ها کوچک تر باشد کیفیت صدای تولید شده نیز کم تر خواهد بود. اما این باور کاملا غلط بوده و تنها چیزی که در این نوع اسپیکر ها متفاوت خواهد بود، حجم صدای تولیدی است.

چند نکته مهم که باید پیش از خرید یک سیستم سینمای خانگی به آن توجه نمایید.

  1. بهتر است پیش از اقدام به خرید یک بودجه مشخص را برای این منظور تعیین نمایید. این کار به شما کمک می کند تا در زمان مواجهه با انواع مختلف سییستم های خانگی یک خط ترمز پیش فرض در ذهن خود داشته باشید و همه پول خود را در مغازه جا نگذارید.
  2. حتما پیش از خرید سری به نت بزنید و بررسی های مختلف درباره خرید سینمای خانگی را مطالعه نمایید.
  3. دیسک حاوی محتوای مورد نظرتان را به محل خرید ببرید و پیش از پرداخت برای دستگاه آن را حتما در سیستم مورد نظر خود امتحان کنید.
  4. اگر فروشنده اجازه این کار را بشما نمی ‌دهد، فروشگاه را عوض کنید، زیرا هیچ چیز نمی ‌تواند مثل گوش های خودتان کیفیت و نوع صدای خروجی را تایید نماید.

رسیور A/V: قلب یک سیستم کامپوننت

guide-to-buying-a-home-theater6

اگر برای خرید خود یک سیستم نوع کامپوننت را برگزیده اید باید پیش از خرید آشنایی هرچند جزئی با این نوع از سیستم ها داشته باشید. سیستم های کامپوننت دارای یک رسیسور از نوع صدا و تصویر هستند که در واقع قلب تپندهی دستگاه به حساب می آید. این قلب تپنده دارای اجزای زیر می باشد.

  • یک پری آمپلی فایر با کنترل های صدا و تصویر، پردازشگر، ورودی‌ ها و خروجی ‌ها
  • آمپلی فایری برای تامین برق اسپیکرها
  • تیونر رادیو برای اف ام یا ای ام یا باندهای ماهواره‌ ای

از آنجا که تمام بخش های مختلف از یک سیستم خانگی نوع کامپوننت باستی به ریسیور A/V متصل گردند، حتما پیش از خرید، از کافی بودن تعداد پورت های HDMI و دیگر ورودی‌ ها اطمینان حاصل نمایید.

کالیبراسیون اتاق

اغلب ریسیورهای A/V از یک سیستم کالیبراسیون داخلی بهره مند هستند که به شما در انتخاب بهترین مکان برای قرار دادن اسپیکرها کمک می کند. این سیستم دارای یک میکروفون می باشد که با ایجاد صدا بهترین مکان و بهترین حالت چرخشی صدا را می ‌یابد.

بهترین ریسیورهای فعلی موجود در بازار ویژگی هایی چون موارد زیر را دارا هستند:

  • پردازش پیشرفته صدا،(مثل Dolby TrueHD)
  • افزایش کیفیت ویدیوهای با کیفت پایین
  • اتصال USB برای کامپیوتر
  • داک برای MP3 پلیر
  • توانایی برقراری اتصال وای فای
  • اتصال اترنت برای اتصال مستقیم به نت
  • تنظیم کننده صدا(Dolby Volume)

اتصالات مورد نیاز برای یک سینمای خانگی

HDMI

HDMI 1.4 بهترین و با کیفیت ترین روش برای اتصال تلوزیون به دستگاه سینمای خانگی خواهند بود.

هر چه تعداد این پورت بیشتر باشد بهتر است. تعداد پیشنهادی ما ۳ عدد است.

Component Video

جایگزین ۳ کابلی برای HDMI و برای پخش محتوای اچ دی است و برای اتصال به یی مورد استفاده قرار می گیرد که کمی قدیمی تر هستند.

Composite Video

اتصال تک کابلی  در واقع برای پخش محتوای اس دی مورد استفاده قرار می گیرد و برای اتصال دستگاه ‌های خیلی قدیمی مثل VCRها به کارتان می ‌آید.

Digital Audio

این اتصال با نام S/PDIF نیز شناخته می ‌شود و برای ایجاد سیگنال دالبی دیجیتال استفاده شده و برای کامپوننت هایی بدون پورت HDMI بکار می‌ رود.

Analog Audio

اتصالات استریوی و کامپوننت های صوتی

F-Type

اتصال رشته ‌ای برای اتصال به آنتن یا سرویس‌ های کابلی آنالوگ

USB

برای ایجاد یک اتصال میان دستگاه و کامپیوتر شخصی

Ethernet

برای ایجاد یک اتصال مستقیم به اینترنت

guide-to-buying-a-home-theater6

آیا برای قرار دادن سینمای خانگی خود به میز یا مجموعه خاصی نیاز دارم؟

این دسته از سیستم ها قادر هستند بر روی هر نوع میزی سامان دهی و چیده شوند. اما همانطور که واضح است استفاده از میزهای مخصوص دستگاه های سینمای خانگی از مزایایی چون پنهان کردن سیم ها،  راحتی و قابلیت دسترسی بالا، تهویه بهتر، فضای کافی برای قرار دادن وسایل مرتبط به مجموعه، مثل دیسک ها بهره مند گردید.

تعیین محل مناسب برای اسپیکرها از نکات دیگری است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. اسپیکرها باید در محلی قرار گیرند که علاوه بر توزیع مناسب و مطلوب صدا زیر ساخت محکم و منماسبی داشته باشند تا به سادگی نیفتند و دچار آسیب های احتمالی نشوند. همچنین لازم است در زمان انتخاب محل اسپیکرها به بهترین پوشش دهی کابل ها نیز توجه نمایید.

به عنوان آخرین نکته باید بگوییم در صورتی که محیط زندگی شما وسعت چندانی ندارد، بهتر است از اسپیکرهایی استفاده نمایید که قابلیت اتصال برای دیوار را نیز داشته باشند، تا به این واسطه بتوانید بیشترین صرفه جویی را در فضای خود داشته باشید.

نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *