راهنمای خرید:چگونه VPS مناسب خریداری کنیم؟

راهنمای خرید:چگونه VPS مناسب خریداری کنیم؟
  • 1395/10/15
  • زهرا معبودی
  • 0

سرور مجازی، یک اصطلاح در زمینه هاستینگ (Hosting) است، که در واقع همان ماشین مجازی با مجازی‌سازی می ‌باشد.

VPS امکان دسترسی root و نصب نرم‌افزارهای سیستمی را فراهم می نماید. با استفاده از فن آوری مانند Xen، vmware ESXI یا Virtuozzo و با بهره گیری از سخت افزارهای قدرتمند و پیشرفته، یک سرور فیزیکی به چندین VPS با امکانات یکسان یا متفاوت تقسیم می شود. گاهی از سرور مجازی به عنوان VDS (Virtual Dedicated Server) نیز نام می برند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی برخی ویژگی های بسیار ضروری در انتخاب سرور های مجازی بپردازیم. با گویا آی تی و راهنمای خرید VPS همراه باشید.

نوع مجازی سازی

به عنوان اولین ویژگی که در زمان خرید یک سرور مجازی بایستی به آن توجه نمایید قصد داریم به انواع مجازی سازی در سرورها بپردازیم. نوع مجازی سازی در واقع به معنی تکنیکی است که به وسیله آن میزبانی مجازی فراهم گردیده است. به طور کلی دو نوع مجازی سازی وجود دارد:

  1. مجازی سازی کامل
  • Xen
  • VMvare
  1. مجازی سازی سیستم عامل
  • Virtuozzo
  • Chroo
  • Free vps

مجازی سازی کامل سبب می شود سیستم شما از نظر پیکربندی دقیقا مشابه یک سرور میزبان نزدیک و محدود عمل نماید.

در مقابل سرورهای مجازی شده با سیستم عامل به دلیل عدم استفاده از ملزومات سخت افزاری قیمتی به مراتب پایین را دارا هستند. اما به طور کلی باید گفت مجازی سازی کامل رویکر بهتر و موثرتری را داراست.

منابع رقابتی

با ایجاد یک حساب میزبانی هاستینگ اشتراکی، پلن های منابع اشتراکی برای شما به نمایش در خواهند آمد. هیچ دید واقعی از نظر عملکرد، رقابت و غیره وجود ندارد.هاستینگ اشتراکی از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است و وابستگی به سرویس ها اغلب به قدر نوع برنامه ای که در محیط سرور مجازی / اختصاصی وجود دارد بالا نخواهد بود.

بر روی سرور اختصاصی ، شما می دانید که صد در صد حافظه ، CPU و ظرفیت هارد دیسک برای برنامه شما صد در صد زمان در دسترس است .

در زمان ورود به سرور اختصاصی شما تمامی امکاناتی را که در زمان ورود به سرور های اختصاصی در اختیار دارید، مشاهده خواهید نمود، با این ححال این فرصت برای شما فراهم گردیده تا بتوانید تنظیمات منابع را به شکل دلخواه خود تنظیم نمایید. دسترسی شما به تنظیمات حافظه تخصیص یافته و همچنین ظرفیت ذخیره سازی شما محدود می باشد و این تنظیمات قابل تغییر نخواهند بود. در مقابل امکان تغییر استفاده CPU و نرخی که شما می توانید اطلاعات را به دیسک بخوانید و بنویسید (پهنای باند I/O) برای شما وجود خواهد داشت. هرچند برخی از شرکت ها قادر هستند هزینه بیشتری را بابت گذاشتن بار اضافی و تعیین سرور از نظر  CPU و ظرفیت I/O  از شما دریافت نمایند. (البته این کار اصولی نمی باشد.)

در هرصورت شما هیچ راهی را برای توقف این اخاذی نخواهید داشت و تنها کاری که می توانید انجام دهید انجام برخی سوالات پیش از خرید است تا بتوانید سرویسی را انتخاب نمایید که بیشترین سود را به شما برساند.

با دید عادلانه ، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ارائه دهندگان میزبانی در محیط های سرور مجازی خود بار اضافی نمی گذارند. مقدار پولی که آنها توسط ارائه ندادن CPU و I/Oکافی بدست می آورند در مقایسه با هزینه های کلی آنها شامل محل شرکت، کارکنان، هزینه های شبکه، لایسنس های نرم افزار نباید برای جبران مشتریان ناراضی و از دست دادن اعتبار کافی باشد.

سوالاتی که پیش از خرید لازم است پرسیده شود.

  1. خصوصیات سخت افزار میزبانی کننده چیست؟
  2. تعداد VPS های اجرا شده از یک میزبان چقدر است؟
  3. در صورت اطلاع از عملکرد نامناسب بایستی اطلاعاتی درباره طرح حمله بدست آورید.

web-hosting

سخت افزار میزبانی

هرچه میزان کیفیت سخت افزار سرور مجازی شما بیشتر باشد، قطعا آن سرور قابل اطمینان تر و کارآمد تر خواهد بود. بنابراین باید بدانید در صورتی که سخت افزار به طور کامل به سرور شما تخصیص نیافته شما وابسته به عملیاتی بودن سرور میزبان خواهید بود.

یکی از اصلی ترین مزایایی که با خرید یک سرور مجازی بدست خواهید آورد، امکان دسترسی به یک سخت افزار قدرتمند و رده بالا با پرداخت هزینه کم تر می باشد. بنابراین برای اطمینان از خرید خود موارد زیر را جستجو نمایید:

  • منابع تغذیه مبادله ای در حالت روشن دوگانه
  • CPUهای دوگانه ، ترجیحا چهار هسته
  • ECC RA(آن به جلوگیری از خرابی اطلاعات کمک می کند)
  • ۱۵k RPM SAS HDD با درایوهای مبادله ای روشن

با اهمیت تر از پیکربندی سخت افزاری هاست، توجه به اسباب اضافه بر روی سایت است. اغلب فروشندگان سخت افزاری به این موضوع توجهی ندارند بنابراین برای رسیدن به گارانتی آپتایم ۹۹٫۸% ،فراهم کننده هاستینگ شما باید فهرست کامل بخش های اضافی سایت را برای هر جز در سرور میزبان نگهداری کند.

گزینه های قابل ارتقاء

در سرورهای مجازی شما به سادگی قادر خواهید بود منابع سخت افزاری را ارتقاء دهید. به عنوان مثال برای افزایش حافظه و یا CPU شما تنها نیازمند یک ریپورت ساده به سرویس دهنده خودتان هستید و به این طریق می توانید منابع مورد نیاز خود را در اختیار بگیرید. در حالیکه اکثر مردم که با یک سرور مجازی شروع می کنند برنامه های مورد تقاضای به خصوصی ندارند.  زمانی که آن رشد می کند ادامه دادن به افزودن منابع مجازی ِبیشتر، از مجبور بودن به مهاجرت به سرور اختصاصی بسیار راحت تر خواهد بود.اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده شما ظرفیت اختصاص ۴ گیگا بایت رم یا بیشتر و چهار هسته CPU یا بیشتر به سرور شما را داشته باشد.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *