ترفندهایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در جستجوی Google

ترفندهایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در جستجوی Google
  • 1395/10/19
  • زهرا معبودی
  • 0

با پیشرفت تکنولوژی و انتقال پر سرعت اطلاعات به واسطه حضور اینترنت پر سرعت روزانه حجم عظیمی از مطالب تولید و انتقال می یابد. بنابراین در دنیای امروز و با توجه به حجم وسیع اطلاعات تنها با چند دقیقه وقت گذاشتن می توانید هر مطلبی که دوست دارید از دنیای اینترنت استخراج نمایید. در این میان تنها چیزی که باعث می شود با این  اطلاعات گسترده  شما بتوانید به سادگی به نتیجه دلخواهتان دست یابید، آگاهی از روش های صحیح جستجو است. در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از این روش های کاربردی آشنا نماییم. با گویا آی تی همراه باشید.

استفاده از نشانه “|” یا عبارت “or”

در برخی مواقع پیش می آید که در جستجوی موضوعی هستید اما به طور کامل نوع بیان مطلب را به خاطر نمی آورید. در چنین مواقعی بایستی از یک روش بسیار ساده استفاده نمایید تا بتوانید نتیجه دلخواهتان را کسب نمایید. به عنوان مثال استفاده از چندین مدل مختلف از موضوع مورد نظر و جدا سازی آن با علامت “|” و یا بهره گیری از عبارت “or” در بین آن ها به شما کمک خواهد کرد تا نتیجه ای بسیار نزدیک تر از حد تصورتان را دریافت نمایید.

ways-search-google-1

جستجو با استفاده از مترادف‌ ها

یکی از نکاتی که کمتر کسی از آن اطلاع دارد و به آن توجه می نماید. استفاده از مترادف هاست. در برخی مواقع و به خصوص در جستجو به زبان انگلیسی می توانید از لغات مشابه و مترادف نیز بهره بگیری. این کار به شما کمک می کند تا پهنه وسیع تری از اطلاعات را مورد جستجو قرار دهید.

همچنین در صورتی که تمایل به جستجو در مورد وب سایت هایی با یک موضوع زمینه خاص هستید می توانید با بهره گیری از علامت “~”  نتیجه مطلوب را کسب نمایید. روش انجام کار به این صورت است که به عنوان مثال در صورتی که قصد پیدا نمودن دستورات غذایی سالم و یا وب سایت های محتوایی با زمینه سلامتی و تغذیه را دارید از عبارتی چون  “healthy ~food” برای جستجو بهره بگیرید.

ways-search-google-1

جستجو در درون وب‌ سایت‌ ها

گاهی پیش می آید که مقاله ای را در سایتی مطالعه می کنید و بعدها دوباره نیاز به رجوع به آن پیدا خواهید کرد. در چنین حالتی بهترین راه برای یافتن دقیق همان مقاله استفاده از نام وب سایت مذکور در جستجوی تان می باشد. به این صورت که نام سایت مورد نظر را به همراه یک واژه کلیدی از مقاله مورد نظر نوشته و جستجو نمایید.

ways-search-google-1

استفاده از نشانه “*” در جستجو

در مواقعی که تنها بخشی از واژه کلیدی و یا یک عدد مورد نظر را به خاطر دارید بهترین روش برای یافتن نتیجه مطلوب استفاده از علامت “*” است . برای ایستفاده از این علامت بایستی هر میزان از عبارت را که به خاطر دارید نوشته و بخشی را که فراموش نموده اید با علامت “*” پر نمایید.

ways-search-google-1

زمانی که کلمات زیادی از عبارت را فراموش کرده‌ اید

در برخی مواقع موضوعی که قصد جستجوی آن را دارید یک کلید واژه طولانی است و شما چندین کلمه از آن را به خاطر ندارید و با دارا بودن بخشی از کلید واژه نیز نمی توانید نتیجه دلخواه خود را بدست آورید. در چنین مواقعی بهترین روش بهره گیری از عبارت  ()AROUND است. به این صورت که ابتدا و انتهای عبارت را نوشته و سپس با تایپ عبارت  ()AROUND در وسط آن تعداد واژه هایی که در آن میان جا انداخته اید در داخل پرانتز وارد نمایید.

ways-search-google-1

از بازه زمانی استفاده کنید

در برخی مواقع به اطلاعاتی نیارمندید که در یک بازه زمانی خاصی نگارش شده اند و با جستجوی معمولی قادر به دستیابی به آن ها نیستید. در چنین شرایطی افزودن بازه زمانی مورد نظرتان بهترین راه حل برای حصول نتیجه مطلوب می باشد. برای انجام این کار بایستی در کنار کلید واژه خود بازه زمانی مورد نظر خود را به همراه ۳ نقطه در بین آن بنویسید.

ways-search-google-1

جستجو برای تیتر یا URL

برای یافتن واژه ‌های کلیدی و نام یک مقاله کافی است که عبارت “:intitle” را قبل از وارد کردن واژه‌ های جستجو قرار دهید. در نظر داشته باشید که نباید میان آنها فاصله باشد. برای یافتن کلمات به کار رفته در یک URL نیز می‌توانید از عبارت “:inurl” استفاده کنید.

ways-search-google-1

یافتن وب‌ سایت‌ های مشابه

در برخی مواقع یک موضوع خاص را در وب سایتی مشاهده می کنید و تمایل دارید موضوعات مشابه آن را در وب سایت های دیگر بیابید. برای این منظور تایپ عبارت “:related” و سپس آدرس سایت مورد نظر شما بدون هیچ فاصله ای می تواند نتیجه مطلوب را حاصل نماید.

ways-search-google-1

جستجوی عبارات کامل

گاهی پیش می آید که شما قصد دارید یک عبارت خاص را جستجو نمایید. و به طور کامل نیز از صحت عبارت مورد نظر مطمعن هستید. در چنین حالتی اگر شما به صورت معمولی واژه ها را کنار هم چیده و جستجو نمایید تنها با نتایجی مواجه خواهید شد که به طور نامنظم این عبارات را در خود جای داده اند. اما استفاده از علامت نقل قول به شما کمک می کند تا دقیقا همان عبارت با ترتیب تعیین شده شما مورد جستجو قرار گیرد.

ways-search-google-1

حذف کلمات غیرضروری

در زمانی که قصد دارید مطلبی را جستجو نمایید و تمایلی به اطلاع از بخش از ای آن ندارید با استفاده از علامت “-” می توانید به موتور جستجو بفهمانید که تمایلی به دریافت اطلاعات در این زمینه خاص ندارید. به عنوان مثال در شرایطی که شما قصد دارید اطلاعاتی را درباره کتاب بیابید اما قصد ندارید با وب سایت های فروش کتاب مواجه شوید می توانید عبارت مورد نظر خود را مشابه تصویر زیر جستجو نمایید.

ways-search-google-1

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *