ارتش ۵۰۰۰ نفره در راه است؛ دی جی کالا و بامیلو جمع می شوند؟

ارتش ۵۰۰۰ نفره در راه است؛ دی جی کالا و بامیلو جمع می شوند؟
  • 1395/10/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

در روزهای اخیر شاهد واکنش های تند برخی مسئولین به جلوگیری از ادامه فعالیت استارتاپ ها نوپا و یا سایت های معتبری که در زمینه فروش آنلاین فعالیت می کنند بوده ایم؛ اما آیا وقت آن نرسیده که بازنگری در دیدگاهمان به فناوری نوین و همگام کردن کسب و کارهای سنتی با تکنولوژی جدید داشته باشیم؟

گویا آی تی – روز گذشته خبری مبنی بر اینکه اتحادیه صنف رایانه طی چرخشی صد و هشتاد درجه ای به سمت استفاده از فناوری نوین و تجارت الکترونیک خواهد رفت!
چند صباحی بود که اتحادیه صنف رایانه منتقد رشد قارچ گونه فروشگاه های مجازی فروش لوازم دیجیتال بود و علت این مخالفت را هم نامعلوم بودن سود این سایت ها و در نتیجه نامشخص بودن میزان مالیات واقعی آنها و کاهش خرید مردم از فروشگاه های فیزیکی در سطح شهر عنوان می کردند اما روز گذشته رییس اتحادیه صنف رایانه اعلام کرد که این اتحادیه به زودی بستری فراهم خواهد کرد تا ۵۰۰۰ فروشگاه فعال در این حوزه بتوانند در نرم افزاری که قرار است طراحی شود، به سادگی و با کمترین هزینه، محصولات و خدمات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند و در بازار رقابتی مجازی این روزهای کشور وارد شوند.

این خبر می تواند برای سردمداران فروشگاه های اینترنتی مثل دی جی کالا و بامیلو خبر بدی تلقی شود، چرا که در صورتی که بقیه اصناف نیز به تبعیت از صنف رایانه دست به چنین اقدامی بزنند، عملا تعداد رقبای آنلاین این سایت ها به یکباره بسیار زیاد خواهد شد و مسلما رقابت در چنین فضایی برای این سایت ها که دیگر مثل سابق قیمت های پایینی هم ندارند، بسیار سخت تر از قبل خواهد بود و چه بسا مجبور عقب نشینی و محدود کردن فعالیت های خود شوند.

در هر صورت به نظر می رسد برخورد قهری با فناوری های نوین با عنوان دفاع از کسب و کار های سنتی جایگاه خود را از دست داده و مسئولین می بایست به جای برخورد با تکنولوژی، از آن برای رونق مشاغل سنتی استفاده کنند. مثلا با اختراع چرخ خیاطی، حرفه خیاطی منقرض نشد بلکه خیاطانی که در ابتدا به واسطه ورود این دستگاه جدید معترض شدند نیز بالاخره مجبور به استفاده از چرخ خیاطی شدند و به واسطه همین امر سرعت انجام کارهایشان افزایش پیدا کرد. در این نمونه ساده به وضوح مشخص است که ظهور فناوری جدید لزوماً نافی منافع صنفی نخواهد بود و چه بسا با استفاده مناسب از آن بتوان به رشد و رونق آن صنف نیز کمک کند. با ورود هر نوع فناوری هم می توان گفت جایگاه کسب و کارهای سنتی همچنان حفظ خواهد شد و مهم نوع برخورد و سرعت به روز شدن این کسب و کارها با فناوری جدید است تا از این طریق بتوانند تهدید جدید را به فرصت تبدیل کنند و از مزایای فناوری در رونق کسب و کار خود استفاده کنند.

حال باید دید واکنش دی جی کالا و بامیلو به تغییرات جدید بازار چه خواهد بود و چه تمهیداتی برای حفظ سهم بازار آنلاین خود با حضور رقبای تازه نفس به کار خواهند بست؟ آیا قافیه را می بازند؟
نکته ای که مشخص است، تنوع محصول با قیمت های متنوع در نهایت به سود مصرف کننده خواهد بود و کاربران نیز یقینا از اجرای این طرح استقبال خواهند کرد؛ چرا که انتخاب آنها محدود به چند سایت فروش انلاین معروف نخواهد بود و می توانند با خیال آسوده با مقایسه قیمتی اجناس مشابه اقدام به خرید کالا با بهترین قیمت نمایند.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سایتهای فروش انلاین باعث شده مشتری به راحتی و با مقایسه کالا و قیمت خرید خود را انجام دهد و از قیمت واقعی اطلاع پیدا کند .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *