زنگ خطر برای تلگرام به صدا درآمد؛ تلگرام وارد بازی های سیاسی شد

زنگ خطر برای تلگرام به صدا درآمد؛ تلگرام وارد بازی های سیاسی شد
  • 1395/10/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پایگاه BuzzFeed روز سه شنبه چند ادعای تایید نشده درباره روابط رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ با روسیه را منتشر کرد. طبق گزارش های نوشته شده توسط یکی از ماموران امنیتی سابق بریتانیا، در یک پرونده ۳۵ صفحه ای ادعا شده که ترامپ برای هدف قرار دادن مخالفان سیاسی خود با روسیه همکاری داشته است. اگرچه ما درباره این ادعاهای تایید نشده صحبت نخواهیم کرد، اما این گزارش زنگ خطر را برای کاربران نرم افزار تلگرام به صدا در می آورد.

گویا آی تی – پایگاه BuzzFeed روز سه شنبه چند ادعای تایید نشده درباره روابط رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ با روسیه را منتشر کرد. طبق گزارش های نوشته شده توسط یکی از ماموران امنیتی سابق بریتانیا، در یک پرونده ۳۵ صفحه ای ادعا شده که ترامپ برای هدف قرار دادن مخالفان سیاسی خود با روسیه همکاری داشته است. اگرچه ما درباره این ادعاهای تایید نشده صحبت نخواهیم کرد، اما این گزارش زنگ خطر را برای کاربران نرم افزار تلگرام به صدا در می آورد.

آیا روسیه واقعاً تلگرام را هک کرده است
در این پرونده ادعا شده است که FBS (سرویس امنیت فدرال روسیه) موفق شده رمزگذاری تلگرام را هک کند تا بتواند از فعالان سیاسی روسی فعال در این نرم افزار جاسوسی کند. در این گزارش آمده است:

یک عامل سایبریFSB تاکید کرده که سیستم رمزگذاری شده تجاری تلگرام یکی از نگرانی های عمده این سازمان بوده است و بنابراین به شدت توسط FSB مورد هدف قرار گرفته است و دلیل عمده آن استفاده مکرر فعالان و مخالفان سیاسی داخلی روسیه از این نرم افزار بوده است. نظر او این بوده که FSB اکنون موفق شده این نرم افزار ارتباطی را هک کند و در نتیجه استفاده از این نرم افزار دیگر امنیت لازم را ندارد.

البته، این ادعا نگرانی هایی را در زمینه امنیت این نرم افزار پیام رسان ایجاد کرده است.
تلگرام اعلام کرده که ادعای هک شدن تلگرام توسط FSB در این گزارش “غیر واقعی” است، و یا این که این گزارش به یک رویداد قدیمی اشاره کرده است. مدیران این نرم افزار پیام رسان می گویند که این اتهام جدید احتمالاً به ماجرای مسدود کردن SMS توسط FSB در آوریل ۲۰۱۶ اشاره می کند که در آن فعالان روسی مورد هدف قرار گرفته بودند.
در اوایل سال گذشته، این اتفاق به طور گسترده گزارش شد، با این ادعا که عوامل FSB درخواست های ورود (login) ارسال شده توسط SMS را مسدود کرده اند. سپس آنها از این درخواست ها برای ربودن اکانت های شخصی استفاده کرده اند. در واقع نمی توان گفت که این نرم افزار هک شده بود، زیرا FSB فقط کدهای ورود ارسال شده فعالان از طریق پیام های متنی را بدست آورده بود. نرم افزار تلگرام که توسط کارآفرین روسی پاول داروف ساخته شده، یک بستر محبوب برای فعالان سیاسی از جمله رهبران اپوزیسیون روسیه است. دلیل هدف قرار گرفتن این نرم افزار توسط FSB در سال گذشته نیز همین محبوبیت است. به همین علت این نرم افزار به کاربران پیشنهاد می کند تا فرآیند تایید دو مرحله ای برای ورود به این نرم افزار را فعال کنند.

تلگرام وعده پیام رسانی امن را می دهد. این نرم افزار با عنوان یک نرم افزار رمزگذاری شده در بازار عرضه می شود، اما رمزگذاری یکپارچه و پیوسته آن فقط زمانی فعال می شود که کاربران قابلیت ” چت محرمانه” را اجرا کنند. در حال حاضر امنیت وعده داده شده تلگرام مکرراً مورد سوال قرار گرفته است.
این گزارش اگرچه تایید نشده اما تاکنون به طورکامل هم رد نشده است. مارکوس را، سخنگوی تلگرام گفته که احتمالاً این گزارش غیر واقعی است، در غیر اینصورت احتمال دارد به رویداد ماه آوریل اشاره کرده باشد. آیا گفته او راضی کننده است؟ نه زیاد. اما با در نظر گرفتن عدم اثبات این گزارش تاکنون، به هر حال ممکن است این گزارش صحیح نباشد. توصیه ما به کاربران تلگرام این است که حتماً تایید دو مرحله ای ورود را فعال کنند. اگر درستی این گزارش هک مشخص شود ما اطلاعات بیشتری به شما ارائه خواهیم کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *