پرده از عمر چند میلیارد سالی ماه برداشته شد!

پرده از عمر چند میلیارد سالی ماه برداشته شد!
  • 1395/10/27
  • زهرا معبودی
  • 0

ماه بسیار مسن تر از آن چیزی است که همگان تصور می کردند. همیشه در آسمان شب حضور داشته اما تا به حال به این فکر کرده اید که قدمت ما چند سال است؟ تیمی از محققان در دانشگاه UCLA دقیقا به همین موضوع اندیشیده اند و تحقیقی را انجام دادند تا سن دقیق ماه را مشخص کنند. آن ها متوجه شدند که ماه در واقع ۱۴۰ میلیون سال مسن تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می کردیم. این قضیه عمر احتمالی ماه را ۴٫۵۱ میلیارد سال عقب می برد.

این تیم بر روی زیرکن (Zircon) ها یا همان مواد معدنی که از مامویت آپولو ۱۴ در سال ۱۹۷۱ از ماه به زمین آورده شده اند مطالعه کردند. در سال ۲۰۱۶ تیمی تحقیقاتی از دانشگاه UCLA  اعلام کردند که برخورد میان زمین و بدنه فضایی تئا (Theia) بسیار سهمگین و به صورت مستقیم بوده است که منجر به تشکیل ماه شده است.

old-moon

ملانی باربونی، ژئوشیمیدانی در بخش علمو زمینی، سیاره ای و فضایی دانشگاه UCLA و سر رئیس اصلی این تحقیقات در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که پیگیری عمر ماه کار دشواری بوده است زیرا “هرچیزی که پیش از برخورد بزرگ دو سیاره وجود داشته هم اینک از بین رفته است.”

برای یافتن پاسخی برای این سوال، باربونی هشت عنصر زیرکن را در آزمایشگاهی در پرینستون با استفاده از یک طیف سنج حجمی بزرگ مطالعه کرد. کوین مک کیگان، پروفسوری در زمینه ژئوشیمی و شیمی کیهانی و کمک نویسنده این تحقیق در دانشگاه UCLA طی نشست خبری گفت “زیرکن ها بهترین ساعت های طبیعت هستند. آن ها بهترین مواد معدنی در حفظ تاریخچه زمین شناسی و افشای سرمنشا شان هستند.”

ماه نخست پس از برخورد زمین و تئا، توسط اقیانوسی از ماگما پوشانده شده بود که بعد ها این مواد داغ خنک شده و تبدیل به پوسته و گوشته آن شدند. برای پی بردن به اینکه چه اتفاقاتی بر روی ماه روی داده است، باربونی بر روی زیرکن اورانیم و نحوه تحلیل رفتن آن مطالعه کرد. برای پی بردن به اینکه خود آن ماگما چه زمانی تشکیل شد، او زیرکن های لوتتیم و نحوه تحلیل رفتن آن ها به هافنیوم را مطالعه کرد.

ادوارد یانگ، پروفسور ژئوشیمی و شیمی کیهانی در دانشگاه UCLA و کمک نویسنده این تحقیق گفت “ملانی در پی بردن به زمان دقیق عمر ماه پیش از تاریخچه ی آن و پیش از زمانی که سفت شود، نه وقتی که سفت شد بسیار باهوش بود.”

این تحقیقات در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷  ( ۵ روز پیش ) در مجله Science Advances Journal منتشر شدند. تیم تحقیقاتی همچنان در حال مطالعه بر روی زیرکن ها برای یافتن اطلاعات بیشتر در خصوص تاریخچه ماه هستند.

نظر شما در رابطه با این مقاله چیست؟ شما فکر می کردید، که ماه همیشگی آسمان ما چند ساله باشد؟ دیدگاه های خود را در این باره با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *