استفاده ارتش آمریکا از گلوله هایی که به گیاه تبدیل می شوند

استفاده ارتش آمریکا از گلوله هایی که به گیاه تبدیل می شوند
  • 1395/10/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هدف ارتش آمریکا پاک سازی و جلوگیری از آسیب به محیط زیست بعد از عملیات های نظامی است. سلاح های گرم یک بخش پذیرفته شده از جنگ افزارهای مدرن و عملیات های نظامی هستند، اما بعد از اتمام کار به محیط زیست آسیب زیادی وارد می کنند.

گویا آی تی – گلوله ها و پوکه های مصرف شده نه تنها محیط را کثیف می کنند بلکه همچنین می توانند خطراتی را برای حیاط وحش بومی ایجاد کنند – لازم به گفتن نیست که مواد شیمیایی باقیمانده از این فلزات، مانند زنگ زدگی، می تواند در آینده بر رشد و ادامه حیات گیاهان تاثیر منفی داشته باشد.
ارتش ایالات متحده اهمیت این مسئله را درک کرده است و اخیراً به دنبال طرح های پیشنهادی است تا از طریق تولید گلوله های قابل تجزیه زیستی و روش های رشد دانه ها در میدان عملیات این تاثیر منفی را کاهش دهد.
پاکسازی محیط ای ا وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ) این هفته یک درخواست عمومی برای ارائه طرح های پیشنهادی در خصوص ” تولید مهمات آموزشی قابل تجزیه زیستی محتوی دانه های خاص برای تبدیل شدن به گیاهان مفید پاک کننده پس مانده ها و آلودگی های ناشی از مهمات در محیط زیست ” منتشر کرد.
ارتش آمریکا از گلوله های آموزشی شروع کرده است زیرا صدها هزار عدد از این نوع گلوله ها دائماً مورد استفاده قرار می گیرند. ارتش همچنین به دنبال گزینه های سازگارتر با محیط زیست برای نارنجک های ۴۰ ، ۶۰ و ۸۱ میلی متری کم سرعت و خمپاره اندازهای ۱۲۰ میلی متری، تسلیحات دوش پرتاب، گلوله های ۱۲۰ میلی متری تانک و گلوله های توپ ۱۵۵ میلی متری است.
تمام این گلوله ها در میدان های آموزشی و مکان های دیگر در سراسر جهان استفاده می شوند. تجزیه مواد استفاده شده کنونی در ساخت این مهمات صدها سال طول می کشد. ارتش آمریکا می گوید که پاک سازی کامل محیط از این مواد دشوار است و در نتیجه گلوله های باقی مانده در محیط خطراتی مانند آلودگی زمین و آب ایجاد می کنند.
در عوض، ارتش قصد دارد تا از مواد قابل تجزیه زیستی برای جایگزینی گلوله های آموزشی کنونی استفاده کند. آژانس توسعه بین الملل ایالات متحده می گوید برای این کار می توان از مواد استفاده شده در بطری های پلاستیکی قابل تجزیه یا مواد کامپوزیتی کاملاً متفاوت الهام گرفت.
در روش های ارائه شده در طرح پیشنهادی آزمایشگاه CRREL ارتش آمریکا، دانه های “مهندسی شده زیستی” می توانند در داخل کامپوزیت های قابل تجزیه این تسلیحات تعبیه شوند، به طوری که این دانه ها تا چندین ماه جوانه نمی زنند تا وقتی که تجزیه گلوله آغاز شود.
در این پروژه اشاره شده که، ” دانه های تعبیه شده در داخل این تسلیحات به گیاهان سازگار با محیط زیست تبدیل خواهند شد و آلودگی های خاک را از بین خواهند برد و از قسمت های قابل تجزیه تولید شده در این پروژه برای رشد خود استفاده خواهند کرد. حیوانات باید بتوانند بدون هیچ عوارضی از این گیاهان مصرف کنند.”
اگرچه این پروژه ممکن است هیچ تاثیری بر روی گلوله های جنگی نزاع های در جریان امروزی نداشته باشد، اما حتی تولید گلوله های آموزشی بدون تاثیرات مخرب بر روی محیط زیست نیز می تواند یک شروع بسیار خوب محسوب شود.

طرح های پیشنهادی تا تاریخ ۸ فوریه پذیرفته می شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *