رمزگشایی از یک پتنت اپل؛ آیفون بعدی محال است شفاف باشد

رمزگشایی از یک پتنت اپل؛ آیفون بعدی محال است شفاف باشد
  • 1395/10/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

هفته‌ی گذشته خبری جدید با آب و تاب بسیار زیاد درباره شرکت اپل منتشر شد که با اشاره به حق ثبت اختراع (patent) جدیدی که این شرکت به تازگی ثبت کرده، ادعا می‌کرد آیفون بعدی شفاف خواهد بود. متاسفانه ادعاهای این چنینی از سوی افرادی مطرح شد که حق امتیاز مذکور را سرسری مطالعه کرده‌ بودند و به همین با استفاده از تیترهایی جذاب، سعی در جذب خوانندگان بیشتری به وب‌سایت خود کردند.

گویا آی تی – ما وقت گذاشتیم و حق ثبت اختراع مورد نظر را کاملا مطالعه کردیم و حال با اطمینان کامل می‌گوییم که آیفون بعدی شفاف نخواهد بود.
همانند سایر اختراع‌ها، نوآوری جدید اپل که به شماره ۹۵۴۳۳۶۴ ثبت شده، بسیار مفصل است اما با مطالعه‌ی چند مطلب کلیدی آن، متوجه اصل موضوع خواهید شد. این چکیده نقطه‌ی خوبی برای شروع بحث است:
”یک ابزار الکترونیکی شاید دارای صفحه‌ نمایش باشد. صفحه نمایش شاید دارای قسمتی خاص باشد که در آن پیکسل‌ها وظیفه‌ی نمایش تصاویر را در آن انجام دهند. صفحه نمایش شاید دارای یک یا دو درز باشد و شاید به خاطر آرایش خاص ابزار، در چارچوب خاصی قرار بگیرد. یک قطعه الکترونیکی شاید در انطباق با درزهای صفحه نمایش نصب شود. این قطعه الکترونیکی شاید شامل یک دوربین، حسگر نوری، حسگر مجاورت نوری، چراغ‌های نشانگر وضعیت، صفحه نمایش دوم، ساختار آنتن‌ها، اسپیکر، میکروفون یا دیگر تجهیزات صوتی، الکترومغناطیسی یا تجهیزات مبتنی بر نور است. وجود یک یا دو درز در صفحه نمایش شاید منجر به تشکیل دریچه‌ای شود که کاربر از طریق آن قادر به مشاهده یک شی خارجی باشد. شاید بتوان از پیکسل‌های صفحه نمایش که در قسمت دریچه قرار گرفته‌اند برای ساخت صفحات نمایش UHD که قابلیت نمایش اطلاعات در جلوی چشمان کاربر را دارند، استفاده کرد.“
آن چه که در خطوط بالا توصیف کردیم تعریف صفحه نمایش بود اما برخلاف صفحات نمایش معمولی، این نمونه‌ی جدید دارای درزهای بسیار ریزی است. در زیر این درزها امکان تعبیه اجزایی مثل دوربین، اسپیکر و یا حتی LEDهای کوچکی که می‌توانند با دیگر درزها ترکیب شده و به نوعی یک صفحه‌نمایش دوم ایجاد کنند، وجود دارد.

فایده‌ی پنهان کردن قطعات زیر صفحه‌ نمایش چیست؟ اپل این طور توضیح می‌دهد:
”در چیدمان قطعات ابزارهای الکترونیکی خصوصا مدل‌هایی که صفحه نمایش در آنها بخش زیادی را اشغال می‌کند، جا دادن سایر قطعات بسیار دشوار می‌شود. برای مثال، وجود صفحه نمایش شاید سدی جدی در برابر نصب سایر قطعات بوده و حتی عملکرد آنها را هم تحت‌الشعاع قرار دهد. اگر طراح دقت کافی را به خرج ندهد شاید مجبور به اعمال تغییرات ناخوشایندی در ظاهر ابزار شده یا نهایتا چیدمان سایر قطعات را به بدترین شکل ممکن انجام دهد.“
این طور که معلوم همه چیز به زیبایی ظاهری و همچنین توانایی حذف لبه‌‌های صفحه نمایش از طریق تعبیه مستقیم قطعاتی مثل حسگرهای نوری، دوربین جلو و اسپیکر در آن (صفحه نمایش) است.

احتمالا این تکنولوژی امکان پنهان کردن سنسور لمسی شناسایی کاربر (Touch ID) در زیر صفحه نمایش را هم فراهم خواهد کرد و به این ترتیب نیاز آیفون به لبه‌های بالایی و پایینی به طور کلی از بین خواهد رفت و صفحه نمایش هم بزرگ‌تر خواهد شد.
و بله، حق ثبت اختراع جدید اپل می‌گوید که این درزها احتمالا این امکان را برای کاربران فراهم خواهند کرد که از طریق دریچه‌ای در پشت ابزار، صفحه نمایش جلویی را مشاهده کنند. اما تعبیر این عبارت به ”آیفون شفاف“ کاملا نادرست است.
در حقیقت آن چه که اینجا داریم آیفونی نیست که از پشت بتوان صفحه نمایش جلویی آن را دید بلکه این فناوری این امکان را برای اپل فراهم خواهد کرد که تلفن‌همراه خود را به تکنیک واقعیت افزوده (AR) مجهز کند (هر چند این شرکت هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده و به ذکر موضوع UHD بودن صفحه‌ نمایش بسنده کرده است).
اما اگر حق ثبت اختراع جدید اپل را سرسری مطالعه کنید و آن را با شایعات رایج ترکیب نمایید و تیتر جذابی هم انتخاب کنید، خبری مثل ”شفاف بودن“ آیفون بعدی ساخته می‌شود.
ضمنا به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات هیچ تضمینی نیست که از امکاناتی که در حق ثبت اختراعات به آنها اشاره می‌شود، عملا استفاده شود. این مساله نه تنها در مورد اپل بلکه برای سایر شرکت‌های بزرگ هم صدق می‌‌کند؛ ذکر شدن یک امکان جدید در حق ثبت اختراعات به این معنی نیست که به زودی شاهد اضافه شدن آنها به ابزارهای جدید خواهیم بود.
پس صراحتا اعلام می‌کنیم منتظر ”آیفون شفاف“ نباشید!

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *