پیش بینی وضعیت آب و هوای جهان از تغییرات ۴٫۵ میلیارد سال قبل

پیش بینی وضعیت آب و هوای جهان از تغییرات ۴٫۵ میلیارد سال قبل
  • 1395/10/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سایت XKCD یکبار دیگر داستان مصور دیگری (اینفوگرافیک) را ترسیم کرده است. یکی از رایج ترین استدلال های استفاده شده بر علیه ادعای تغییرات اقلیمی حاصل دست بشر این است که کره زمین در طول ۴٫۵ میلیارد سال از عمر خود نواسانات دمایی شدیدی را تجربه کرده است، بنابراین هیاهو و جنجال به پا کردن درباره وضعیت کنونی آن بی معنی است.

گویا آی تی – اما در حالی که بوستون زمانی تقریباً با یک مایل (۱٫۶ کیلومتر) یخ پوشیده شده بود و مدار قطب شمال نیز در مواقعی آنچنان گرم بوده که به جای یخ و خرس های قطبی، درختان نخل و کوروکودیل ها تکثیر شده بودند، پس آیا می توان گفت که رویدادهای اقلیمی قرن گذشته غیر عادی و بی سابقه بوده است؟
به تصویر کشیدن افزایش دمای زمین از ۲۰ هزار سال پیش از میلاد تا سال ۲۰۱۶ کاملاً مشخص می کند که در دوره کوتاه تسلط انسان ها بر کره زمین چه رویدادهای تاثیر گذار و قابل توجهی اتفاق افتاده است.

همانطور که می دانید در ۲۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح،کره زمین در نقطه اوج آخرین عصر یخبندان قرار داشته، به طوری که دمای آن ۴٫۳ درجه سلسیوس سردتر از دمای اواخر قرن ۲۱ بوده است.
شاید این میزان زیاد به نظر نرسد، اما تفاوت های عظیمی ایجاد کرده بود – یخچال های طبیعی تا نیویورک گسترش یافته بودند و اجداد اولیه ما باید برای بقاء مبارزه می کردند.
اما تغییرات اندک در مدار زمین در حدود ۱۸۵۰۰ سال قبل از میلاد به این معنی بود که یخ های قطبی بالاخره می توانستند از نور خورشید بیشتری بهره مند شوند و دوران گرم شدن آغاز شد.
ذوب شدن لایه های یخ در سراسر قطب های شمال و جنوب به طور جدی شروع شد و گسترش و تکثیر انسان ها در شرایط مطلوب تری ادامه یافت.
بین سال های ۹۰۰۰ و ۸۵۰۰ قبل از میلاد – درست قبل از اهلی کردن گاوها برای اولین بار – دما به سطح جدیدی رسید و به افزایش ادامه داد.
چند هزار سال بعد از آن، نوساناتی در حول محور میانی دما شروع شد و ما شاهد یک سرد شدن بزرگ در قرن های ۱۵ و ۱۶ بودیم.

قرن بیستم فرا می رسد و سپس…. بوم. همه چیز شکل واقعیت می گیرد.
موضوع دیگری که باید به خاطر داشته باشیم این است که صرف نظر از اتفاقات گذشته، ما انسانها به شدت موجودات حساسی هستیم.
ما زمانی که دمای جهان ۴٫۳ درجه سردتر از میانگین دمای قرن بیستم بود تلاش کردیم تا زنده بمانیم و اگر دمای زمین در دهه های آینده ۱ الی ۲ درجه گرم تر شود نیز به این تلاش ادامه خواهیم داد – این موضوعی است که در کنفرانس آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ تلاش شد تا توجهات مردم به سمت آن جلب شود.

همانطور که براد پلامر در سایت Vox اشاره می کند:
” مهم ترین موضوع برای انسان های کنونی این است که آب و هوای زمین در ۱۲ هزار سال گذشته به طور قابل توجهی پایدار بوده است. این دوره تمام تمدن انسان را در بر می گیرد – از اهرام مصر تا انقلاب صنعتی و تا دوران فیسبوک و دوران بعد از آن.
ما از این پایداری نفع زیادی برده ایم. این پایداری به ما اجازه داده تا مزارع و شهرهای ساحلی خود را بسازیم و بدون نگرانی از نوسانات شدید اقلیمی به رشد و پیشرفت خود ادامه دهیم.”

همانطور که نیل دِگراس تایسون زمانی گفته بود، ” خوبی علم این است که حقیقت را بیان می کند، چه شما باور داشته باشید یا نداشته باشید.”
چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم، زمین به میزان بی سابقه ای در حال گرم شدن است و هیچکس غیر از خود ما نمی تواند این مسئله را حل کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *