وقتی قورباغه‌ها فرآیند یخ زدایی از هواپیما را به انسان‌ها یاد می‌دهند!

وقتی قورباغه‌ها فرآیند یخ زدایی از هواپیما را به انسان‌ها یاد می‌دهند!
  • 1395/11/1
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر تا کنون به خودتان جرات داده باشید که یک سفر هوایی در باران یا برف را تجربه کنید، مطمئنا شاهد قطرات باران و برف بر روی سطوح هواپیما بوده اید! شاید با خودتان فکر کرده اید که هنگام فرود، هواپیما بتواند تعادل خود را به خوبی حفظ کند اما حقیقتا چیز های دیگری هم وجود دارد که شاید تا کنون به آن فکر نکرده باشید و البته این چیزا از مهم ترین نکات در امر پرواز و فرودی امن است! در روزهای سرد زمستان، قطعا امکان یخ زدگی سطوح هواپیما بسیار زیاد است. این اتفاق می تواند در هر حالتی برای هواپیما رخ دهد اما آیا می دانید چگونه پیش از پرواز جلوی یخ زدن هواپیما گرفته می شود و حتی بعد از یخ زدن روی زمین، چگونه فرآیند دی آیسینگ یا همان یخ زدایی برای هواپیما صورت می گیرد؟ این مقاله گویا آی تی را بخوانید تا کمی از سر از کار پرسنل های پروازی در آورید.

زمانی که هواپیما، یخ می زند، این وظیفه مهمی است که یخ آن زدوده شود. این یخ ها می تواند بر ایمنی پرواز، فرود و حتی سنگنینی هواپیما و حفظ تعادل، اثر گذارد. البته این یخ ها می تواند محفظه بال ها را از هوا خالی کند و پروازی نا موفق را رقم بزند.

یخ زدایی هواپیما

زمانی که هواپیما یخ می زند، باید یخ های آن را آب کنند، و بعد از آن مجددا با عملیاتی که روی بدنه صورت می گیرد، جلوی یخ زدن مجدد آن را بگیرند. گاهی یخ زدن هواپیما به گونه ای است که حتی اگر باران هم در حال بارش باشد، نمی تواند این یخ ها را آب کند. خوشبختانه فرآیند، یخ زدایی در زیر باران به خوبی صورت می گیرد اما برای اینکه عملیات دوم یعنی ضد یخی کردن هواپیما صورت بگیرد باید باران تا حد امکان قطع شود. این یکی از مهم ترین علل برای تاخیر پروازها در هواهای بارانی است.

مواد یخ زدا از جمله ترکیبات شیمیایی  گلیکول و آب هستند که با شلنگ های مخصوص بر نواحی مخصوص و یخ زده هواپیما اسپری می شوند. نکته جالب تر هم این است که این کار خلبان است که باید وضعیت یخ زدگی را تشخیص دهد و در خواست فرآیند یخ زدایی نماید. بنابراین نشان می دهد که یک خلبان باید حواسی کاملا جمع داشته باشد.

یخ زدایی فرآیندی هزینه بر است! هر گالن مواد یخ زدا ۵ دلار است شاید به خیال خودمان بگوییم که یک گالن ۲۰ هزار تومانی شاید زیاد و چنان که باید از نظر هزینه کمر شکن نباشد اما فراموش نکنید که هرگز نمی توان سطح یک هواپیما را با تنها ۱ گالن یخ زدایی کرد. هزینه یخ زدایی گاهی به میزان هزاران دلار می رسد. مدت زمانی را که یک پرسنل به یخ زدایی و گرم کردن هواپیما مشغولند زمان تمدید نام گذاری می شود که این زمان هرچه کم تر باشد اقتصادی تر است. البته میزان زمان تمدید و هزینه یخ زدایی به ضخامت و میزان یخ های روی هواپیما نیز بستگی دارد.

یخ زدایی هواپیما

توصیه ی  FAA این است که عملیات ضد یخ سازی روی سطح هواپیما باید حداکثر ۳ دقیقه به طول انجامد و سریعا هواپیما بعد از آن به پرواز درآید.

هر چند وجود مواد اضافی در فضا ممکن است در فرآیند یخ زدایی و ضد یخ سازی سطوح هواپیما تاثیر منفی بگذارد اما اگر یک مه غلیظ اطراف هواپیما را بپوشاند، این دو فرآیند می تواند به طور همزمان و بدون عیب و نقص صورت گیرد. در این حالت همان مواد ضد یخ به عنوان مواد یخ زدا و ضد یخ عمل می کند.

اف اف آ، اعلام داشته که باید تمامی بخش های هواپیما از جهت یخ زدگی مورد بررسی قرار گرفته و فرآیند ضد یخ سازی برای آن ها صورت داد. بدین ترتیب این بخش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • بال
  • سطوح دم افقی و عمودی
  • بدنه
  • ورودی موتور و پره‌های فن
  • سطوح کنترل و شکاف‌ها
  • ادوات فرود و درب آن
  • آنتن‌ها و سنسورها
  • پروانه‌ها

در هنگام یخ زدایی، باید خدمه های داخل و خارج از هواپیما با هم نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن، فرآیند ایمنی سازی را صورت دهند.

برای آب کردن یخ ها و فرآیند یخ زدایی هواپیما باید از ۲ تا ۴ خودرو استفاده کرد و این فرآیند را از بدنه جلو شروع و تا بالاها و پشت بدنه، ادامه داد.

یخ زدایی هواپیما

همه این اتفاقات برای زمانی است که هواپیما قصد پرواز دارد. بدنه هواپیما به گونه ای تشکیل شده که جلوی یخ زدن در حین پرواز گرفته می شود. این مکانیزم ها باید به طور کاملا جدی در تابستان و مخصوصا زمستان فعال باشد چرا که تفاوت دما میان ارتفاعات و موارد موثر بر دما، بر روی هواپیما در فصول مختلف پایدار نیست و باید ریسک آن را تا حد امکان کم کرد.

اما متخصصان برای اینکه برای عملیات ضد یخ سازی و آب کردن یخ از روشی نوین تر استفاده کنند، به این نتیجه رسیده اند که باید از آرایش بیولوژیکی قورباغه سمی، بهره ببرند و با الهام از آن، فرآیندی نوین تر رقم بزنند. این قورباغه ها دارای دو لایه بیرونی هستند که یکی از آن ها، تهدید ها را شناسایی می کند و لایه زیرین، عملیات دفاعی را صورت می دهد. یکی از متخصصان به تازگی برای جلوگیری از یخ زدن چنین طرحی ارائه داده و تا حد زیادی آن را تکمیل کرده که می تواند این فرآیند را به طور ویژه تری مدیریت کند.

این روش در سال ۲۰۱۵ تایید شده اما در مراحل تکمیلی به سر می برد تا به زودی بتواند، برای تمامی هواپیما های دنیا به کار گرفته شود!

به راستی تا کنون چقدر به این موضوع فکر کرده اید؟ این ترفند جالب، می تواند به ما نشان دهد که هر انچه که در طبیعت وجود دارد  به طریقی می تواند موجب شود که ما روش های کار با دیگر ابزارهای ساخته شده به دست انسان را بهبود ببخشیم. اگر از این مطلب لذت بردید می توانید آن را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *