حال و هوای زمین در ۲ میلیارد سال گذشته چگونه بوده است؟

حال و هوای زمین در ۲ میلیارد سال گذشته چگونه بوده است؟
  • 1395/11/4
  • زهرا معبودی
  • 0

همچنان همگان در پی یافتن نشانه های حیات در دیگر سیارات هستند اما کجا می تواند جایی بهتر برای آغاز این جستجو باشد جز سیاره ای که هم اینک نیز دارای حیات بوده و اینکه چرا و چگونه این سیاره روزگارش را سپری کرده باشد!

به همین علت تیمی در دانشگاه واشنگتن بر روی اقیانوس های زمین تحقیقی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که این اقیانوس ها زمانی حامل شرایط مناسب برای حیات بوده اند. این زمان نیز دو میلیارد سال پیش بوده است، بسیار پیش تر از زمان پیدایش نخستین فسیل ها.

مایکل کیپ، دانشجوی دکترا دانشگاه واشنگتن در مقطع علوم فضا و زمین و نویسنده ارشد این مقاله، بر روی سنگ های رسوبی تحقیق کرد تا از میزان اکسیژن جو زمین در ۲ تا ۲٫۴ میلیارد سال پیش مطلع شود. حین این مطالعات وی ضرایب ایزوتوپیک عنصر سلنیوم را در سنگ های رسوبی بررسی کرد تا از میزان اکسیژن آن ها با خبر شود.

selenium-helps-find-pervious-life-on-earth

پروفسور راجر بیوک، عضو دانشکده زیست شناسی نجومی دانشگاه واشنگتن و کمک نویسنده این مقاله در نشست خبری اعلام کرد که شواهد تاریخ را بسیار عقب تر می برند.

او گفت: “مدرک فسیلی از سلول های پیچیده وجود دارد که تقریبا به ۱٫۷۵ میلیارد سال پیش باز می گردند. اما به طور قطع قدیمی ترین فسیل، قدیمی ترین فسیلی که وجود داشته نخواهد بود زیرا شانس سالم ماند یک فسیل بسیار کم است.”

او افزود که با این که این فسیل مدرکی بر وجود اکسیژن کافی برای تکامل سلول های پیچیده و افزایش ارزش اکولوژیک شان در زمین است، اما بدین معنی نیست که چنین اتفاقی روی داده است.

تیم سلنیوم موجود در شیل های رسوبی را برای یافتن عنصری که از سوی اکسیژن متاثر شده و یا اکسید شده باشد را بررسی کردند. اگر سلنیوم اکسیده شده باشد، می تواند باعث تغییری در ضرایب ایزوتوپیک سنگ ها شود. حضور اکسیژن همچنین می توند باعث افزایش سلنیوم در سنگ ها شود.

همواره اینگونه فرض می شد که میزان اکسیژن در زمان به مرور زمان و به آرامی از مقداری کم به مقدار فعلی رسیده باشد اما بیوک گفته که این تحقیق ممکن است قضیه را جوری دیگر ثابت کند.

بیوک گفت: “اینطور که در حال حاضر به نظر می رسد اینگونه است که، زمانی بین یک چهارم میلیارد سال یا همین حدود وجود داشته است که اکسیژن بسیار بالا رفته و سپس دوباره پایین آمده است.”

هنوز مشخص نیست که چرا میزان اکسیژن بالا و پایین رفته است اما استفاده از سلنیوم برای پیدا کردن اکسیژن می تواند ابزاری مفید برای یافتن حیات فرا زمینی باشد.

بیوک همچنین اذعان داشت که: “راهی جدید برای اندازه گیری اکسیژن در تاریخچه کره زمین وجود دارد، برای کشف اینکه آیا حیات پیچیده در آنجا تکامل یافته و آن قدر دوام آورده است که تبدیل به موجودات هوشمند شده باشد.”

آیا شما تا کنون در این باره تحقیقاتی داشته اید؟ توصیه ها و اطلاعات خود را برای تکمیل دانش این مقاله در بخش نظرات گویا آی تی بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *