درخواست اطلاعات شبکه های اجتماعی گردشگران در فرودگاه های آمریکا غیرقانونی است

درخواست اطلاعات شبکه های اجتماعی گردشگران در فرودگاه های آمریکا غیرقانونی است
  • 1395/11/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از وکلای قبلی آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) معتقد است چنین حرکتی ناشایست است و بدون شک اثراتی منفی روی جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی خواهد داشت.

گویا آی تی – یکی از وکلای ارشد آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) حرکات کابینه‌ی ترامپ برای اجبار بازدیدکنندگان از کشور امریکا برای در اختیار گذاشتن لیست مخاطبان، تاریخچه‌ی وب‌گردی و اطلاعات شبکه‌ی اجتماعی را به شدت محکوم کرده است.

«آپریل داس»، مشاور عمومی قبلی قانون جاسوسی در NSA انجام چنین حرکتی از سوی مقامات رسمی دولت امریکا را کاملا غیرقانونی می‌داند.

یکی دیگر از وکلای قبلی NSA به نام «سوزان هنسی» هم چنین نظری را تائید می‌‌کند. وی در یک توئیت این طور نوشته: ”وقتی آپریل می‌گوید  چنین کار بر خلاف قانون است دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند.“

شبکه‌ی سی‌ان‌ان روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که مدیر سیاست‌های کاخ سفید، «استفان میلر»، اعلام کرده که مقامات بلند‌‌پایه کابینه‌ی ترامپ ”در حال بررسی تقاضای از بازدیدکنندگان خارجی امریکا برای افشای تمام وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده‌ و همچنین به‌اشتراک‌گذاری مخاطبان تلفن‌همراه خود هستند.“

میلر اضافه کرد که به احتمال قوی از ورود گردشگران خارجی که از به اشتراک‌گذاری اطلاعات خودداری کنند به خاک آمریکا جلوگیری خواهد شد اما منابع موثق در این رابطه می‌گویند که این ایده تنها در مراحل مقدماتی است و فعلا خبری از عملی شدن آن نیست.

داس می‌گوید: ”معتقدم تاریخچه وب‌گردی و لیست مخاطبان کسانی که قصد ورود به امریکا را دارند هیچ ارزش اطلاعاتی برای سرویس‌های جاسوسی امریکا ندارد.“

حرکت ناشایست

اخبار این بحث دو روز بعد از این که دونالد ترامپ یک دستور اجرایی جدید که از ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به امریکا جلوگیری می‌کند را امضا کرد، منتشر شد. این دستور اجرایی موج عظیمی از اعتراضات گسترده را در سراسر امریکا ایجاد کرده و بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات که دستور مذکور بر وضعیت کارکنان آنها اثر منفی خواهد گذاشت، این حرکت ترامپ را به شدت محکوم کرده‌اند.

بعد از این که اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا (ACLU) در طی یک پرونده، یک دادگاه محلی از عملی کردن دستور ترامپ خودداری نموده و فعلا از اخراج کسانی که دارای ویزای قانونی هستند، جلوگیری کرده است.

وکیل قبلی NSA که شغل وی ارائه راهکارهای قانونی در زمینه‌ی عملیات‌های جاسوسی و همچنین حصول اطمینان از هماهنگی آنها با سیاست‌های حفظ حریم شخصی و آزادی مدنی بوده این طور توضیح می‌دهد که دولت امریکا فاقد توان لازم برای اجرای جستجوهای بسیار دقیق از هر بازدیدکننده بوده و جدای از این، بعد از صدور ویزا برای اشخاص، پشتوانه‌های قانونی لازم برای تجسس در اطلاعات آنها را ندارد.

داس معتقد است اقدام مرزداران امریکایی برای جستجوی محتوای ارتباطات مثل لیست مخاطبان و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی که معمولا مردم آنها را مواردی محرمانه تلقی می‌کنند، تجاوز به حریم شخصی آنهاست.

داس در مورد تاریخچه‌ی وب‌گردی می‌گوید که قانون امریکا در این مورد موضع کاملا مشخصی داشته و برای مثال در جستجوهای وب و مقالات خبری اگر نام مقاله در آدرس وب (آدرسی که در مرورگر نوشته می‌شود) درج شود، نوعی ”محتوا“ محسوب می‌شود.

داس: ”تقاضا از همه‌ی بازدیدکنندگان خارجی امریکا برای فاش کردن این اطلاعات قطعا ناقض حریم خصوصی آنها و در تضاد با قوانین قضایی این کشور است.

افتضاح بین‌المللی

قوانینی مثل این اگر مصوب شوند بدون شک تبعاتی جدی روی امور داخلی و سیاست خارجی دولت ترامپ خواهند داشت.

داس هشدار می‌دهد که انشعابات بین‌المللی شاید موجب کاهش همکاری‌های اطلاعاتی بین امریکا و دیگر کشورها شود؛ برای مثال طبق گزارشات منتشر شده ایران در واکنش به این دستور اجرایی، تصمیم گرفته به شهروندان امریکایی اجازه ورود به خاک خود ندهد.

ضمنا تجارت بین‌المللی و چرخه‌های داده هم می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

داس: ”من نمی‌توانم راه فراری برای خروج از وضعیت کنونی تصور کنم زیرا نهادهای اروپایی که وظیفه‌ی محافظت از داده‌ها را عهده‌دارند با مساله‌ی تخلیه اطلاعاتی افراد تنها برای صادر شدن اجازه‌ی ورود به امریکا، به سادگی کنار نخواهند آمد. قطعا دشمنان امریکا از چنین اقداماتی برای تبلیغات منفی علیه کشورمان استفاده خواهند کرد.“

برای مثال داعش تبلیغات انحصاری خود را موقتا کنار گذاشته و در کانال‌های رسانه‌ای خود و همچنین پتانسیل شبکه‌های اجتماعی اقدام به استفاده از تصمیمات و اقدامات ترامپ برای تبلیغات منفی علیه امریکا کرده است.

آسیب زدن به فعالیت‌های اطلاعاتی

داس که بیش از یک دهه در سازمان‌های اطلاعاتی فعالیت کرده است هشدار می‌دهد که اگر چنین برنامه‌هایی عملا اجرا شوند، شاهد تاثیراتی منفی روی پروسه جمع‌آوری اطلاعات و فعالیت‌های جاسوسی خواهیم بود.

داس: ”هیچ مدرک محکمی مبنی بر این که تمام اطلاعات اشخاصی که قصد ورود به امریکا را دارند برای امنیت ملی‌ مفید خواهند بود وجود ندارد؛ ضمنا ارتباط این اقدامات با فعالیت‌های قانونی جمع‌آوری اطلاعات هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. انجام چنین اقداماتی در مقیاس وسیع قطعا به فعالیت‌های جاسوسی صدمه خواهند زد زیرا حجم وسیعی از اطلاعات بی‌فایده جمع‌آوری خواهد شد که کمترین فایده‌‌ای نخواهند داشت.“

وی معتقد است چنین حرکتی موجب ”کاهش وسیع منابع اطلاعاتی خواهد شد“ زیرا با توجه به حجم افرادی که وارد کشور می‌شوند، پیدا کردن سوزن در انبار کاه را صدها میلیون برابر دشوارتر خواهد کرد.

اجرایی شدن چنین دستوراتی موجب مختل شدن و حواس پرتی نهادهای دولتی فعال در زمینه‌ی جمع‌آوری اطلاعات خواهد شد؛ چنین نهادهایی دیگر قادر نیستند با تمرکز روی حوزه‌هایی مشخص، نتایج مهمی کسب کنند.

سخنگوی کاخ سفید در ایمیلی که برای تحقیق در مورد این موضوع برای وی ارسال شده بود، پاسخی نداد.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *