چرا مدیر عامل‌ شرکت ها اهمیتی برای ویندوز ۱۰ قائل نیستند؟

چرا مدیر عامل‌ شرکت ها اهمیتی برای ویندوز ۱۰ قائل نیستند؟
  • 1395/11/15
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

لیست آیتم‌های مهم مدیران فناوری اطلاعات بی‌شمار است اما آیا ویندوز ۱۰ هم در این لیست جایی دارد؟با مدیران بسیار زیادی درباره‌ی ویندوز ۱۰ صحبت کرده‌ام و نتایج این گفتگوها بسیار جالب بوده‌‌اند. البته مساله نظر مثبت یا منفی آنها نسبت به جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت نبود. نکته‌ی جالب عدم اظهار نظر آنها درباره‌ی ویندوز ۱۰ بود.

گویا آی تی – در سوالاتی که از مدیر عامل شرکت‌ها راجع به نظر آنها درباره‌ی ویندوز ۱۰ می‌پرسیدم، بیشتر با بی‌اطلاعی مواجه می‌شدم. حتی یکی از مدیرعامل‌ها که به من اعتماد داشت تصدیق کرد که حتی از به‌روزرسانی کامپیوترهای شرکت به ویندوز ۱۰ بی‌اطلاع است.
آیا ویندوز ۱۰ جذابیتی دارد؟
بخشی از مشکل به این مساله بر می‌گردد که سیستم‌عامل جدید، یک به‌روزرسانی معمولی مثل سایر به‌روزرسانی‌هاست. اگر از کاربران قدیمی ویندوز باشید و خاطرات سر و کله زدن با خط فرمان (DOS) هنوز در سرتان باشد، نسخه‌ی جدید ویندوز شما را هیجان‌زده نخواهد کرد.

مدیران با سابقه احساس می‌کنند تغییری در ویندوز ایجاد نشده است. شاید رابط کاربری سیستم‌عامل بهبود یافته باشد اما اینها چیزی را برای مدیران قدیمی عوض نخواهد کرد.
شاید علت این مساله این باشد که سیستم‌عامل‌ها در دنیای فناوری اطلاعات و در مقایسه با فناور‌هایی مثل اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی، دیگر محصولی لوکس محسوب نمی‌شوند. البته واکنش روسای شرکت‌های فناوری شاید انعکاسی از نقش‌شان باشد: آنها متوجه شده‌اند با اضافه کردن ارزش به شرکت و بهبود تجربه‌ی مشتری می‌توانند اهمیت خود را نشان دهند و در این میان به‌روزرسانی سیستم‌عامل کامپیوترها، تاثیری روی موارد مذکور ندارد.
تمرکز روی تجربه‌ی مشتری به معنی پایبندی به اجزای کلیدی تحول دیجیتال است یعنی شبکه‌های اجتماعی، داده‌ها، ابزارهای سیار و ابر. امروزه رهبران فناوری اطلاعات دوست دارند شاهد تاثیر طولانی مدت در رهبری و خلاقیت داشته باشند و انجام کارهای روتین دیگر آنها را راضی نمی‌کنند.
در تحقیق انجام شده توسط «ونسون بورنه» پژوهشگر بازار معتقد است ۸۵ درصد از تصمیم‌گیرندان اصلی روی این مساله توافق‌نظر دارند که نقش قدیمی مدیران عامل‌ها در حال تغییر است. در گزارش وی این طور آمده که رهبران قدیمی که تنها به انجام کارهای ساده‌ی عملیاتی بسنده کرده‌اند باید فکری جدی به حال خود کنند؛ روسایی که مایل‌اند در کسب‌وکار پیشرفت نمایند باید تحول را در آغوش بکشند.

جزئیات، جزئیات
تمرکز روی جزئیات منجر به کسب نتایج بسیار عالی خواهد شد. در ابتدا باید بدانیم که نقطه‌ی کور سیستم‌عامل‌ها منحصر به ویندوز نیست: این مساله تنها یکی از جزئیاتی است که مدیران فناوری اطلاعات که با آنها صحبت کردم آن را در لیست اولویت‌های خود قرار نداده‌اند.
تصور رایج در مورد مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها یا شرکت‌ها این است که آنها محافظ بخش تکنولوژی هستند؛ به این معنی که همه‌ی تصمیم‌گیری‌های اجرایی در حوزه فناوری اطلاعات بر عهده‌ی آنهاست و در عین حال باید دریایی از دانش فنی باشند.
اما چنین تصوری اشتباه است و دیگر خریداری ندارد. اگر چه انتظار از مدیر به عنوان مهره‌‌ی اصلی بخش فناوری اطلاعات همچنان پابرجاست اما مساله‌ی دانش فنی بسیار کمرنگ شده است.

ظهور آیفون شیوع استفاده‌ی گسترده از ابزارهای دیجیتال باعث شده همه‌ی افراد در مورد ابزارها و اپلیکیشن‌ها نظرات مختلفی داشته باشند. کارگر پایین رتبه‌ی یک فروشگاه در زمینه‌ی استفاده از فناوری اطلاعات، احتمالا نظری مشابه یک مدیر اجرایی عضو هیئت ریاست شرکت یا سازمان دارد.
متخصصان تکنولوژی که اهمیت نقش مدیران ارشد فناوری اطلاعات را به درستی درک نکرده‌اند معمولا سوگوار وضعیت پیش‌آمده برای آنها هستند و این طور می‌گویند که بسیاری از راهبران فناوری اطلاعات، دانش فنی چندانی ندارند. اما مساله اینجاست که آن دسته از مدیران ارشد فناوری اطلاعات که زبده می‌دانند که بهتر است دغدغه‌های فنی (مثل انتخاب پایگاه داده، نوع سیستم‌عامل و …) را به طور کلی کنار گذاشته و به جای آن با همتایان فنی خود درباره‌ی مسائل مهمی مثل استراتژی، رهبری، شیوه‌ی نظارت و نوآوری صحبت کنند.
این مدیران باهوش متوجه شده‌اند که فناوری اطلاعات دیگر حوزه‌ی تاریکی نیست که تنها چند نیروی فنی قادر به درک آن باشند. آنها متوجه شده‌اند که شرکت‌ها و سازمان‌ها دیگر نیازمند شنیدن صحبت‌های کسالت‌آور مدیر ارشد فناوری اطلاعات درباره‌ی تفاوت‌های جزئی سیستم‌عامل‌ها با یکدیگر نیستند. آن چه که امروزه کسب‌وکارها به دنبال آن هستند یک مدیر اجرایی متمرکز شده روی ارزش‌های کلیدی است که با مشارکت و همکاری همتایان فناوری اطلاعات شرکت/سازمان بتواند راهکارهای مناسبی برای مرتفع کردن چالش‌های دشوار پیدا کند.
تغییر آغاز شده است.

این تغییر نظر، مساله‌ی عدم وجود مسیری مشخص برای مدیران ارشد فناوری اطلاعات را به خوبی توضیح می‌دهد.
شاید تحول دیجیتال شامل تهیه و تدارک تجهیزات سخت‌افزاری مثل زیرساخت‌ها و بهبود‌های نرم‌افزای مثل ارتقای رابط کاربری سیستم‌عامل‌ها باشد. اما موفقیت یک برنامه‌ی تغییر و تحول وابسته به مجموعه‌ای از فاکتورهای غیرفنی مثل فرهنگ سازمانی، مشارکت و کارآفرینی است. تحول دیجیتال یک سفر بی‌پایان است. مدیران ارشد در تعامل با دیگر به تعریف مقصد می‌پردازند و در این مسیر از گروه‌های خارجی و داخلی مختلفی برای پیشبرد هر چه بهتر اهداف استفاده می‌کنند.
با این وجود مدیران فناوری اطلاعات نمی‌توانند دغدغه‌های سنتی محول شده را به طور کلی کنار بگذارند. آنها باید به تیمی زبده تکیه کنند که به راحتی عملیات‌های مورد نیاز را انجام داده تا آنها بتوانند بدون نگرانی مشغول مشارکت با سهامداران باشند. از این رو وجود تیمی که بتوان به طور کامل به آن اعتماد کرد کمک شایانی به تمرکز مدیر فناوری اطلاعات بر تحول کسب‌وکار شرکت یا سازمان خواهد کرد.

هر مدیری می‌داند در هر سال، ۳ تا ۵ پروژه باید با موفقیت پیاده‌سازی شود. مدیران ارشد کارکشته سعی می‌کنند با محول کردن فعالیت‌های کم‌اهمیت و روتین به همکاران، تمرکز و مشارکت خود روی اهداف اصلی را تضمین کنند.
از این رو صحبت در این باره که رهبران فناوری اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها علاقه‌ای به ویندوز ۱۰ ندارند شاید منصفانه نباشد. بسیاری از سازمان‌ها به شدت به فعالیت‌های مایکروسافت وابسته‌اند. هر تغییری که این غول فناوری انجام می‌دهد توجه این قبیل نهادها را جلب خواهد کرد. مدیران ارشد فناوری اطلاعات به خوبی می‌دانند که ویندوز ۱۰ مزایای بسیار زیادی مثل رابط کاربری بهبود یافته، قابلیت‌های همکاری و … دارد.
اما این مزایا تنها زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که بخشی از یک استراتژی کسب و کار بزرگ‌تر باشند. در دنیایی دیجیتالی که غرق در سیستم‌ها و خدمات گوناگون است، ویندوز ۱۰ تنها ابزار دیگری است که شاید به ارتقا بهره‌وری یک سازمان کمک بیشتری نماید. ویندوز ۱۰ تنها زمانی در کانون توجه مدیران ارشد فناوری اطلاعات قرار خواهد گرفت که بتواند کسب‌وکارها را در مسیر دستابی به اهداف یاری دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *