استفاده از انرژی هسته ای تا سال ۲۰۳۰ فراگیر می شود

استفاده از انرژی هسته ای تا سال ۲۰۳۰ فراگیر می شود
  • 1395/11/16
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

همجوشی هسته‌ای می‌تواند واکنشی که به صورت طبیعی موجب قدرت گرفتن خورشید می‌شود را تکرار کند؛ دو اتم نور، در اینجا هیدروژن، تحت دمای فوق‌العاده بالا در یکدیگر ذوب شده و عنصر دیگری تولید می‌کنند یعنی هلیوم.

گویا آی تی – این پروسه موجب آزاد شدن حجم وسیعی از انرژی پاک خواهد شد که از یک منبع نامحدود سوخت به دست آمده و هیچ کربنی (که موجب آلودگی محیط زیست شود) هم تولید نمی‌کند.
هر چند این کار باید در مقیاسی قابل استفاده انجام شود. دانشمندان کانادایی امیدوارند موفق به انجام این کار شوند. این پژوهشگران برنامه‌هایی برای مهار و توسعه‌ی تکنولوژی همجوشی هسته‌ای دارند و قصد دارند تا پایان سال ۲۰۳۰ نمونه‌ی آزمایشی از نیروگاه همجوشی هسته‌ای را برپا کنند.
هر چند آنها نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده‌ی دولت در این پروژه‌ی عظیم هستند.

طبق اطلاعات Fusion 2030، یعنی گزارشی که توسط دانشگاه آلبرتا، دانشگاه ساسکاچوان و چندین شرکت آماده شده، این گروه برای محقق کردن این دستاورد نیازمند ۹۶ میلیون دلار هستن. این هزینه در مقایسه با ساخت نیروگاهی عملیاتی کوچک که می‌تواند جایگزین نفت و گاز شود، سرمایه‌ای نسبتا کوچک به شمار می‌رود.
در این رابطه «مایکل دلیگ»، مدیر ارشد تکنولوژی شرکت General Fusion به شبکه‌ی خبری CBS News این طور می‌گوید: ”فرصت بسیار استثنایی در اینجا وجود دارد… برای حصول اطمینان از آموزش موثر دانشجوها و تجهیز آنها به مهارت‌هایی که در این حوزه به کار خواهند آمد باید شاهد سرمایه‌‌گذاری در پتانسیل‌های تحقیقاتی و دانشگاهی باشیم.“
البته این سرمایه‌گذاری مستقیما بدر اختیار شرکت General Fusion قرار نخواهد گرفت. در عوض آنها قصد دارند این سرمایه را میان چند گروه تحقیقاتی، دانشگاه و سازمان‌های مختلفی که چنین هدفی را دنبال می‌کنند، تقسیم نمایند.

گزارش مذکور تاکید می‌کند زمانی که نمونه‌ی آزمایشی نیروگاه آماده شود شرکت‌های خصوصی نقش بسیار مهمی در تجاری‌سازی این تکنولوژی ایفا خواهند کرد.
اظهارات دلیگ درباره‌ی این موضوع: ”تکنولوژی که در حال استفاده از آن هستیم رویکردی است که فکر می‌کنیم به نسبت هزینه‌ای که برای آن صرف خواهد شد، مزایای بسیار بیشتری دارد. هنگامی که یکی از این نیروگاه‌ها ساخته شده و از نظر تجاری کار خود را شروع نماید، قطعا قادر به رقابت با نیروگاه‌‌های شبکه برق شهری خواهد بود.“
البته مزایای این فناوری بسیار عالی تا حدودی غیرقابل‌ باورند؛ منبعی از انرژی که می‌توان آن را از یکی از فراوان‌ترین عناصر موجود روی زمین با کمترین هزینه‌ی ممکن به دست آورد و البته هیچ آسیبی به محیط زیست هم نخواهد زد.

اما در عصری که تکیه‌ی ما به سوخت‌های فسیلی ضرر و زیان‌های بسیار زیادی به کره‌ی زمین زده است، وقت آن رسیده که فکری اساسی برای راهکارهای جایگزین و پایدار کرده و سرمایه‌‌گذاری‌های جدی در این زمینه انجام شود.
در گزارش منتشر شده پتانسیل‌های همجوشی هسته‌ای به طور کامل شرح داده‌ شده‌اند. با توجه به تراکم بسیار بالای انرژی در مقایسه با سایر منابع موجود، میزان بازدهی و پایین‌ترین میزان انتشار کربن، شاید همجوشی هسته‌ای ارزشمندترین انرژی تجدیدپذیر باشد.
دلیگ: ”منبع انرژی پاک در دسترس همه ساکنان کره‌ی زمین است و می‌توان آن را آب هم گرفت. این انرژی را در هر جایی که بخواهیم می‌توان تولید کرد. دولت‌ها و نهادهای مختلفی در سراسر جهان در این حوزه فعالیت می‌کنند. ما واقعا معتقدیم تا سال ۲۰۳۰ نمونه آزمایشی نیروگاه ساخته خواهد شد. امیدواریم اولین نیروگاه در کانادا ساخته شود و اگر سرمایه‌گذاری را همین امروز شروع کنیم، در آینده‌ای‌ نه چندان دور شاهد محقق شدن این آرزو خواهیم بود.
با بررسی تمام جوانب متوجه خواهیم شد که شاید همجوشی هسته‌ای گزینه‌ی اصلی جهانیان برای مهاجرت از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های‌ تجدیدپذیر باشد.
اما تجاری‌سازی این تکنولوژی نیازمند حمایت شرکت‌های خصوصی و همچنین پشتیبانی گسترده‌ی سازمان‌ها و نهادهای دولتی است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *