۶ روند مبتنی بر فناوری در کسب و کارهای معاصر

۶ روند مبتنی بر فناوری در کسب و کارهای معاصر
  • 1395/11/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

آیا می دانید که در حال حاضر، فناوری دیگر صرفا یک ابزار که باید از آن مراقبت کرد، نیست، بلکه تکامل یافته و به ابزاری برای مراقبت از کاربرانش تبدیل شده است؟ سرعت پیشرفت، تغییر و ارتقای فناوری به همه حوزه های زندگی امروزی رسیده است. زمانی را تصور کنید که سبک زندگی و انتخابهای شما در زندگی توسط فناوری ها دستکاری می شوند.

گویا آی تی – یکی از این حوزه ها که تحت تاثیر فناوری های جدید قرار گرفته، چشم انداز کسب و کارها در قرن ۲۱ام است. از چگونه به چگونه، از کی به کجا، و از چه کسی به چه چیزی؛ شاید بتوان گفت کسب و کارها بیش از هر حوزه دیگری تحت تاثیر فناوری مدرن قرار گرفته اند. همان طور که در ادامه این مقاله نشان داده خواهد شد، پیشرفت فناوری های جدید ، باعث ترقی دوجانبه مشتری و خرده فروش شده و به همین دلیل تاثیر قابل توجهی بر حوزه کسب و کار داشته است. البته برخی از این تاثیرها نسبتا منفی بوده اند، اما فناوری های جدید عمدتا مدل های کسب و کاری معاصر را به شیوه ای بی سابقه بهبود بخشیده اند.

در این مقاله، روی شیوه سود بردن کسب و کارهای مدرن از فناوری هایی که به سرعت در حال تکامل هستند، تمرکز کرده ایم. در حالت ایده آل، فناوری های جدید به چند شیوه بر کسب و کارهای مدرن تاثیر گذاشته اند که عبارتند از:

الف) جهانی سازی مشتریان هدف، در حدی فراتر از مرزهای جغرافیایی، منطقه ای، سیاسی، مذهبی و اجتماعی – فرهنگی.
ب) افزایش سودآوری و در عین حال، کاهش هزینه های اجرایی
پ) بهبود ابزارهای مورد استفاده در زمینه فروش، بازاریابی ، برندینگ (تثبیت نام تجاری) و توسعه نام تجاری، رابطه / تعامل با مشتریان و مدیریت سهام
ت) ارتقاء راههای جریان های نقدی برای راحتی بیشتری مشتریان در هنگام خرید
ث) ارتقاء تجربه مشتری
ج) بهینه سازی عملیات کسب و کاری
چ) افزایش بهره وری

کسب و کار مدرن، با تعهدات اجباری یا با در آغوش کشیدن فناوری های جدید شکل می گیرد. هر کسب و کاری فقط در صورتی زنده و سودآور باقی می ماند که عملیات و امور اجرایی خود را با فناوری مدرن ادغام کند. اینکه فناوری های جدید چگونه سیستم های پرداخت را بهبود بخشیده اند، امنیت مالی و شخصی را تامین کرده اند، کانالهای ارتباطی متفاوتی را پالایش کرده و با هم ادغام کرده اند، پلت فرم های تلفن همراه را به آغوش کشیده اند، و تعامل سنتی با مشتریان را تغییر داده اند، از جمله موضوعات جالب توجه در این زمینه هستند. البته برای زمینه یابی این موضوع که فناوری های جدید چگونه تغییرات فوق الذکر را بر چشم انداز کسب و کارهای مدرن تحمیل کرده اند، برجسته سازی مهم ترین روندهایی که فناوری ها را به کسب و کارها مرتبط ساخته اند، بسیار مهم است. بعد از آن، باید از قابل توجه ترین روندهای فناوری های کسب و کاری امروز، در همه صنایع و در سراسر جهان، پرده برداشت.
روندهایی که فناوری های جدید بر کسب و کارهای معاصر تحمیل کرده اند.

۱) بهبود سیستم های پرداخت
کسب وکارهای سنتی بر پرداخت نقدی متکی بودند و در برخی موارد نادر، از سپرده های بانکی و چک ها استفاده می کردند. اما امروزه، مشتریان خرده فروشی ها از کارتهای اعتباری، کارتهای بانکی، اپل پرداخت (Apple Pay) ، پی پال (PayPal)، بیت کوین (Bitcoin)، گوگل پی (Google Pay)، انتقالات اتحادیه های غربی و دهه ها گزینه دیگر که آسانتر، دقیق تر، انعطاف پذیر تر و راحت تر هستند و همیشه همراهشان هستند، استفاده می کنند. همه آنچه که یک مشتری برای استفاده از این گزینه ها نیاز دارد، یک گوشی هوشمند است. تنها با یک کلیک، مشتریان هر چه نیاز دارند را از هر جایی خریداری می کنند و فرقی ندارد پول های خود را کجا گذاشته اند. این سیستم های پرداخت ، رسیدهای دیجیتالی را دریافت می کنند و در صورت لزوم، تنها با یک کلیک این فرآیند به صورت معکوس صورت می گیرد. به همین دلیل است که در یک دوره ۱۲ ماهه منتهی به سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار از طریق پرداخت های موبایلی تراکنش انجام شده است.

۲) امنیت، قابل مذاکره نیست
ظهور اینترنت و رشد آن، کسب و کارهای مختلف و حتی ادارات دولتی را تحت تاثیر قرار داده و شاید بزرگترین ترس امنیتی قرن را رقم زده است. عصر اطلاعات، عصری است که در آن اطلاعات شخصی و مالی تهدید شدند. اوضاع زمانی بدتر شد که بیش از ۸۶درصد از همه پورتال های تجارت الکترونیک، با آسیب پذیری مهمی همراه بودند. در اکثر موارد، این مشتری است که ضرر می بیند. زیرا با هر خرید اینترنتی، امنیت اطلاعات خود را در معرض خطر قرار می دهد. امروزه هک شدن شماره امنیت اجتماعی، اطلاعات شخصی، سوابق پزشکی، و اطلاعات مالی به یک روند معمول تبدیل شده است.
خوشبختانه، فناوری های جدید، امنیت را به استانداردهای مطلقی گره زده اند. استانداردهای امنیتی به یک پروتکل تبدیل شده اند و هم در قانون گذاری ها و هم در عملیات کسب و کار مد نظر قرار می گیرند. امروزه، به دلیل وجود فناوری های جدید، امنیت به یک اولویت تبدیل شده و شاید حتی بیشتر از زمانی که هنوز عصر اطلاعات آغاز نشده بود، بر آن تاکید می شود.

۳) ارتباطات موبایلی و تعامل با مشتریان
بیش از ۱۱ درصد از کل کاربران اینترنت در جهان، از دستگاههای موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. به همین دلیل است که اکثر برنامه های توسعه وب و به روز رسانی آن در ۴ سال اخیر، بر مبنای اپلیکیشن های موبایلی مربوط به تجارت الکترونیک توسعه یافته اند. مشتریان مدرن، پیش از خرید، در طی آن و پس از آن، دیگر ترجیح نمی دهند از طریق اپلیکیشن های موبایلی با کسب و کارها ارتباط برقرار کنند. بیش از ۸۹درصد از همه ارتباطات امروزی که میان کسب و کارها و مشتریانشان شکل می گیرد (ارتباطات بالقوه یا جاری) از طریق فناوری های موبایلی و بر اساس چت موبایلی یا ویدئویی ، ارسال پیام، و به روز رسانی شبکه های اجتماعی صورت می گیرند. اکنون دیگر تقریبا هر کسب و کاری پلت فرم خود را برای برقراری ارتباط اینترنتی با مشتریانش، راه اندازی کرده است. حتی برخی از بانک ها قابلیت “تماس با یک کلیک” را به دستگاههای خودپرداز خود اضافه کرده اند. به این ترتیب مشتریان می توانند برای حل مشکلات خود، از طریق دستگاههای موبایل پرکاربردی که مقرون به صرفه، راحت و دارای کاربرد آسان هستند و در سبک زندگی روزمره آنها نفوذ کرده اند، مثل شبکه های اجتماعی، با شرکت مربوطه ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشند.

۴) دستگاههای موبایل متصل به اینترنت، برای برقراری ارتباط در زمان واقعی
مشتری مدرن، با ارتباطات دیجیتالی موبایل زندگی می کند، و این ارتباطات تقریبا همیشه در زمان واقعی شکل می گیرند. در نتیجه کسب و کارها دیگر نمی توانند به صورت منفعلانه و با استفاده از شیوه های سنتی با مشتریان مدرن خود ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل است که به عنوان مثال، مدیریت موجودی در عصر حاضر، در زمان واقعی و با به روز رسانی های دقیق و ثانیه ای ادامه یافته و حتی پیش از آنکه مسائل بالقوه ای به وجود آیند، خرده فروش از آنها مطلع می شود. به این ترتیب کسب و کارها در ارتباط با اینترنت باقی می مانند؛ یعنی جایی که همه خریدها، سفارش ها، پیگیری ها، تحویل ها، تبلیغات، بازاریابی و مدیریت نام تجاری، با محوریت وب انجام می گیرند. امروزه حتی ربات ها هم فکر می کنند و در انجام امور کسب و کاری جایگزین انسانها شده اند. کاربردهای خلاقانه فناوری موبایل، شیوه مدیریت کسب و کارها را متحول کرده و در اکثر مواقع، ضمن کاهش هزینه ها، سوددهی را افزایش داده اند.

۵) استفاده از فناوری های پوشیدنی برای انجام عملیات کسب و کاری
درست زمانی که ارتباطات موبایلی به پدیده ای پویا تبدیل شدند که کسب و کارها به سختی آن را درک می کردند، فناوری های جدید یک گام دیگر جلو رفتند. امروزه، کسب و کارها باید با فناوری های پوشیدنی کار کنند که به وب متصل می شوند. یکی از دلایل آنکه اکثر شرکت ها به کار گیری توسعه دهندگانی که در خانه کار می کنند را به استخدام یک طراح مستقل ترجیح می دهند، آن است که می خواهند از کاربرد مترقی فناوری های جدید مطمئن شوند. با استفاده از یک ساعت ساده که کارکنان به دست خود می بندند، کسب و کار مربوطه در انجام امور خود دقیق و در ارتباط با زمان واقعی باقی می ماند. یک ساعت می تواند کاهش موجودی پس از خرید مشتری را به مسئول انبار اطلاع دهد و به انجام فوری و اتوماتیک امور کمک کند.

صاحبان کسب وکارها، می توانند با استفاده از این فناوری ها، هر لحظه بر همه کارکنان خود نظارت داشته باشند و کارهای آنها را تحت نظارت قرار دهند و از طریق یک ساعت مچی به راحتی با آنها ارتباط برقرار نمایند. برای مثال، میکروسکوپ کسب وکاری هیتاچی، فقط یک ID نیست، بلکه نماینده قابلیت هایی است که این فناوری جدید به کارکنان اضافه می کند. آنها باید این میکروسکوپ را دور گردن خود ببندند. با پوشیدن این ID، مدیران کسب و کار حسگرهای مادون قرمز، یک میکروفون، شتاب سنج، و اپلیکیشن های درون ساخته ی دیگری را به کارکنان خود می دهند تا با استفاده از آنها، و با محوریت یک سرور داخلی، به نظارت بر امور، تعامل با یکدیگر، دریافت بازخورد، همکاری و سنجش بهره وری بپردازند.

۶) افزایش اعتماد به ارتباط و ذخیره سازی با استفاده از Cloud
شایان ذکر است که بیش از ۹۳درصد از همه کسب وکارهای سراسر جهان، از نرم افزارهای کسب و کاری شخصی سازی شده ای که در انبارهای Cloud ذخیره شده اند، استفاده کرده و بر آنها متکی هستند. ذخیره سازی با استفاده از Cloud، به کسب و کارهای معاصر امکان برقراری ارتباط بی نهایت در دسترس، چند کاربره، و به موقع را اعطا کرده است. به این ترتیب، هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات کاهش یافته، قدرتمندی رشد می کند، و کسب و کارها از خرده فروشی موبایلی بهره می برند. در عمل، بیش از ۶۸ درصد از کسب و کارهای امروزی از محاسبات cloud برای بیش از ۲۰ درصد از عملیات کسب و کاری استفاده می نمایند. به این ترتیب، هزینه های عملیاتی و اجرایی کاهش یافته، سودآوری پایدار افزایش می یابد، و هزینه های اضافه از بین می روند.

نتیجه گیری
از نکات فوق الذکر پیداست که فناوری، آینده هر کسب و کاری را شکل می دهد؛ یا به طور دقیق تر، آینده خدمات کسب و کاری را به تصویر می کشد. ۶ روندی که ذکر کردیم، به صورت دوجانبه هم موجب ترقی مشتریان می شوند و هم عملکرد خرده فروشان را ارتقا می دهند. در نهایت باید بگوییم که این روند ها، منحصرا بر تقاضای مشتریان تمرکز کرده اند (بهبود سیستم های پرداخت، امنیت غیرقابل مذاکره، و ارتباطات همراه) ، و از طرف دیگر، بر فرآیندها و بهره وری یک کسب و کار(دستگاههای متصل به اینترنت با به روز رسانی های زمان واقعی، فناوری های پوشیدنی، و افزایش استفاده از cloud) تمرکز دارند. فناوری در مسیر پیشرفت خود فقط رو به آینده دارد، و فقط کسب و کارهایی که مطابق با این فناوری های جدید تغییر می یابند و آنها را می شناسند، می پذیرند و در آغوش می کشند، در آینده به صورت کسب و کارهایی رقابتی، سودآور و پایدار باقی خواهند ماند. به دلیل آنکه کسب و کارهای مدرن باید به تقاضای مشتریان پاسخ دهند، فناوری های جدید راههای امیدبخشی برای انطباق یک کسب و کار با نیازها و سبک و زندگی مشتریان در عصر اطلاعات و به آغوش کشیدن این نیازها باز کرده اند. به گفته متخصصان، فناوری های جدید، آینده کسب و کارها، خرده فروشی ها یا هر عرصه دیگری را تعریف می کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *