فرصتهایی که می سوزند؛ بسیاری از کارفرینان ایرانی از نحوه حضور در استارتاپ ویکندها بی خبرند

فرصتهایی که می سوزند؛ بسیاری از کارفرینان ایرانی از نحوه حضور در استارتاپ ویکندها بی خبرند
  • 1395/11/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

چند سالی است که پدیده ای موسوم به استارتاپ ویکند در سراسر جهان رو به فراگیر شدن گذاشته و این پدیده نوظهور که در بسیار موارد منجر به ارائه کسب و کارهای نوین نیز گشته با اقبال کارآفرینان ایرانی نیز مواجه شده است؛ در ادامه به بررسی ابعاد مختلف استارتاپ ویکند در ایران می پردازیم که به نظر می رسد هنوز در ایران ناشناخته است و تنها قشر خاصی در این وادی وارد شده اند و بسیاری از افراد صاحب ایده های بکر چگونگی ورود به این رویدادها را نمی دانند.

گویا آی تی – استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی در است که همانطور که از اسمش مشخص است معمولا در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، افراد صاحب ایده بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی ۵۴ ساعت ایده یا پروژه هایی را که در ذهن دارند را مطرح نمایند.

استارتاپ ویکند می‌تواند نقطه عطفی در زندگی هر آدمی باشد، هر کس که در این رویداد شرکت می‌کند، برنده است و می‌تواند بهترین اتفاق ممکن را برای خود رقم بزند، به جرأت می‌توانم بگویم چیز هایی که در این رویداد تجربه می‌کنید و یاد می‌گیرید در هیچ دانشگاه،کلاس و آموزشگاهی به شما یاد نمی‌دهند.
در استارتاپ ویکند، برد و باخت معنایی ندارد، مهم تر از برنده شدن در این رویداد، تجربه کردن است. قرار است شما در ۳ روز (۵۴ ساعت) با چند افرادی که ممکن است اصلا همدیگر را نشناسید، تیم تشکیل دهید و با تمام قدرت و تمرکز یک کسب و کار را از صفر تا ۱۰۰ خلق کنید. فراموش نکنید کسب و کاری که در سه روز شکل بگیرد کامل نیست اما می‌تواند بعد از این سه روز تکمیل شده و به موفقیت برسد.
ثبت نام در استارت اپ ویکند
هدف استارتاپ
در واقع هدف استارتاپ ویکند آموزش و رواج فرهنگ کارآفرینی در کشورهای مختلف جهان است. اما جدای از هدف آن، شما در این گونه گروه ها یاد می گیرید چگونه درست فکر کنید و ایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهید. لزوما همه افراد شرکت کننده در استارتاپ دارای ایده نیستند و عاشقان یادگیری نیز می توانند در این گونه رویدادها شرکت کرده و با نیاز بازار بیشتر اشنا شوند. لازم به ذکر است بسیاری از افرادی موفق دره سیلیکون معروف آمریکا که اکنون سوار بر موج برتر فناوری جهان هستند از همین استارتاپ ویکند های کوچک پا گرفته اند.

موسس استارتاپ ویکند
ایده اصلی استارتاپ ویکند در سال ۲۰۰۷ توسط فردی به نام اندرو هاید عنوان شد. عده ای از افراد آخر هفته در مورد یک ایده کسب و کار با هم مشورت می کنند تا آن را اجرایی سازند. پس از انتشار موفقیت آن همایش، استارتاپ ویکند دیگری چند ماه بعد از آن، در ونکوور کانادا برگزار شد. سرانجام در سال ۲۰۰۹ این گونه گردهمایی های آخر هفته ای به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی ثبت شد.

ثبت نام در استارت اپ ویکند
نحوه برگزاری استارتاپ ویکند
معمولا این رویدادها به این شکل برگزار می شوند که افرد متخصص در حوزه های مختلف ایده های خود را بیان می کنند، سپس ایده های برتر توسط گروه داوران انتخاب می شود، گروه هایی تشکیل داده و روی عملی کردن آن ایده کار می کنند، در نهایت در ساعات پایانی استارتاپ، ایده هایی که روی آن کار شده بیان می شود، اگر یک دمو از آن آماده شده باشد نمایش داده می شود. در اینجا هم داوران حضور دارند و هم بعضی سرمایه گذران، که با توجه به پتانسیلی که ایده شما برای کسب بازار دارد، روی ایده شما سرمایه گذاری می کنند و ایده های برتر انتخاب می شود. در این بخش روال کار بسیار شبیه CrowdFunding که پدیده ای محبوب در کشورهای غربی برای جمع آوری کمک های مالی برای اجرایی کردن پروژه است، می شود.

ایده
افراد خلاق و کارآفرینی که طرح های خلاقانه تری نسبت به بقیه در استارتاپ ارائه می دهند که به تجاری شدن نزدیک تر هستند معمولا برندگان اصلی استارتاپ ویکندها هستند چرا که ممکن است با ایده ای خلاقانه فردی ره صد ساله را در یک شب بپیمایند و با جذب سرمایه گذار برای پروژه خود، بتوانند پله های ترقی را خیلی سریع طی نمایند.

چه ایده ای می تواند استارتاپی باشد؟
قبل از اینکه شما یک ایده را در ذهن خود پرورش دهید باید به چند نکته توجه کنید. در ابتدا باید به این نکته دقت کنید که مدل کسب و کار ایده ای که می دهید چگونه است یا بیان دیگر ایده شما در بازار هدف چقدر جذاب است و چگونه می تواند منابع مالی را در بازار جذب کند و در طول چه بازه زمانی به سوددهی می رسد. معمولا افراد متخصص در کارآفرینی با انواع مدل های کسب و کار Business model آشنا هستند که در برنامه های استارتاپی افراد متخصص در این زمینه می توانند مشاوره های خوبی را در مورد ایده شما و مدل های سرمایه گذاری بدهند. اما برای اینکه یک ایده بتواند در محیط وب سرآمد باشد لازم است این سه ویژگی را داشته باشد: ”‌نوآوری، خلاقیت و ایده پردازی “.

استارتاپ ویکند در ایران
در ایران نیز چند صباحی است که دانشگاه های کشور نیز به برگزاری استارتاپ های مختلف در زمینه های مختلف می کنند البته در این بین برخی استارتاپ ها نیز بدون مشارکت دانشگاه ها برگزار می شوند. اما عدم آگاهی بسیاری افراد از چگونگی کارکرد و ثبت نام در استارتاپ ها و حتی ندانستن شرایط حضور در آنها باعث شده بسیاری از ایده های نو و بکر تنها در حد ایده در مغز کارافرینان ناشناس کشور باقی بماند و هرگز اجرایی نشوند؛ عدم اطلاع رسانی مناسب در این زمینه باعث شده بسیاری از افراد تصور کنند شرکت در استارتاپ مختص افراد ویژه و نخبه دانشگاهی است و تصور بر این است، فردی که تخصص خاصی ندارد و شاید تنها یک ایده جذاب دارد نمی تواند در استارتاپ ها شرکت کند. جالب است بدانید حتی فردی که ایده ای هم ندارد ولی به محیط علمی علاقه دارد و علاقه مند به حضور در کارهای گروهی است می تواند در استارتاپ ها شرکت کند.
در ادامه به برخی سوالات افراد می پردازیم که شاید در ابتدای امر برای شرکت در یک استارتاپ به ذهنشان خطور کند:

حتما باید ایده داشته باشیم؟
شما می توانید در صورتی که ایده ای هم ندارید در برنامه شرکت کنید و یکی از نقش های (طراحی، فنی و یا کسب و کار ) را در یکی از تیم ها ایفا نمایید.

رشته من غیر مرتبط با تکنولوژی و مدیریت هست،آیا میتوانم شرکت کنم؟
صد در صد! به عنوان مثال در رویداد های استارتاپ ویکند تهران از همه رشته ها شرکت کننده داشته ایم (پزشکی، صنایع، غیره).اگر شما روحیه کارآفرینی دارید و علاقه مند به تکنولوژی هستید می توانید با شرکت در رویداد استارتاپ ویکند شروع یک کسب و کار را تجربه کنید.

۲۰۱۳_۰۸_۱۷ Esnspiral
چه چیزی با خودم بیاورم؟
لپ تاپ، سیم شارژ، کارت ویزیت، دوربین، خلاقیت و انرژی!

اگر ایده من انتخاب نشد چه اتفاقی می افتد؟
استارتاپ ویکند غیر از مکانی برای تبادل ایده، مکانی هست برای آشنا شدن بیشتر با افراد متخصص در رشته های مختلف و تجربه کردن مراحل اجرایی ه یک پروژه استارتاپ. اگر ایده شما انتخاب نشد، شما همچنان در پروژه ای جذب میشوید و با مشورت دادن و بکار گرفتن از دانشتان به پیشرفت و پیروزی آن کمک می کنید.

حتما باید دانشجو باشیم؟
خیر،از همه ی اقشار جامعه با هر تخصصی می توانند شرکت کنند.

نحوه ثبت نام در استارتاپ ویکند
ثبت نام در استارتاپ های مورد نظر بسیار ساده است و افراد می توانند با عنوانی که تمایل به شرکت در استارتاپ دارند به سایت استارتاپ رفته(نمونه ای از سایت معرفی استارتاپ) و با پرداخت وجه به صورت آنلاین بلیط حضور خود در استارتاپ را تهیه نمایند.
قیمت بلیط ها برای شرکت در استارتاپ بسته به عنوان(برگزارکننده، کارآفرین، سرمایه گذار) فرد متفاوت است.

همانطور که در قسمت بالا عنوان شد، شرکت در استارتاپ ها بسیار ساده تر از آنچه بسیاری از افرادی که دارای ایده هستند، می باشد و افراد تنها می بایست پیگیر زمان برگزاری استارتاپ های متناسب با تخصص خود باشند که بتوانند در زمان ثبت نام آن، بلیط خود را برای حضور و ارائه ایده های نوی خود، تهیه نمایند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *