سیستم راهبردی پاداش: چگونه به کارکنان خود پاداش بدهیم؟

سیستم راهبردی پاداش: چگونه به کارکنان خود پاداش بدهیم؟
  • 1395/11/27
  • مهدی پیوندی
  • 0

در اختیار داشتن یک برنامه پاداش مناسب و موثر می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به منابع انسانی را حل کند.

همه شرکت ها به یک سیستم راهبردی پاداش برای کارکنان خود نیاز دارند که بتواند این چهار حوزه را پوشش دهد: حقوق، مزایا، تصدیق (Recognition) و تقدیر (Appreciation). امروزه، مشکلات موجود در سیستم های پاداش بسیاری از شرکت ها دو جنبه دارد: آنها از یک یا چند مورد از این عناصر غافل هستند (معمولا تصدیق و/یا تقدیر)، و عناصری هم که مد نظر قرار داده شده اند در راستای استراتژی های دیگر شرکت و متناسب با آنها تنظیم و تعیین نشده اند.

یک سیستم موفق باید عملکرد و رفتارهای ارزشمند کارکنان را شناسایی کرده و به آنها پاداش بدهد. پاداش به عملکرد به دلیل پیوند مستقیم بین اهداف اولیه ای که برای کارکنان مشخص می کنید با نتایج نهایی که حاصل می شوند آسانتر است. به عنوان مثال، شما می توانید یک برنامه تشویقی اجرا کنید یا فروشندگان برتر خود را به خاطر تحقق اهداف دوره ای مورد تحسین قرار دهید.

اعطای پاداش به رفتارهای خاصی که پیامدهای مثبتی برای شرکت شما داشته است از پاداش به عملکرد با خود چالش بیشتری به همراه دارد، با این وجود می توانید با پرسیدن این سوال بر این چالش ها فائق آیید: “به خاطر چه چیزی به کارکنان خود حقوق پرداخت می کنم؟” و “به چه رفتارهایی می خواهم پاداش بدهم؟” به عنوان مثال، آیا بخاطر اینکه کارکنان شما تا جایی که امکان دارد زودتر سر کار حاضر می شوند و دیرتر محل کار را ترک می کنند به آنها حقوق می دهید، یا به این خاطر که ایده های تازه ای برای بهتر و کارآمدتر کردن کار ارائه می کنند؟ به بیان دیگر، آیا شما به آنها بخاطر نوآوری حقوق می دهید یا بخاطر زمانی که پشت میز می گذرانند؟ واضح است که بین این دو تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

اولین گام، شناسایی رفتارهایی است که برای شرکت شما اهمیت دارند. این فعالیت ها ممکن است مواردی مانند تقویت ارتباط با مشتری، بهبود فرآیندهای حیاتی یا کمک به کارکنان برای توسعه مهارت های مدیریتی شان باشد.

معمولا هنگامی که صاحبان کسب و کارها به سیستم های پاداش فکر می کنند، دستمزد را در صدر فهرست قرار می دهند. البته این هیچ ایرادی ندارد، چرا که افراد زیادی حاضر نیستند به رایگان کار کنند. با این وجود، یک استراتژی درست باید یک برنامه انگیزه بخش برای حقوق داشته باشد که مستقیما در راستای اهداف شرکت شما در آن دوره قرار دارد. شاید بهتر باشد برای مناصب کلیدی سازمان خود به پاداش های بلندمدت تری فکر کنید. نمونه اینگونه پاداش ها، مالکیت سهام شرکت است.

مزایا نوع دیگری از پاداش در یک سیستم راهبردی پاداش هستند. بدون شک کارکنان شما و همچنین افراد مستعدی که در شرکت خود به استخدام آنها نیاز دارید، به نوع مزایایی که ارائه می دهید کاملا توجه دارند. شرکت هایی که سطح مزایایی که ارائه می دهند با رقبا برابری نمی کند یا از آنها پایین تر است، در جذب و حفظ کارکنان مستعد با مشکل مواجه می شوند. همین یکی از دلایلی است که بسیاری از کسب و کارها به سازمانهای مختلف بیمه ای، تفریحی، حقوقی، درمانی و امثال آنها روی آورده اند تا به حجم گسترده تری از مزایا برای شرکت های خود دسترسی پیدا کنند.

با این حال، نمی توان اهمیت تصدیق و تقدیر را به عنوان مولفه های جدایی ناپذیر از سیستم های راهبردی پاداش موفق نادیده گرفت. این دو عنصر به ندرت توجهی که شایسته آن هستند را از سوی صاحبان کسب و کار دریافت می کنند و این واقعا عجیب است، چرا که تصدیق و تقدیر عناصری کم هزینه و پربازده هستند. کارکنان شما دوست دارند که بدانند کارشان خوب است، متوسط است یا اینکه اساسا کار مناسبی نیست، لذا ضروی است که این را به آنها بگویید.

تصدیق به این معنی است که فردی را به خاطر دستاوردهایی که داشته، فعالیت هایی که انجام داده و یا رویکردهایی که در رفتار خود به نمایش گذاشته است، در برابر همکاران خود مورد تحسین قرار دهید. در عین حال، تمرکز تقدیر روی سپاسگزاری از کارکنان به خاطر فعالیت هایشان است. تقدیر از کارکنان با تصدیق عملکرد عالی و نوعی از رفتار که مایل به ترغیب تمامی کارکنان به اتخاذ آن هستید، به بهترین نحو توسط عبارات و سخنانی ساده امکانپذیر است. به عنوان مثال، می توانید یک یادداشت شخصی برای فرد مورد نظر ارسال کنید یا اینکه به میز کارش مراجعه کنید و عبارات تقدیرآمیز خود را به زبان بیاورید. یک رویکرد دیگر، ترکیب تصدیق و تقدیر است. در این حالت یک قدردانی و تشکر در برابر عموم همکاران یا تیم کاری فرد انجام می شود و نمونه های مشخصی از فعالیت هایی از وی که تاثیر مثبتی بر سازمان داشته ذکر می شود.

حال که می دانید سیستم راهبردی پاداش شما باید چه مواردی را در بر بگیرد، زمان آن فرا رسیده است که آن را مورد ارزیابی قرار دهید. آیا سیستم راهبردی پاداش شما به درستی به حقوق، مزایا، تصدیق و تقدیر پرداخته است؟ آیا هم راستا با استراتژی های کسب و کار شما است؟ آیا باعث انجام رفتارهای مناسب و تحقق اهداف عملکردی شما شده است؟ اگر احساس می کنید نیاز به تصحیح دارد، درنگ نکنید. سیستم راهبردی پاداش شما می تواند عامل موفقیت یا شکست کسب و کار شما باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *