آموزش فعال کردن allways on top یک پنجره بر روی سایر پنجره ها در ویندوز

آموزش فعال کردن allways on top یک پنجره بر روی سایر پنجره ها در ویندوز
  • 1395/11/30
  • زهرا معبودی
  • 0

برای تغییردادن بعضی از تنظیمات پیش فرض ویندوز، می‌توانید از خود محیط ویندوز تغییراتی را مثل تغییر آیکن، تغییر سرعت و شکل ماوس و.. را اعمال کنید؛ اما برای بعضی تغییرات در ویندوز هیچ دسترسی مستقیمی به آن گزینه معرفی نشده است و برای تغییر آن‌ها، نرم‌افزارهای خوبی مثل سی کلینر و.. معرفی شده‌اند که شما با آن به راحتی می‌توانید روی رجیستری ویندوزتان تغییراتی مثل، نحوه استارتاپ شدن سیستم، تغییر منوی راست کلیک، افزایش سرعت ویندوز و.. را اعمال کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید یک اپلیکیشن خاص مثل ماشین حساب، موزیک پلیر، و.. را روی دیگر اپلیکشن‌ها قرار دهید؛ بهتر است بدانید که ویندوز هیچ گزینه ای را برای اعمال این شخصی سازی در ویندوز قرار نداده است و باید شما از یک نرم افزار کمکی خاصی برای این منظور استفاده کنید، ولی تعداد نرم افزار هایی که اپلیکیشن خاص شما را، به طور همیشگی بر روی دیگر نرم افزار ها قرار می دهند بسیار کم هستند. پس با آموزش این نرم افزارها با ما همراه باشید.

قبل از استفاده از این ترفند و نرم افزارها فکر کنید که این کار، چه مشکلاتی را برایتان رفع می کند، مثلا یکی از کاربردهای خوب تاپ کردن نرم افزارتان، شاید این باشید که شما را از گیجی و جابجایی‌های مکرر با دیگر نرم افزارهایتان خلاص کند؛ یا شاید بخواهید که همیشه مانیتورینگ سیستم تان را ببینید و نیازی نباشد که مدام به آن رجوع کنید و.. پس بهتر است که نرم افزارهایی را که دائما به آن ها رجوع می کنید را دم دست خود قرار دهید.

۱- نرم افزار ساخت کلید میانبر/ AutoHotkey

فعال کردن allways on top یک پنجره بر روی سایر پنجره ها

اگر بخواهید که نرم افزار خود را به راحتی با چند کلید ترکیبی باز کنید، بهتر است از نرم افزار جامع و کاربردی AutoHotkey استفاده کنید؛ با این نرم افزار علاوه بر اینکه می توانید یک پنجره راalways-on-top کنید، به راحتی می‌توانید برای هر اپلیکیشن، هر وظیفه و..، یک کلید ترکیبی میانبر قرار دهید؛ بعلاوه اینکه این نرم افزار خیلی کم از منابع سیستم تان استفاده می کند و به راحتی در بخش system tray ویندوز اجرا می شود.

برای این‌کار یک دستور اسکریپت می‌نویسد و یک کلید میانبر هم در نظر می‌گیرید، به همین راحتی پنجره شما بر روی دیگر اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به استفاده مکرر از سیستم قابل دسترس خواهد بود.

برای شروع این نرم افزار را از لینک زیر دانلود کنید:

https://autohotkey.com/

بعد از نصب آن، برنامه را اجرا کنید، همانطور که در بالا و سمت چپ آن می بینید یک آیکن سبز رنگ که کلمه H بر روی آن نوشته شده است، وجود دارد، بر روی آن کلیک کرده و گزینه Open را انتخاب کنید.

حالا باید یک کد از قبل معین شده را وارد کنید، برای اینکار ابتدا به منوی File رفته و بعد Edit Script  را کلیک کنید، حالا در محتوای نوت پد نرم افزار، کد اسکریپت زیر را در آن وارد کنید، تا کلید میان‌بر برای نرم افزار خاصتان تعریف شود:

^SPACE:: Winset, Alwaysontop, , A

حالا برای اعمال و اپلای کردن کلید، در منوی فایل، روی گزینه Reload Script  کلیک کنید.

«^SPACE» یعنی برای تاپ کردن نرم افزارتان می‌توانید در محیط ویندوز کلید « Ctrl + Space » را فشار دهید تا نرم افزارتان به صورت دائمی تاپ دیگر نرم افزارها باشد.

برای اینکه نرم افزار را از حالت تاپ بودن دائمی خارج کنید می توانید، این کلید را دومرتبه فشار دهید.

البته کلیدهای میانبر دیگری هم برای دیگر نرم‌افزار هایتان و حتی تغییر کلید این نرم‌افزار وجود دارند، که می‌توانید لیست آن و کد اسکریپ آن را در سایت زیر ببینید:

http://www.autohotkey.com/docs/Hotkeys.htm

۲- استفاده از نرم افزار TurboTop

فعال کردن allways on top یک پنجره بر روی سایر پنجره ها

اگر به خاطر سپردن کلیدهای میانبر برایتان سخت است و نمی توانید از نرم افزار آتوکی استفاده کنید، می توانید از نرم افزار با گرافیک کاربر پسند TurboTop استفاده کنید.

همان طور که در تصویر می بینید این نرم افزار به راحتی امکاناتش را در اختیار شما قرار می‌دهد و نیازی نیست که از قبل درباره کار کردن با آن اطلاعات خاصی را بدانید. بعلاوه اینکه حجم زیادی را هم اشغال نمی کند و مثل نرم افزار قبلی، به راحتی در قسمت system tray اجرا می شود. بعلاوه شرکت سازنده این نرم افزار از ۱۳ سال قبل یعنی از سال ۲۰۰۴ تا الان، هیچ نسخه بروز رسانی بر روی سایت خودش قرار نداده است، ولی با این وجود، می توانید ببینید که این مسئله اصلا باعث کاهش راندمانش نشده و هنوز از خیلی از نرم افزارهای در زمینه کاری اش بهتر عمل می کند.

برای شروع این نرم افزار را دانلود کرده و بعد از نصب و اجرا کردن برنامه، تمام برنامه هایی را که باز کرده اید برای شما نشان می‌دهد.

حالا اگر روی اپلیکیشن مورد نظرتان کلیک کنید آن را بر روی تمام نرم افزارهای دیگر شما قرار می‌دهد، این پنجره انتخاب شده به وسیله یک تیک از سایر پنجره‌ها متمایز شده است، می‌توانید آن را با برداشتن تیک به حالت اولش برگردانید.

۳- نرم افزار PowerMenu

فعال کردن allways on top یک پنجره بر روی سایر پنجره ها

این نرم افزار علاوه بر داشتن محیط گرافیکی راحت، امکانات بیشتری را به نسبت دو نرم افزار قبل هم در اختیارتان قرار می دهد. مثلا می‌توانید تعدادی از اپلیکیشن‌ها را در صورت شلوغی نوار وظیفه‌تان به system tray  ببرید، یا می توانید پنجره همیشه تاپ شده را تغییر اندازه دهید، شفافیت اپلیکیشن های در حال اجرا را کم یا زیاد کنید و..

برای دانلود این برنامه از لینک زیر استفاده کنید:

http://www.abstractpath.com/powermenu/

۴- نرم افزار ۴t Tray Minimizer

فعال کردن allways on top یک پنجره بر روی سایر پنجره ها

این نرم افزار فقط یک یا چند نوار به بالای نوار عنوان شما اضافه می کند که چندین دکه دارد، همان طور که د رتصویر می بینید یکی از این آیکن ها به شکل پین یا میخ است، که با انتخاب آن پنجره به صورت دائمی بر روی دیگر برنامه ها نگه میدارد، با کلیک بر روی آن، دومرتبه پنجره ب هحالت عادی خود بر می گردد.

برای دانلود این مر افزار به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.4t-niagara.com/tray.html

۵- از امکانات موجود بر روی نرم افزارها استفاده کنید.

در این روش نیاز ندارید که هیچ نرم افزار خاصی را نصب کنید، بسیاری از اپلیکیشن ها در نوار ابزارشان گزینه ای را برای تاپ کردن پنجره شان اختصاص داده اند، مثل اپلیکیشن های سیستمی، موسیقیایی و.. که نمونه اش را شاید بر روی Km Player دیده باشید.

البته علاوه بر تمام نرم افزار ها و ترفندهایی که د راین مقاله گفته شد، هر مدت یکبار افزونه و پلاگین های جدیدی برای ویندوز ساخته می شود، که م یتوانید از بین آن ها علاوه بر ویژگی Always on Top  دنبال تغییرات دیگری در ویندوزتان هم باشید.

درآخر هم می توانید برای فعال کردن ویژگی در ویندوزتان از چند نرم افزار که این ویژگی را دارند استفاده کنید:

۱-    نرم افزار VLC: بعد از اجرا به منوی Video بروید و گزینه Always on top را انتخاب کنید.

۲-    Windows Media Player : وارد منوی Organize شوید و سپس گزینه‌ی Options را کلیک کنید:

در پنجره‌ای که باز می شود به زبانه Player بروید و در قسمت Player settings گزینه‌ی « Keep Now Playing on top of other windows » را انتخاب کنید.

۳-    Firefox :

به راحتی در این نرم افزار می توانید پلاگین تاپ را نصب کنید:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/always-on-top/

بعد از نصب کردن آن، دکمه‌ی Altرا همزمان با انتخاب منویView  نگه دارید و بعد گزینه  Always on Top را انتخاب کنید؛ یا بطور مستقیم بعد از نصب پلاگین، کلید های ترکیبی Ctrl+Alt+Tرا نگهدارید تا فایرفاکس را بر روی دیگر نرم افزار ها تاپ کند.

۴-    Task Manager : می توانید این نوار را با انتخاب گزینه Always on Topبه بالای صفحه انتقال دهید.

البته اگر نیاز شما به تاپ شدن برنامه‌هایتان به این چند نرم افزار خاص محدود نمی شود، از یک نرم افزار کمکی که در بالا بیان شد، استفاده کنید. دیدگاه ها و تجربیات خود را در این خصوص با گویا آی تی در میان گذاشته و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *