چگونه هنگام تایپ صدای کلیدهای کیبردهای قدیمی را کم کنیم؟

چگونه هنگام تایپ صدای کلیدهای کیبردهای قدیمی را کم کنیم؟
  • 1395/12/2
  • زهرا معبودی
  • 0

کیبوردهای مکانیکی به خاطر صدای واضح خود معروف‌اند، اما این به معنای آن نیست که شما (یا کسانی که با شما در آن محل حضور دارند) لزوماً عاشق این صداها هستید. خوشبختانه به روشی بسیار ساده و کم هزینه، از طریق استفاده از سوئیچ‌های ضربه گیر می‌توانید صدای این کیبوردها را کم کنید.

سوئیچ‌های ضربه گیر به مثابه کمک فنر دکمه‌های کیبورد

کیبوردهای مکانیکی به دلیل طبیعت خود نسبت به کیبوردهای لاستیکی صدای بیشتری دارند. حرکت‌های خشک، واکنش‌گرایی عالی و ملموس بودن قابل توجه این کیبوردها در هنگام تایپ باعث می‌شود تا صدای خیلی بیشتری تولید کنند. بعضی‌ها مثل خود من، واقعاً عاشق صدای مسلسل-وار تایپ در این کیبوردها هستند. اما اگر هم اتاقی یا همسر شما از این صدا خوشش نمی‌آید، زمان آن است تا به فکر چاره‌ای برای این قضیه باشید.

بهترین راه برای ساکت کردن صدای کیبوردهای مکانیکی این است که در کلیدهای خود از حلقه‌های چنبری لاستیکی استفاده کنید. این حلقه‌ها مثل کمک فنر هر کلید کار می‌کند و مانع از برخورد مستقیم کلید با سطح زیرین آن می‌شود. البته این روش صدای کیبورد شما را به کلی قطع نمی‌کند، ولی صدای آن را تا حد صدای یک کیبورد لاستیکی کاهش می‌دهد.

خاموش کردن صدای کلیدهای کیبرد

البته این روش فقط برای کم کردن صدای زیر کلیدها مناسب است. اگر سوئیچ‌هایی دارید که در لحظه‌ی بکارگیری صدای «کلیک» می‌دهند، این حلقه‌ها در قبال آن‌ها نمی‌توانند کاری بکنند.

اما اگر این حلقه‌های چنبری به درستی جایگذاری شوند، در دکمه‌های غیر کلیکی عملکرد خوبی خواهند داشت. برخی از کاربران این کارها را انجام می‌دهند و بعد متوجه می‌شوند که ۱) آن صدای بلند از بین رفته و ۲) می‌فهمند که حالت طبیعی پایین رفتن دکمه‌ها که یکی از تجربه‌های لذت بخش کیبوردهای مکانیکی است از بین رفته، بنابراین دوباره حلقه‌ها بر می‌دارند. اگرچه قدردان حذف صدای دکمه‌ها هستیم، ولی اگر درست تایپ لمسی می‌کنید، تغییر حالت دکمه‌ها نباید چندان تاثیری روی شما داشته باشد، در واقع فکر می‌کنم این تغییر حتی باعث شد تا تایپ لمسی من بهبود پیدا کند. ضربه گیرها سطح اضافه‌ای از بازخورد نامحسوس را فراهم می‌کنند که حتی ما را تشویق می‌کند تا در هنگام تایپ کردن لمس‌های سبک‌تری داشته باشیم.

اگر از این ایده خوشتان آمده، بیایید با هم ببینیم که چگونه می‌توانیم سوئیچ‌های ضربه گیر مناسب برای کیبورد خود را پیدا کنیم و آن‌ها را به کار ببندیم.

انتخاب ضربه گیر مناسب برای شما

نصب ضربه گیرها کار چندان سختی نیست، اما انتخاب یک ضربه گیر مناسب نیاز به کمی تحقیق و بررسی دارد. سه عامل اصلی وجود دارد که باید مدنظر داشته باشید: قطر حلقه‌ی چنبری، ضخامت (یا عمق) حلقه و سختی مواد آن. ترکیب مختلف این‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند تجربیات متفاوتی را برای شما رقم بزنند.

قطر: جایگزینی برای راحتی نیست

حلقه باید روی دکمه‌ها راحت باشد، اما نه آن قدر تنگ که جا زدن آن سخت باشد یا پاره شود. با توجه به این که سوئیچ‌های Cherry MX بازار دکمه‌های کیبورد را تسخیر کرده‌اند، انتخاب قطر صحیح حلقه معمولاً کار راحتی است. عملاً همه‌ی جستجوهای مربوط به keyboard dampeners به حلقه‌های چنبری سازگار با Cherry منتهی می‌شود و احتمال این که برد شما هم از دکمه‌های سازگار با Cherry استفاده بکند زیاد است.

با این وجود اگر حلقه‌ها را از فروشگاهی به جز فروشگاه‌های فروشنده‌ی کیبوردهای مکانیکی می‌خرید، بهتر است اندازه‌های دقیق را داشته باشید. قطر داخلی حلقه‌های چنبریِ دکمه‌های Cherry MX حدوداً برابر ۵ میلی متر است. سوئیچ‌های شرکت Topre کمی چاق‌ترند و قطری معادل ۷ میلی متر دارند. اگر شک دارید، برند سوئیچ مورد نظر خود را جستجو کنید و ببینید که بقیه‌ی مردم از چه مدل‌هایی استفاده کرده‌اند.

ضخامت: حلقه‌های چنبری فاصله‌ی کلیدها از سطح را تغییر می‌دهند

شما می‌توانید ضربه گیرهای حلقه‌ای را در اندازه‌های مختلف در بازار پیدا کنید، اما برخلاف تفاوت ظریفی که بین مدل‌های مختلف آن وجود دارد، این ضخامت‌ها در تغییر حس کاربردی کیبورد اثر قابل توجهی دارند. نازک‌ترین حلقه‌های موجود که ۰٫۲ میلی متر هستند آن قدر باریک‌اند که به ندرت فاصله‌ی بین دکمه و سطح کیبورد را تغییر می‌دهند. این تغییر خیلی خیلی دقیق است و تا زمانی که آن‌ها را در کنار هم امتحان نکنید، شاید اصلاً متوجه تفاوتشان نشوید.

خاموش کردن صدای کلیدهای کیبرد

تغییرات افزایشی ضخامت در حلقه‌های چنبری به سرعت فاصله‌ی دکمه را کاهش می‌دهد. بهتر است به سراغ حلقه‌هایی با ضخامت بیشتر از ۰٫۴ میلی متر نروید، اما به هر حال حلقه‌هایی با ضخامت ۲٫۰ میلی متر هم در بازار وجود دارد.

سختی: منعطف، سفت یا چیزی بین این دو

اگر می‌خواهید حلقه‌ی چنبری بخرید روی آن‌ها معمولاً برچسب‌هایی مثل ۵۰A یا ۸۰A می‌بینید. A به مقیاس سختی اشاره می‌کند که برای اندازه‌گیری میزان انعطاف مواد لاستیکی استفاده می‌شود. مقیاس‌های مختلفی مثل D و R هم برای کاربردهای گوناگون لاستیک‌ها به کار می‌رود، ولی حلقه‌های چنبری با مقیاس A اندازه‌گیری می‌شود.

در این مقیاس، ۰ یعنی فوق العاده منعطف و ۱۰۰ یعنی به سختی سنگ. اگر می‌خواهید از حلقه‌های چنبری در کیبورد استفاده کنید، بهتر است به دنبال سختی ۴۰-۵۰A باشید، چون اگر بیشتر از این مقدار باشد، ممکن است حلقه آن قدر سفت باشد که قابلیت حذف صدای خود را از دست بدهد.

ملاحظات جزئی: مواد، رنگ و تعداد

حلقه‌های چنبری از نظر جنس دو نوع اصلی دارند: EDPM و لاستیک نیتریل. این که چه جنسی را انتخاب کنید اهمیت خاصی ندارد، چون تفاوت‌هایی که این دو مدل با هم دارد (مثل مقاومت در برابر دما و تغییرات شیمیایی) تاثیری در استفاده‌ی عملی شما ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت که هر دو ماده به خوبی از پس مقصود شما بر می‌آیند و دوام مناسبی دارند.

خاموش کردن صدای کلیدهای کیبرد

ملاحظه‌ی دوم رنگ است. در اکثر موارد رنگ حلقه‌ها هیچ اهمیتی ندارد، چون شما فقط زمانی آن‌ها را می‌بینید که در حال نصبشان هستید. بنابراین فرقی نمی‌کند که رنگ آن آبی، قرمز یا سیاه (که متداول‌ترین رنگ است) باشد.

با این حال اگر دکمه‌های کیبورد شما نیمه-شفاف یا شفاف است، بهتر است این نکته را در نظر بگیرید. در این صورت بهتر است از حلقه‌های بی‌رنگ استفاده کنید یا رنگی را انتخاب نمایید که با رنگ چراغ‌های LED کیبورد شما هماهنگ باشد.

در آخر، لازم نیست نگران تعدادی که روی بسته نوشته شده باشید، مگر این که بخواهید از یک فروشگاه تخصصی حلقه‌های چنبری خود را تهیه کنید. واضح است که باید به اندازه‌ی کافی حلقه بگیرید (بسته به این که کیبورد شما ۸۷ یا ۱۰۸ کلید داشته باشد)، ولی تقریباً همه‌ی بسته‌هایی که برای کیبورد عرضه می‌شود درون خود ۱۲۵ تا ۱۳۰ حلقه‌ی چنبری دارد و این مقدار از تعداد مورد نیاز هم بیشتر است.

نصب سوئیچ‌های ضربه گیر

نصب حلقه‌های چنبری در مقایسه با مراحل نسبتاً سخت انتخاب اندازه و میزان سختی، خیلی راحت است. برای نصب این ضربه گیرها به یک وسیله برای خارج کردن دکمه‌ها و کمی صبر نیاز دارید.

بعد از این که دکمه‌ها را خارج کردید، کافی است حلقه‌ها را روی ساقه‌ی دکمه قرار دهید. دقت کنید که حلقه‌ها را به درستی و بدون این که پیچ بخورند یا کج شوند در جای خود محکم کنید. اگر همه‌ی حلقه‌ها را به میزان مساوی درون بدنه فشار ندهید، بعد از این که دکمه‌ها را وصل کنید، فاصله‌ی دکمه‌ّهای مختلف با هم فرق می‌کند و حس نامطلوبی را به شما القا می‌کند.

خاموش کردن صدای کلیدهای کیبرد

بهتر است حلقه‌ها را مثل نمونه‌ی سمت راست موجود در تصویر بالا قرار دهید، یعنی آن‌ها را تا انتها فشار دهید. انجام این کار با انگشتان دست خیلی راحت است، اما اگر صلاح می‌دانید می‌توانید از یک وسیله مثل مداد برای فشار دادن آن استفاده کنید.

از حلقه‌های چنبری در دکمه‌هایی که جایی برای قرار دادن این سوئیچ‌ها ندارند استفاده نکنید. همان طور که در سمت چپ و راست دکمه‌ی موجود در تصویر زیر مشخص است، این دو بخش برخوردی با سطح کیبورد ندارند، اما نقش کوچکی در حالت فنری این دکمه بازی می‌کنند.

خاموش کردن صدای کلیدهای کیبرد

بعد از این که ضربه گیرها را نصب کردید، دکمه‌ها را دوباره در سر جای خود قرار دهید و آن‌ها را محکم فشار دهید. مراقب دکمه‌هایی مثل دکمه‌ی Space و Shift که حالت فنری دارند باشید.

کار تمام شد! حالا وقت این است که بدون اذیت کردن دیگران از تایپ کردن در کیبورد کم صدای جدید خود لذت ببرید. برای حل این مشکل آیا تا کنون به فکر راه و چاره ای بوده اید؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *