همه نکاتی که باید برای داشتن بازاریابی پیامکی موفق بدانید

همه نکاتی که باید برای داشتن بازاریابی پیامکی موفق بدانید
  • 1395/12/7
  • گویا آی تی
  • 1

اگر هنوز بازاریابی پیامکی را در کنار روش های بازاریابی دیگر برای کسب و کار خود شروع نکرده اید و به دنبال آن هستید، حال زمان آن رسیده است که خرید پنل اس ام اس را در دستور کار خود قرار دهید.

امروزه با توجه به حجم کاربرد تلفن همراه و درصد بالای کاربران، بازاریابی پیامکی یکی از بهترین راه ها برای جذب مشتری و تبلیغات میباشد زیرا تقریباً تمام افراد گوشی موبایلی دارند که حداقل امکانات آن ارسال و دریافت پیامک میباشد و به این ترتیب میتوانید به تعداد بیشتری از افراد در رده های سنی مختلف دسترسی پیدا کنید.

برخی از برندهای بزرگ سرمایه وسیعی را صرف بازاریابی پیامکی میکنند تا با مشتریانشان در ارتباط باشند زیرا بیشتر از ۹۰ درصد اس ام اس ها در عرض ۳ دقیقه دریافت و خوانده میشوند. بله دقیقاً به همین سرعت!

گفته میشود که برند کوکاکولا تا به حال حدود ۷۰% بودجه تبلیغات خود را صرف بازاریابی پیامکی کرده است. اگر میپرسید چرا انقدر زیاد؟ برای اینکه شرکت ها بهتر است که زمان و انرژی خود را بر روی کارهایی که نتیجه مثبت دارد صرف کنند و ما همه میدانیم که اس ام اس و ارسال پیامک کارآیی بالایی دارد و چیزی است که باید روی آن تمرکز کرد.

در کنار دسترس پذیری وسیع و فوری، پیامک بسیار از نظر هزینه هم نسبت به تبلیغات دیگر به صرفه میباشد.

خوب حالا اگر میخواهید پنل اس ام اس خریداری کنید و بازاریابی پیامکی را برای شرکت یا برند خود شروع کنید و به موفقیت برسید برسید باید با اطلاعات کافی و دست پر به سراغ ان بروید.

اهدافتان را مشخص کنید

کسب و کارهایی که بدون برنامه ریزی و هدف مشخص سامانه پیامک خریداری کرده و به ارسال پیامک تبلیغاتی می پردازند هیچوقت موفق نخواهند شد.

در ابتدا قبل از شروع، اهداف بازاریابی و وضعیت کسب و کار خود را بررسی کنید تا بتوانید کمپین بازاریابی خود را در جهت اهداف بیزینستان پیش ببرید و مطمئن باشید این کمپین شما را به جایی که میخواهید میرساند.

داشتن اهداف هوشمندانه (مشخص، قابل دسترس، مرتبط و زمان دار) تضمین خواهد کرد که بازاریابی پیامکی تان شما را به اهداف مدنظرتان خواهد رساند.

یادتان باشد که این کمپین تبلیغاتی روی کل کسب و کارتان تأثیر خواهد داشت پس مشخص کردن هدف و استراتژی دقیق برای این کار بسیار مهم است.

۳

 

یک تیم درست کنید

مسلماً اگر بخواهید کمپین بازاریابی بزرگی داشته باشید، یک نفر به تنهایی قادر به مدیریت همه جنبه های آن نخواهد بود. پس داشتن یک تیم همه جانبه برای مدیریت اس ام اس ها و کمپین یکی از مهم ترین بخش ها در پیروزی بازاریابی پیامکی تان میباشد.

روشن و واضح بودن

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث شکست بازاریابی های پیامکی میشود به این خاطر است که مفهوم پیام و درخواست شما از مشتری به درستی مشخص نشده است و مشتری با دیدن پیام شما نمیداند که باید دقیقاً چه کاری انجام دهد.

این مثال از پپسی را در نظر بگیرید: آن ها از مشتریان خود میخواهند که کلمه “pepsimax” را به شماره ۷۱۰۷۱۰ ارسال کنند.

با توجه به تجربه ای که در طول این سال ها پیدا کرده ایم، میتوانم با اطمینان بگویم که تعداد زیادی از افراد کلمه مورد نظر را همراه با علامت های ” ” ارسال خواهند کرد که در واقع اشتباه میباشد و این مطابق خواسته پپسی نیست.

کمپین های اس ام اسی معمولاً بر پایه ۲ فاکتور هستند: یک کلمه کلیدی و یک کد کوتاه که در این مثال کلمه کلیدی pepsimax و کد کوتاه همان ۷۱۰۷۱۰ بود.

بهتر است که کلمه کلیدی و کد را به صورت بولد و با حروف بزرگ بنویسید که توجه خواننده را به خود جلب کنند.

پس اگر میخواهید که دریافت کننده پیامک شما دقیقاً بداند که شما چه میخواهید موارد بالا را رعایت نمایید.

تشویقی برای کاربران

تلفن هر فرد تقریبا یکی از شخصی ترین وسیله های آن فرد میباشد. بنابراین وقتی به تلفن کسی دسترسی پیدا کرده و اس ام اس ارسال میکنید باید بتوانید آن ها را تبدیل به مشتریانی وفادار برای خود نمایید. و باید پیامک شما مشوقی برای آن ها باشد تا جذب شما شده و به کمپین شما بپیوندند.

معمولاً برندهای مختلف این کار را با تخفیف های درصدی و یا کدهای تخفیف انجام میدهند.

در مراحل اولیه تبلیغات اس ام اسی و بازاریابی تان و در زمانی که در حال ایجاد و گسترش لیست مخاطبین خود هستید، میتوانید با یک آفر کوچک مثل یک تخفیف ۲۰ درصدی شروع نمایید. و بعدها که تعداد مخاطبینتان زیاد شد و لیست ارسالی گسترش پیدا کرد میتوانید پیشنهادهای بزرگتر و جذاب تر مثل “یکی بخر یکی ببر” را ارائه نمایید.

به یاد داشته باشید که مشوق ها همیشه مالی نیستند.

من برندهای بسیاری را میشناسم که از مشوق های غیر مالی برای مشتریان و مخاطبان خود استفاده میکنند. شما میتوانید بدون هیچگونه پیشنهاد و آفر مالی هم مخاطبتان را جذب کنید.

برخی آفرهای غیر مالی که کاربر را تشویق و جذب مکینند عبارتند از:

  • شخصی سازی: “زمانی که محصول مورد علاقه تان برسد شما را مطلع خواهیم کرد.”
  • یادآوری (reminder) : “محصول شما امروز ارسال میشود”
  • همکاری : “به ما بگویید که چطور میتونیم کمکتان کنیم”
  • دسترسی: “دسترسی اولیه به جدیدترین محصول یا امکانات ما فقط برای شما که مشتری وفادارمان هستید”
  • امتیازات: “این امکاناتی است که ما تنها در اختیار مشتری های پیامکی ویژه خود قرار میدهیم “

 

۲

 

کسب اجازه

باید اطمینان حاصل کنید که مخاطب راضی به دریافت پیامک های تبلیغاتی شما و کمپین بازاریابی تان میباشد تا دقیقاً به کسانی دسترسی پیدا کنید که تمایل به دیدن اس ام اس ها و شرکت در کمپین شما دارند.

برای حصول اطمینان از رضایت کاربر میتوانید مانند مثال پپسی پیامی حاوی یک کلمه و کد بفرستید که دریافت کننده در صورت تمایل برای ادامه و دریافت پیامک های بعدی آن کلمه را به آن کد بفرستد. راه های دیگری هم برای این کار هست.

زمان بندی دقیق داشته باشید

همانطور که در ابتدا گفتیم بیشتر از ۹۰ درصد پیامک ها در عرض ۳ دقیقه دریافت و خوانده میشوند.

بنابراین اس ام اس یکی از پر سرعت ترین کانال های ارتباطی با مشتریان میباشد.

با در نظر گرفتن این سرعت، باید زمان بندی دقیقی برای ارسال اس ام اس ها و اجرای کمپین خود داشته باشید.

اگر مثلا روز جمعه سمیناری دارید فرستادن پیامک آن هر روزی قبل از ۵ شنبه بسیار زود میباشد. بهتر است که یک روز قبل بفرستید تا مخاطب فراموش نکند.

تداوم

یکی از بزرگترین اشتباهی که شرکت ها انجام میدهند این است که پیامک های خود را به طور مرتب و مداوم ارسال نمیکنند.

درسته که همیشه باید پیامی هدفمند و دارای ارزش برای مخاطبین خود ارسال نمایید که آن ها را جذب کند ولی اینکه به طور ناگهانی یک مدت طولانی هیچ اس ام اسی به مخاطبتان نفرستید هم چیز خوبی نیست.

بسیاری از برندهای موفق در زمینه بازاریابی پیامکی مانند استارباکس به طور متوسط هفته ای ۱ پیامک به مشتریان خود ارسال میکنند تا همچنان در ذهن آن ها بمانند.

ارزیابی

مسلماً باید به طور پیوسته و منظم عملکرد کمپین تبلیغاتی و میزان موفقیت بازاریابی پیامکی خود را از طریق روش هایی ارزیابی نمایید. روش های بسیاری برای ارزیابی وجود دارد که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره میکنیم:

  • میزان رشد لیست subscriber : هر هفته این مقدار را بررسی کنید و تشخیص دهید که چه کارهایی باعث افزایش تعداد کاربرانتان میشوند.
  • نرخ ریزش: میزانی که افراد از سرویس پیامکی شما خارج میشوند و اشتقبال نمیکنند. در حالت عادی نباید این مقدار بیشتر از ۲-۳ درصد باشد.

منبع : سامانه پیامکی وب وان

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *