چگونه در تصاویر خطای دید ایجاد کنیم؟

چگونه در تصاویر خطای دید ایجاد کنیم؟
  • 1395/12/11
  • زهرا معبودی
  • 0

امروزه در هنر عکاسی ترفندی به نام ” خطای دید” ابداع شده است که ذهن زیبا و خلاق انسان‌ها را با دوربین شما، ترکیب می‌کند و باعث ایجاد و رونمایی بهترین و جذاب‌ترین تصاویر می شود؛ تصاویری که در عین تجسم واقعیت، واقعی نیستند.

با گویا آی تی در ادامه این مقاله برای آموزش این تکنیک، و پیاده کردن آن در زندگی عادی و روزمره خود همراه باشید.

ایجاد خطای دید در تصاویر

شاید برای شروع بهتر است به دنیای رنگارنگ و شکل‌های میوه‌ها سری بزنیم، اشکال منظمی که همیشه برای گرفتن عکس یکی از سوژه‌های خوب بوده است، اما شاید شما هم همیشه آن را بصورت دست نخورده دیده باشید، پس برای یک کار متفاوت بهتر است که آن را قطعه قطعه کنیم و از حالت همیشگی خارج کنیم. یادتان باشد به همراه عکس خود کمی خلاقیت هم از ذهن خود صرف کنیم تا هر چه بهتر یک تصویر واقعی غیر حقیقی تر بسازیم.

در قدم اول بهتر است، که یک میوه انتخاب کنید که به شکل دایره نزدیک باشد، و بعد آن را به راحتی به یک مجسمه و نماد زاویه دار تبدیل کنیم. همان طور که می دانید این مجسمه در تکنیک خطای دیدی به مجسمه چند منظری معروف است، یعنی یک حجم و نماد را در نظر می گیریم، مثل سیب و سپس با چند زوایه مختلف از آن تصواویر متفاوتی را برداشت می کنیم، کاری که می خواهیم مثلا با یک میوه مثل سیب انجام دهیم.

یادتان باشد برای انجام این کار، نیاز به تکنیک وابزار خاصی نیست و می‌توانید آن را به عنوان یک پروژه خانگی امتحان کنید. مثلا برای نور دادن به عکس خود می توانید که در کنار یک پنجره بزرگ این کار را انجام دهید تا نور هم طبیعی به نظر برسد، اگر نور عبوری از پنجره ها را نتوانستید بنا به دلخواه خود کم و یا زیاد کنید می‌توانید از فلاش استفاده کنید تا شدت نور قابل کنترل تر باشد، یا تعداد روشن بودن لامپ های موجود را کم یا زیاد کنید؛ در هر صورت منبع نور تصویر خود را انتخاب کنید، ما از فلاش استفاده می کنیم.

ایجاد خطای دید در عکس

همه جزئیات برای ایجاد تکنیک خطای دید در سوژه‌تان مهم به نظر می رسد، پس هیچ سوژه حداقلی برای شما وجود ندارد؛ می توانید به راحتی بر روی غذای خود کار کنید و یا از یک نمای بزرگ عکس بگیرید که تصاویر کوچک زیادی را دربر دارد و سپس روی آن ها تکنیک را پیدا کنید. مراحل آموزش خطای دید را گام به گام با ما همراهی کنید.

انتخاب پس زمینه مناسب، و سپس عکس را عمودی بگیرید؛ برای اینکه در شروع کار، عکس‌تان از پس زمینه خوبی برخوردار باشد و شما را از برنامه ویرایشگرها مثل فتوشاپ و.. بی نیاز کند، بهتر است که در پشت سوژه خود از یک پارچه با رنگ دلخواه، یا یک کاغذ استفاده کنید و اگر امکان نصب آن وجود ندارد، آن را بر روی زمین پهن کرده و سوژه خود را بر روی آن قرار داده و حالا از بالا عکس بگیرید؛ با این روش می‌توانید مطمئن باشید که عکس شما از شفافیت و یک دستی خاصی برخوردار می‌شود، برای حذف سایه های موجود در کننار عکس هم می‌توانید از فلاش استفاده کنید یا لامپ های خانگی خود را به سه پایه وصل کنید.

ایجاد خطای دید در عکس

سوژه خود را برش بزنید؛ میوه خوش رنگی را که برش زدن آن، تنوع خاصی دارد، برای عکس گرفتن انتخاب کنید، و سپس آن را قطعه قطعه کنید. میوه هایی را که به وسیله برش زدن قالب‌شان را از دست می دهند، انتخاب نکنید؛ مثلا سیب و خربزه را به راحتی می‌توان برش زد و علاوه بر اینکه ساختار خود را هم حفظ می کنند، قابل انعطاف به قالب‌های مختلف هم هستند.

از ایده های غیر معمول و دست نخورده استفاده کنید؛ یک ایده به تنهایی نمی‌تواند سوژه شما را خاص کند، حتی اگر آن ایده قبلا موفق بوده باشد، پس یک ایده نو را بکار بگیرید؛ برای این‌کار هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را در صورت امکان امتحان کنید، تا خلاقیت‌تان هم بیشتر بروز کند؛ نهایتا با نتایجی رو به رو می‌شوید که نمی‌دانستید در اثر عملی کردن ایده‌های عجیبتان است. مثلا اشکال خود را برعکس کنید، پشت و رو، همه را در نظر بگیرید. هر ایده ای را که برای خطای دید خوب به نظر می رسد را امتحان کنید الا ایده هایی که برش میوه را نشان می‌دهند.

نتیجه گیری:

یکی از استعدادهای افراد هنرمند، به کار گرفتن خلاقیتشان در ارائه تصاویر جذاب بدون استفاده از وسایل اضافی است.

تکنیک خطای دید یکی از شگردهای جدید این هنرمندان محسوب می شود، که هیچ سوژه ای را ذهن خلاق و زیبای خود کوچک به حساب نمی‌آورند؛ و تصاویری را خلق می کنند بدون اینکه واقعی باشند اما واقعی به نظر می‌رسند.

دیدگاه های خود را در رابطه با این مطلب با ما در میان گذاشته و تجربیات ارزشمند خود را به ما بگویید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *