محصولات ویندوزی جدید با تراشه‌های ARM مدیاتک عرضه نخواهد شد؛ کوالکام تنها سازنده باقی می‌ماند

محصولات ویندوزی جدید با تراشه‌های ARM مدیاتک عرضه نخواهد شد؛ کوالکام تنها سازنده باقی می‌ماند
  • 1395/12/11
  • مقدم
  • 0

مایکروسافت در اواخر سال ۲۰۱۶ به طور رسمی اعلام کرد که تراشه‌های ARM به لطف یک تکنیک مقلد سازی جدید، می‌توانند نسخه کامل ویندوز ۱۰ را اجرا نمایند. به همین جهت، شرکت کوالکام از عرضه محصولات جدید با تراشه‌های اسنپدراگون با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ خبر داده است. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد که شرکت مدیاتک تمایلی به این ویژگی ندارد و نباید منتظر عرضه محصولات ارزان‌قیمت با تراشه‌های مدیاتک با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ باشید. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب، همراه گویا آی‌تی باشید.

براساس اطلاعات منتشر شده، شرکت مدیاتک این موضوع را یک ریسک می‌داند و به همین جهت در حال‌حاضر، تمایلی به سرمایه‌گذاری بر روی آن ندارد. علت این موضوع، به‌نظر می‌رسد که تجربه ناموفق اجرای سیستم‌عامل ویندوز بر روی تراشه‌های ARM از سال ۲۰۱۲ باشد. شرکت مدیاتک در حال‎حاضر، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌‌های تراشه ARM به شمار می‌رود و هنگامی‌که از این سازنده پرسیده شد که تمایلی به توسعه تراشه‌های سازگار با نسخه کامل ویندوز ۱۰ دارد، جواب مدیاتک “منفی” بود.

در همین رابطه، مدیاتک از “تجربه ناموفق خود” سخن گفته است و ادعا می‌کند که برای بررسی موفقیت پروژه جدید مایکروسافت برای عرضه محصولات ویندوزی با تراشه‌های ARM منتظر خواهد ماند. از سوی دیگر، شرکت مدیاتک هم‌چنان به توسعه تراشه‌های ARM برای کروم‌بوک‌ها ادامه خواهد داد اما اگر به دنبال عرضه محصولاتی مجهز به تراشه‌های این سازنده با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ هستید، باید گفت که شرکت مدیاتک در حال‌حاضر تصمیم دارد تا از این پلت‌فرم دور بماند.

شرکت مدیاتک عرضه محصولات مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را با تراشه‌های ARM، همانند ارائه گوشی‌های هوشمند جدید با تراشه‌های اینتل توصیف می‌کند و به همین جهت، آن‌را یک فرصت نه‌چندان موفق می‌داند که در حال‌حاضر، ارزش سرمایه‌گذاری چندانی ندارد.

مدیاتک

این سازنده تراشه به سیستم‌عامل ویندوز RT به عنوان یک تجربه شکست‌خورد اشاره می‌کند و به همین جهت، عرضه محصولات مجهز به سیستم‎عامل ویندوز ۱۰ را با تراشه‌های ARM یک ریسک بزرگ ارزیابی می‌کند. هرچند تصمیم شرکت مایکروسافت با آنچه که مدیاتک عنوان می‌کند، کاملاً متفاوت است.

ویندوز RT در سال ۲۰۱۲ به همراه تبلت سرفیس RT عرضه شد که کاربران، تنها می‌توانستند بر روی آن، برنامه‌های فروشگاه ویندوز استور را نصب نمایند. این سیستم‌عامل از برنامه‌های ۳۲ بیتی رایج پشتیبانی نمی‌کند و به همین جهت، تنوع چندانی در رابطه با برنامه‌ها برای این سیستم‌عامل وجود نداشت و این موضوع باعث شده بود تا استقبال از سرفیس RT پایین بماند.

هرچند، مایکروسافت موفق به توسعه یک مقلد شده است که می‌تواند برنامه‌های ۳۲ بیتی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را بر روی تراشه ARM به خوبی اجرا نماید و محدودیت‌های پیشین ویندوز RT در این سیستم‌عامل دیگر جایی ندارد. با توجه به عدم تمایل شرکت مدیاتک به ایده جدید مایکروسافت، شرکت کوالکام به عنوان تنها سازنده‌ای باقی خواهد ماند که از مزایای این ویژگی جدید استفاده می‌کند و انتظار داریم که عرضه محصولات مجهز به چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام تا پایان سال جاری میلادی نظیر سرفیس فون و امکان اجرای برنامه‌های ۳۲ بیتی، تصمیم مدیاتک را تغییر دهد.

البته مایکروسافت در ابتدا، اجرای نسخه کامل ویندوز ۱۰ را بر روی تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ آزمایش نموده است اما از آنجایی‌که کارآیی این تراشه چندان بالا نبوده، ردموندی‌ها تصمیم می‌گیرند که این ویژگی جدید را به همراه محصولاتی مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با هشت هسته پردازشی، تجاری‌سازی نمایند.

منبع: Softpedia

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *