چگونه سرویس امنیتی Knox را از دیوایس های سامسونگ حذف کنیم؟

چگونه سرویس امنیتی Knox را از دیوایس های سامسونگ حذف کنیم؟
  • 1395/12/11
  • زهرا معبودی
  • 8

بعد از این‌که شرکت‌های متصل به سامسونگ نسخه اندروید را به ۴٫۳ ارتقا دادند، سیستم ناکس هم به دیگر ویژگی های امنیتی سامسونگ ها اضافه شد.

در حال حاضر فقط گوشی هایی می‌توانند از این سرویس استفاده کنند که از سیستم عامل اندروید نسخه ۴٫۳ به بالاتر استفاده می‌کنند؛ البته گوشی های مدل گلکسی مثل S6 و S6H که مدل های جدید سامسونگ محسوب می شوند، این ویژگی امنیتی را به صورت غیر فعال دارند و در صورت تمایل می توانند آن را فعال کنند. در بعضی از گوشی های قدیمی‌تر هم به طور خودکار این سیستم نصب و فعال است.

در ادامه مقاله، مزایا و معایب سیستم امنیتی ناکس را بررسی می‌کنیم و در صورت تمایل می‌توانید با ترفندهای غیر فعال کردن این سیستم هم آشنا شوید.

آشنایی با سیستم ناکس(Knox)

شاید وقت هایی بوده که بخواهید در سیستم شخصی‌تان، محیط شخصی و کاریتان را از هم جدا کنید، مثلا اطلاعات، ایمیل شخصی و کاری تان مجزا باشد، یا نرم افزارهای جداگانه و رمز عبورهای مجزا، در هر محیط به صورت امن داشته باشید و.. که در سال ۲۰۱۲ سامسونگ توانست با ارائه سیستم امنیتی ناکس، وجود چنین محیط هایی را برایتان تحقق دهد.

این سیستم می تواند به درستی از اطلاعات گوشی تان در برابر محیط دیگر محافظت کند، و فقط با رمز عبور می‌توانید به محیط دیگر سوئیچ کنید.

uninstall-knox

در سال ۲۰۱۴ و قبل از ارائه و رونمایی این سیستم، شرکت سامسونگ ناکس را بر روی گوشی های مدل گلکسی نوت ۳ و گلکسی نوت ۱۰٫۱ آزمایش و پیاده سازی کرد. بعد از عملکرد خوب امنیتیش، ناکس بر روی دیگر گوشی های سامسونگ با ارتقای نسخه اندروید به ۴٫۳ راه اندازی شد.

با نصب و راه اندازی نرم افزار Knox یک آیکن در پایین صفحه تان ظاهر می شود که می‌توانید به راحتی و بدون تأخیر، بین محیط ناکس و شخصی خود جابجا شوید.

یکی از قابلیت های امنیتی ناکس، محدود کردن نرم افزارهایی است که در بیرون ناکس اجرا می شوند، این نرم افزارها به اطلاعات خیلی کمی از داده‌های ذخیره شده دسترسی دارند.

شاید برای خیلی از کاربران این مسئله بی اهمیت باشد چرا که نیاز ندارند به اطلاعات ذخیره شده مراجعه کنند، اما برای دو نرم افزار محبوب و مهمی مثل TriangleAway و SuperSU که به ترتیب شمارشگر فلش اندروید را ریستارت و صفر می‌کند، و دومی تغییراتی روی تنظیمات روت اندروید ایجاد می‌کند، مهم است؛ چرا که این نرم افزارها باید به اطلاعات ریشه ای و لایه های زیرین اندروید دسترسی داشته باشند.

uninstall-knox

شاید اولین مشکلی که ممکن است در هنگام کار با ناکس به آن دچار شوید، دسترسی محدود به بعضی از نرم افزارهایی است که روی گوشی روت شده نصب شده اند. همچنین شرکت سامسونگ تدبیری اتخاد کرده که بوسیله شمارنده فلشش، متوجه دستکاری کاربر در گوشی می شود، و همین روت کردن گوشی خود به خود باعث باطل شدن گارانتی آن می شود؛ حالا ناکس اجازه نمی دهد که به وسیله نرم افزارهایی شمارنده فلشش را صفر کند و به طور حتم گارانتی گوشی هم بی فایده خواهد بود.

بعلاوه در گوشی های سامسونگ در پایین ترین لایه نرم افزاری آن، بخشی به نام بوت لودر وجود دارد که در این بخش شمارنده ای هست که هر تغییر در سیستم عامل را در خود ثبت می کند؛ پس تا زمان داشتن گارانتی از فکر روت کردن گوشیتان منصرف شوید.

uninstall-knox

البته هر تغییری که در نرم افزار متن باز اندورید اتفاق می افتد از دید قانون، غیر قانونی نبوده و بالطبع سامسونگ نمی تواند گارانتی آن را به راحتی باطل کند و تغییراتی که با هدف بهبود اندروید اتفاق می افتند کاملا قانونی تلقی می‌شود.

اما اگر از قبل بدانید تغییری ‌که در نرم افزار خود انجام می‌دهید غیر رسمی تلقی می‌شود، سامسونگ هم آن را غیرقانونی تلقی می کند و از پذیرفتن گارانتی گوشیتان امتناع می کند.

پس قبلا با هر بار تغییر رسمی وغیر رسمی سیستم عامل اندورید تان، می توانستید دور از چشم سامسونگ از نرم افزاری مثل TriangleAwayاستفاده کنید و تغییرات ایجاد شده را صفر کنید، که الان با ناکس با محدودیت جدی مواجه شده اید.

با تمام مزایای و ویژگی هایی که در ناکس هست و ممکن است دوست نداشته باشید، می توانید آن را به حسب نیاز فعال و یا غیر فعال کنید؛ برای فعال سازی آن به قسمت تنظیمات گوشی بروید و سپس در بخش Secuirity آن را فعال کنید.

uninstall-knox

مراحل غیر فعال سازی ناکس

اگر بخواهید که از نرم افزارهای دسترسی به لایه های زیرین و ریشه اندروید، استفاده کنید باید حتما ناکس را غیر فعال کنید و بعد از آن دو باره می توانید از نرم افزارهایی مثل SuperSU  و RootChecker  استفاده کنید؛ اما با غیر فعال کردن این سیستم، باز هم نمی توانید از برنامه هایی مثل TriangleAway برای صفر کردن شمارشگر فلشتان استفاده کنید، به خاطر اینکه در نسخه بروز شده اندروید ۴٫۳ به بعد، نمی توان بوت لودر را صفر کرد.

غیر فعال ساری ناکس در گوشی های روت نشده

برای شروع غیر فعال کردن ناکس، و در گوشی هایی که روت نشده اند، گام به گام مراحل زیر را در نسخه ۴٫۳ اندورید، مثل گلکسی S3طی کنید:

  • ابتدا نرم افزار Knox را اجرا و setting را انتخاب کنید.
  • وارد قسمت Knox Settings شوید.
  • حال برای غیر فعال کردن آن، بر روی گزینه Uninstall Knox لمس کنید.
  • می توانید در این مرحله از فایل های ناکس نسخه پشتیبان تهییه کنید؛ برای این منظور بر روی گزینه Backup Now لمس و سپس ok کنید.
  • حالا گزینه next را بزنید؛ قبل از حذف ناکس، از داده های شما نسخه پشتیبانی تهییه می شود و سپس فرآیند غیرفعال سازی تکمیل می شود.
  • بعد از طی مراحل بالا، ok را بزنید تا حذف موقت ناکس تکمیل شود.

برای اینکه بتوانید به داده های موجود در نسخه پشتیبانتان دسترسی داشته باشید، وارد منوی اصلی دسکتاپ گوشی و یا تبلت‌تان شوید، بعد در قسمت مدیریت فایل ها و در بخش حافظه تلفن تان، در قسمت All پوشه Knox را انتخاب کنید، الان تمامی فایل ها در یک فایل زیپ شده قرار دارند.

اگر هم از کارت حافظه خارجی برای نگهداری اطلاعاتتان استفاده می کنید، در نرم افزار مدیریت فایل هایتان مسیر زیر را دنبال کنید:

select All > Storage Device > Knox

uninstall-knox

غیر فعال ساری ناکس در گوشی های روت شده

اگر گوشی که دستتان است، روت شده باشد، باید این مراحل را برای لغو نصب ناکس انجام دهید:

  • در گوگل پلی نرم افزار Root Explorer را دانلود کنید.
  • آن را نصب کنید و بعد از اجرا در کادر جستجوی آن، عبارت Knoxرا تایپ کنید.
  • الان باید تمامی فایل های ناکس را برایتان پیدا کند، بعد از دیدن آن ها همگی را انتخاب کنید.
  • آن ها را حذف کردده و گوشی خود را راه اندازی مجدد کنید.

uninstall-knox

اگر روش های بالا نتوانستند ناکس را برایتان حذف کنند، با ترفند زیر گام به گام پیش بروید:

  • از همه داده های مورد نیاز گوشی تان یک نسخه پشتیبان بگیرید.
  • در اینجا، فایل KNOX removerV2.1.zip را دانلود کنید و سپس فلش کنید.
  • الان تمام فایل های ناکس را انتخاب کرده و سپس حذف کنید.
  • برای تکمیل گوشی خود را ریستارت کنید.

نتیجه گیری:

سیستم امنیتی Knox علاوه بر مزایای زیادش در محافظت اطلاعاتتان، شما را هم با محدودیت هایی مواجه می کند؛ مثلا اجازه نمی دهد که هز تغییر غیر رسمی را بر روی سیستم عامل اندرویدش اعمال کنید.

و در صورت اعمال این تغییرات گارنتی گوشی شما را باطل می کند. حال اگر بخواهید که این تغییرات از دید سامسونگ پنهان بماند می توانید ناکس را غیر فعال کنید تا بهتر بتوانید روی سیستم عامل متن باز اندروید تغییر ایجاد کنید.

نظرتان را در رابطه با این مطلب را گویا آی تی در میان گذاشته و با نشر این مطلب روی شبکه های اجتماعی به دارندگان دیوایس های سامسونگ در این رابطه یاری رسانید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. فضای Knox من لاک شده و باز نمیشه، ایمیل ریسیت پسووردش هم کار نمیکنه و صفحه ی لاگ این شدن رو توی گوکل میاره،میشه کمککککم کنید چطور ریسیت پسوورد‌کنم

  2. سلام گوشی من جی۷پرو سامسونگ هست گزینه knox غیر فعال شده هر کاری کردم فعال نشد ارور روت شدن گوشی را میده در حالی که من گوشی را روت نکردم راهی هست که با بوت لودر شمارنده را صفر کرد چند بار فلش رسمی چهار فایل فلش زدم ولی بی فایده بود. شرمنده که طولانی شد. منتظر راهنمای شما هستم.

    1. سلام اگه تونستی براش زاه حل پیدا کنی به این شمازه پی ام بده .سپاس.منم مثل شما گیر کردم

    2. سلام اگه تونستی براش زاه حل پیدا کنی به این شمازه پی ام بده .سپاس.منم مثل شما گیر کردم ۰۹۱۸۴۲۱۵۸۱۵

  3. با سلام
    تشکر بابت سایت بسیار خوبتون
    بنده گوشیم فلش شده و اندروید اپدیت کردم اما کانتر knox به ۱ تغییر کرده و برنامه s health و پوشه امن کار نمیکنن، آیا با غیر فعال کردن ناکس میشه حل بشه. پیشاپیش ممنونم از راهنماییتون

  4. سلام گوشی رو فلش کردم وکنلکس گوشی از صفر به یک تغییر کرد و۳تا از برنامه‌ها از کار افتادن مثل پوشه امن_اسهلس_سامسونگ پی با رام رسمی ۴ فایل و تک فایل هم درست نشد لطفاً اگه راهی داره به من کمک بکنید
    باتشکر

  5. سلام ببخشید من J7 PRO 2017 دارم هر رامی که دانلود کردم و فلش زدم هم از ODIN های مختلف استفاده کردم ولی موقعی که گوشی بالا میاد تا اپدیت ها نصب شه تا ۳۲ درصد میره بعد مینویسه erasing و اپدیت نمیشه چرا؟ لطفا راهنمائیم کنید .ممنون میشم.

  6. سلام فضای Knox من لاک شده و باز نمیشه ایمیل رستپسورد دست ام کار نمیکنه؟ اسلحه لاگ آن شدن رو تو گوگل میاره، میشه؟ کمکم کنید چطور رسید پسوردش کنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *