انتشار تشعشعات مرموز هسته‌ای در سراسر اروپا

انتشار تشعشعات مرموز هسته‌ای در سراسر اروپا
  • 1395/12/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ماه گذشته مقادیر کمی از تشعشعات هسته‌ای در سراسر اروپا منتشر شد و هنوز کسی منشا این پدیده را پیدا نکرده است.

گویا آی تی – این پدیده برای اولین بار در ماه ژانویه و در مرز نروژ-روسیه تشخیص داده شد و بعد از این انتشار ماده‌ی رادیواکتیو lodine-131 در چند کشور اروپایی دیگر تشخیص داده شده و در حالی که شایعات بی‌پایه و اساسی از انجام آزمایشات هسته‌ای توسط روسیه از اینجا و آنجا به گوش می‌رسید، مقامات رسمی اعلام کردند که احتمالا انتشار این تشعشعات ناشی از یک فاجعه دارویی بوده است.
اگر چه این اتفاق در ماه ژانویه افتاد اما مقامات رسمی فنلاند و فرانسه به تازگی اطلاعاتی درباره این اتفاق در اختیار عموم مردم قرار دادند؛ آنها اعلام کردند که بعد از تشخیص این تشعشعات در نروژ تا اواخر ماه ژانویه شاهد بروز آن در فنلاند، لهستان، جمهوری چک، آلمان، فرانسه و اسپانیا بوده‌اند.
اما چرا زمانی که این تشعشعات برای اولین بار در نروژ تشخیص داده شدند این کشور هیچ گونه اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام نداد؟ «آسترید لیلاند»، عضو سازمان محافظت از تشعشعات نروژ در این زمینه توضیح می‌دهد:

”بررسی‌ها در منطقه‌ی ”اسوانهوود“ در ماه ژانویه مقداری بسیار ناچیزی از تشعشعات را نشان می‌داد. این مقدار در کشور فنلاند هم بسیار پایین بود. این میزان تشعشعات هیچ ضرری برای انسان‌ها و محیط زیست ندارند. از این رو با خود گفتیم رسانه‌ای کردن این موضوع دلیل موجهی ندارد.“
انستیتو حفاظت رادیویی و هسته‌ای فرانسه (IRSN) هفته‌ی گذشته اعلام کرد مقدار واقعی رادیواکتیو loadine-131 در اتمسفر نزدیک زمین در ماه ژانویه هیچ گونه ضرری برای سلامت انسان‌ها و محیط نداشته و از آن زمان تا کنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است.
آن چه که بیش از هر چیز دیگری درباره‌ی این رخداد غیرعادی به نظر می‌رسد میزان تشعشعات که در کل اروپا منتشر شده نیست بلکه این حقیقت است که هیچ کس دلیل اصلی انتشار آنها را نمی‌داند.

آن چه که می‌دانیم این است که loadine-131 عمری تقریبا ۸ روز داشته و از این رو تشخیص آن در جو دلیل اصلی انتشار اخیر بوده است. شکی نیست که انتشار این ماده در همین روزها اتفاق افتاده اما این که آیا پیش‌تر هم چنین اتفاقی افتاده هنوز بر کسی معلوم نیست.
در حال حاضر بهترین حدسی که می‌توان در مورد منشاء رادیواکتیو loadine-131 می‌توان زد، نقطه‌ای در اروپای شرقی است؛ مساله‌ای که نظریه‌پردازان تئوری توطئه آن را با شواهدی مبنی بر آزمایش‌های هسته‌ای روسیه در قطب شمال مرتبط می‌دانند.
هنوز مدرک محکمی برای این ادعا پیدا نشده و البته از آن جایی که کارشناسان تنها موفق به تشخیص lodine-131 شده و هیچ ماده رادیواکتیویه‌ی دیگری پیدا نکرده‌اند، نشان می‌دهد که ادعای مذکور به احتمال بسیار زیاد بی‌پایه و اساس است.
از آن جایی که وضعیت جوی بسیار بدی در زمان بررسی میزان تشعشعات بر جو حاکم بوده به راحتی نمی‌توان محل دقیق شروع پخش آنها را تشخیص داد. مراکز فعال تنها اروپای شرقی را به عنوان یک احتمال قوی در نظر گرفته‌اند.

با توجه به ایزوتوپ خاص مواد منتشر شده متخصصان معتقدند که انتشار این موارد ارتباطی با آزمایش‌های هسته‌ای نداشته و به نظر می‌رسد این تشعشعات ناشی از نشت یک کارخانه داروسازی باشد؛ از loadine-131 به صورت گسترده در درمان بعضی از سرطان‌ها استفاده می‌شود.
از آن جایی که کارشناسان تنها موفق به کشف lodine-131 شده‌اند تقریبا جای تردیدی در این مورد باقی نمی‌ماند که این تشعشعات مربوط به یک شرکت داروسازی باشد که در زمینه‌ی تولید داروهای رادیواکتیو فعالیت می‌کند.

جالب اینجاست که در سال ۲۰۱۱ اتفاق مشابهی افتاده بود و مقادیر زیادی از loadine-131 به مدت چند هفته در بعضی از کشورهای اروپایی منتشر شده بود.
در زمان اعلام این خبر در سال ۲۰۱۱ مقامات رسمی از توضیح مساله انتشار lodine-131 عاجز بوده و البته ارتباط آن با نیروگاه‌های هسته‌ای را غیرمحتمل می‌دانستند؛ چرا که در این صورت به غیر از lodine-131 باید عناصر دیگری نیز در هوا پیدا می‌شد.

جالب‌تر از همه این که هفته‌ی گذشته فایلی منتشر شد که مساله‌ی نشت loadine-131 به علت بروز اشکال در یک فیلتر سیستمی در انستیتیوی Isotopes Ltd در بوداپست مجارستان در سال ۲۰۱۱ را تائید کرد؛ این انستیتیو در زمینه‌ی تولید گستره‌ی متنوعی از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو برای درمان‌ها پزشکی و مطالعات پژوهشی فعالیت می‌کند.
تحقیقات درباره‌ی نشت سال ۲۰۱۷ همچنان ادامه دارد و نیروی هوایی امریکا هم با ارسال یکی از هواپیماهای مخصوص خود به نام WC-135 که توانایی اصلی‌اش پیدا کردن تشعشات هسته‌ای است سعی در حل این مساله دارند.
خوشبختانه پژوهشگران با بررسی‌های بیشتر دقیقا می‌توانند منشا این تشعشعات را پیدا کنند و از این رو شرکت‌های فعال در زمینه داروسازی نگرانی از استمرار چنین نشت‌هایی نخواهند داشت؛ هر چند بهتر است پیشگیری‌های لازم برای عدم بروز مجدد چنین حادثه‌هایی را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *