نیروی دریایی آمریکا بزرگ‌ترین ناوشکن خود را تحویل گرفت

نیروی دریایی آمریکا بزرگ‌ترین ناوشکن خود را تحویل گرفت
  • 1395/12/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

چندی پیش نیروی دریایی امریکا بزرگ‌ترین ناوشکن خود با نام USS Zumwalt DDG 1000 را از کارخانه‌ی کشتی‌سازی Bath Iron Works تحویل گرفت.

گویا آی تی – این ناوشکن که از آن با عنوان ”پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی در جهان“ یاد می‌شود ماه‌های متمادی تحت بررسی قرار گرفته و برای مثال آزمایشات حمله‌ی زمینی چند جانبه و همچنین حملات دریایی سنگین علیه اهداف دریایی برای حصول اطمینان از استحکام بدنه، سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی، قدرت موتور پیش‌ران، لنگر و سیستم مهار کشتی به ساحل انجام شده است.
در بدنه‌ی Zumwalt از معماری بی‌نظیر خم درونی (Tumblehome) و ساختار مرکب استفاده شده و نه تنها به خاطر اندازه‌ی بسیار بزرگش سر و صدا به پا کرده بلکه به خاطر استفاده از ویژگی‌های فوق‌پیشرفته‌ی مخفی شدن از دید رادارها که در مقایسه با ناوشکن‌های فعلی این میزان ۵۰ برابر بیشتر شده، توجه همگان را جلب کرده است.
این ناوشکن دارای یک خدمه‌ی ۱۳۰نفری بوده و مجهز به دو سیستم سلاح پیشرفته‌ی (AGS) 155 میلی‌متری برای پرتاب دقیق راکت‌ و همچنین سیستم پرتاب موشک زمینی دور برد (LRLAP) تا فاصله‌ی ۱۱۷ کیلومتری است که ۳ برابر از سیستم‌های فعلی قوی‌تر است.
نیروی دریایی امریکا اعلام کرده که Zumwalt اولین کشتی جنگی امریکایی است که از سیستم یکپارچه‌ی توان برقی (IPS) استفاده می‌نماید. IPS یک سیستم تمام الکتریکی است که با استفاده از توربین‌های بخار عمل می‌کند. این سیستم نه تنها به خاطر صرفه‌ی اقتصادی و قابلیت مقاومت بسیار بالا در برابر صدمات انتخاب شده بلکه چشم‌اندازهای سلاح‌های آینده که مبتنی بر انرژی خواهند بود هم در استفاده از آن بی‌تاثیر نبوده‌اند.
نام این ناوشکن برگرفته از نام ژنرال امریکایی «المو باد زوموالت جونیور» بوده و ساخت آن در سال ۲۰۰۹ با صرف هزینه‌ای ۴ میلیارد دلاری شروع و در سال ۲۰۱۴ به اتمام رسیده است. طبق اظهارات نیروی دریایی امریکا این ناوشکن قادر به انجام عملیات‌های جنگی مستقل بوده و در صورت نیاز هم می‌تواند با دیگر یگان‌ها عملیات مشترک انجام داده و پوشش جنگی لازم را در قالب حملات ضد هوایی، ضد زیردریایی و ضد دریایی فراهم کند.
«جیم داونی» یکی از ژنرال‌های ارشد امریکایی در این زمینه می‌گوید: ”امروز نه تنها شاهد دستاوردی بسیار بزرگ برای تیم Zumwalt و همچنین کارخانه‌ی سازنده‌ی آن هستیم بلکه امروز روز بسیار بزرگی برای نظامیان امریکایی است چرا که با اضافه شدن این ناوشکن‌ها امریکا تبدیل به قدرتمندترین نیروی دریایی جهان شده است. این ناوشکن فوق‌پیشرفته در کنار طراحی ظاهری جدید از تکنولوژ‌ی‌های بسیار پیچیده‌ای بهره می‌برد که هیچ کس توان رقابت با آنها را ندارد.“
برای تماشای ویدئوی این ناوشکن اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *