چگونه خوانایی مطالب سایت را افزایش دهیم؟

چگونه خوانایی مطالب سایت را افزایش دهیم؟
  • 1395/12/15
  • زهرا معبودی
  • 0

با گسترش وسایل ارتباطی، اینترنت هم جایگاه بهتری را در زندگی مردم پیدا کرد، تا جایی که اکثر مردم برای رفع نیازهای روزمره به گوشی، لپ تاپ و .. خود مراجعه می‌کنند. در این بین سایت‌های متعددی وجود دارد که برای خرید روزانه، آموزش، تجارت و.. ایجاد شده‌اند و هر روزه شاهد هستیم که برای برنده شدن با سایر رقبای خود کیفیت و ویژگی بهتری را به سایت خود اضافه می‌کنند و یا در صدد رفع نواقص آن هستند.

شاید اصلی‌ترین نقصی که باعث می‌شود با وجود مطالب پربار یک سایت‌، کاربران آن را انتخاب نکنند، کیفیت پایین خوانایی نوشته‌های آن سایت‌ باشد. شاید برایتان پیش آمده که به سختی توانسته باشید مطالب یک سایت را تا آخر دنبال کنید، چرا که سطح خوانایی آن پایین بوده است.

افزایش خوانایی مطالب سایت

در هر صورت اگر می‌خواهید که محتوای سایت‌تان به طور کامل بازدید شود، باید سطح خوانایی نوشته‌هایتان از درجه استاندارد هم برخوردار باشد ( Readable). با بهبود این روش می توان به جرأت گفت که دومرتبه کاربران از سایت‌تان دیدن خواهند کرد.

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید که خوانایی نوشته‌هایتان را بالا ببرید، با ما در ارائه نکاتی برای بهبود نوشته‌های صفحات وب همراه باشید.

قبل از این‌که به بیان نکات اساسی بپردازیم، این سوال را از خود بپرسید که کاربر مخاطب نوشته من، از چه قشری محسوب می‌شود؟! مطمئناً یک کاربر نوجوان و یک کاربر میان‌سال، شیوه‌های متفاوتی را از سبک‌های نوشتاری می‌پسندند. پس قبل از نوشتن، بیشترین مخاطب متن خود را شناسایی کنید و بنا بر سلیقه و نظر نسبی او نوشته خود را بنویسید؛ خب حالا به سراغ نکات اساسی که در هر نوشته‌تان باید رعایت شود، می‌پردازیم:

متن خود را با پاراگراف بندی، مرتب کنید.

عموما کاربران از مطالعه متن‌های طولانی یکنواخت خسته می‌شوند. شما با پاراگراف بندی و قرار دادن سرعنوان آن، به او اعلام کنید که در زمینه‌های مختلف و متنوعی موضوع مقاله را بررسی می‌کنید؛ پس حتما متون طولانی خود را بخش بخش کرده و هر بخش را به یک موضوع جذاب و متفاوت اختصاص دهید.

برای کیفیت پاراگراف‌های خود مدنظر داشته باشید، برای شروع از یک جمله که به عنوان چکیده پاراگراف یا مهم‌ترین جمله پاراگراف است، استفاده کنید. در ادامه پاراگراف، جملات توضیحی برای جمله شاخص ابتدایی خود بنویسید. در این صورت مخاطب با درک اولین جمله می‌داند که با چه چیزی در این پاراگراف روبه رو می‌شود.

بهتر است در پاراگراف خود از ۶ یا ۷ جمله کوتاه ساده استفاده کنید، تا مخاطب از ادامه خواندن پاراگراف خسته نشود. جمله کوتاه در نکته بعدی توضیح داده می‌شود.

استفاده از جملات کوتاه و ساده را فراموش نکنید.

شاید برای همه مخاطبین جملات ساده و کوتاه خواندنی‌تر از جملات طولانی باشد، چرا که درک و فهمیدن آن‌ها هم راحت‌تر و سریع‌تر است. استفاده از جملات کوتاه مدیریت بهتر نگارشی را هم دنبال دارد، چرا که به راحتی می‌توانید آن را مرزبندی کنید، کاما گذاری کنید و..

در هر صورت سعی کنید که محدوده جملات شما تا ۲۰ کلمه باشد، و فاصله بین دو جمله را به خوبی نقطه، کاما گذاری و.. کنید.

از واژ‌ه‌های مفید و قابل درک استفاده کنید.

به کار بردن واژه‌های مبهم و پیچیده باعث می‌شود که مخاطب زودتر از حد معمول خسته شود. تا جایی که با یک مطلب خیلی تخصصی سر و کار ندارید، سعی کنید از واژه‌ها و کلمات دشوار استفاده نکنید. اگر می‌دانید که برای اصطلاح دشواری که به کار برده‌اید واژه معادل و مترادف آسان‌تری هم وجود دارد، آن را جایگزین کنید.

در نظر بگیرید که صفحه نمایش‌ها تا حدی برای چشم مضر هستند و زودتر از مطالعه کتاب چشم را خسته می‌کنند، پس با خوانایی و روان نویسی مطلب‌تان به فهم و انرژی مخاطب خود هم کمک کنید، لطفا با نوشتن مطالب دشوار، آن‌را به صورت عذاب آور به مخاطب تحویل ندهید.

استفاده از حروف ربط خوانایی نوشته را بالا می‌برد.

هیچ‌وقت یک مطلب استدلالی را بدون دلیل رها نکنید؛ مثلا می‌توانید در نوشته‌های خود از کلماتی مثل ” زیرا”، ” چرا که”، “بخاطر” استفاده کنید تا مطلب برای مخاطب بهتر تفهیم شود.

یا در کنار مطالب خود، از کلماتی مثل “بعلاوه”، “هم‌چنین” استفاده کنید، در این صورت ضمن اینکه دلایل دیگر هم مطرح می‌شود، مخاطب با نمونه‌های بیشتری هم آشنا می‌شود.

در هر صورت کلمات ربط خوانایی و جذابیت بیشتری به قالب متن‌تان در مقایسه با نقطه، کاما و ..می‌دهد.

در کنار ۴ نکته اساسی مهم بالا، توجه داشته باشید که تمام خوانایی متن به این ۴ مورد ختم نمی‌شوند، و باید مقداری خلاقیت در چیدمان متن، نوع فونت، اندازه قلم، پر رنگ کردن‌های به موقع عنوان‌ها و واژه‌ها و.. به کار ببرید.

بهتر است متن نسبت به تصویر پس زمینه آن از شفافیت و خوانایی خوبی برخوردار باشد.

برای تصویر پس زمینه‌ی خود از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید، چرا که رنگ‌های تیره علاوه بر آن‌که برای چشم خستگی آور است، باعث می‌شود که یک حس دل‌زدگی هم به مخاطب‌تان تلقین شود، و کششی برای خواندن مطلب شما نداشته باشد.

نتیجه گیری:

همان‌طور که می بینید در دنیای تکنولوژی امروز شاهد هستیم که هر روزه بر تعداد سایت‌‌ها با کاربردهای مختلف و متنوع افزوده می‌شود. در این بین، رقابت جدی در بین سایت‌ها برای افزایش مخاطب وجود دارد، و به احتمال زیاد تنها شیوه جذب مخاطب، فقط برخورداری از یک محتوای پر بار نیست. شاید یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها برای جذف مخاطب به سایت‌تان این باشد که، نوشته خود را به یک درجه استاندارد از علائم نگارشی و خوانایی برسانید.

در این مقاله به بیان نکات اساسی و آسان، برای بهبود محتوای سایت پرداختیم، تا هر چه بهتر سطح خوانایی و جذابیت نوشته‌تان را بالاتر ببرید. در این باره تجربیات و دیدگاه های خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و به ما بگویید خواندن محتوای کدام سایت ها برایتان راحت تر است و از نظر شما علت این امر چیست. همچنین برای اطلاع وبمسترها این مطلب را روی شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *