پاناسونیک برای ماشین تویوتا پریوس، سقف خورشیدی می سازد

پاناسونیک برای ماشین تویوتا پریوس، سقف خورشیدی می سازد
  • 1395/12/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سقف های خورشیدی خودروها معمولاً مکان مناسبی برای عرضه مفاهیم جدید و انجام آزمایشات خودروسازان بوده است. شرکت تویوتا اولین خودروساز مهمی است که این آپشن را در مدل خودروی هیبریدی Prius خود در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد و اکنون شرکت پاناسونیک نیز یک سقف خورشیدی فتوولتائیک برای جدیدترین مدل Prius PHEV ارائه کرده است، به طوری که میزان تولید نیروی آن از ۵۰ وات به ۱۸۰ وات افزایش داده است.

گویا آی تی – این سقف ۱۸۰ واتی که HIT Photovoltaic Module for Automobile نامیده می شود اولین سقف طراحی شده با توانایی شارژ باتری لیتیوم- یون اصلی خودرو و نیز باتری استاندارد ۱۲ ولت اسیدی است. سقف های خورشیدی پاناسونیک طوری طراحی شده اند که در محیط های بسیار گرم نیز مقاومت داشته باشند، البته طبیعتاً افزایش دما منجر به کاهش تولید نیرو می شود.
سقف خورشیدی قبلی Prius الکتریسیته اندکی تولید می کرد که فقط برای تامین نیروی فن های تهویه در هنگام توقف خودرو کافی بود و برای استفاده به عنوان یک منبع شارژ کمکی برای باتری ۱۲ ولتی استفاده می شد. اگرچه ۱۸۰ وات نیز هنوز نیروی زیادی محسوب نمی شود، اما تویوتا اشاره می کند که این نیرو می تواند بازدهی خودور را تا ۱۰ درصد افزایش دهد و در شرایط ایده آل به میزان ۲/۲ مایل (۵/۳ کیلومتر) بر دامنه حرکت روزانه آن اضافه می کند.
پنل خورشیدی پاناسونیک در پریوس
سلول های خورشیدی به صورت یک لایه رزین بر روی شیشه خمیده سقف روکش شده اند، به طوری که طراحی آن همانند سقف hard-top عادی Prius است. متاسفانه، این روکش تقویت شده شیشه ای نتوانست تست های تصادف در ایالات متحده را با موفقیت طی کند، بنابراین این آپشن سقف خورشیدی در حال حاضر فقط در ژاپن و اروپا عرضه می شود. با این وجود، این شرکت در حال کار بر روی راه حلی برای این مشکل در مدل های عرضه شده در ایالات متحده است.

خریداران در آینده درباره سودمند بودن این آپشن اضافی قضاوت خواهند کرد. اگرچه دامنه مسافت روزانه بیشتر ممکن است بر طول عمر وسیله نقلیه بیافزاید، اما قیمت آپشن سقف خورشیدی برای مصرف کنندگان در بریتانیا ۱۵۰۰ پوند (۱۸۴۰ دلار) آب می خورد. نصب آن نیز نیازمند حذف صفحه نمایش رو به روی راننده، مانیتور نقطه کور و هشدار ترافیک عقب می شود.
پاناسونیک با مشارکت در پروژه کارخانه Gigafactory شرکت تسلا (Tesla)، به یک بازیگر اصلی در بازار باتری تبدیل شده است، این کارخانه به زودی به صورت عمده تولید باتری های لیتیوم – یون برای خودروها را آغاز خواهد کرد. الون ماسک، مدیر عامل تسلا اعلام کرده است که خودوری Tesla Model 3 آتی این شرکت نیز احتمالاً دارای آپشن سقف خورشیدی خواهد بود. و اکنون با معرفی سقف جدید خورشیدی پاناسونیک، احتمال دارد که این دو شرکت در زمینه آپشن سقف خورشیدی نیز همکاری داشتند.

دیدگاه خود را وارد کنید