گوشی‌ پرچم‌دار جدید مایکروسافت به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام مجهز نخواهد بود؟

گوشی‌ پرچم‌دار جدید مایکروسافت به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام مجهز نخواهد بود؟
  • 1396/1/21
  • مقدم
  • 0

هنوز عرضه به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ با نام Creators Update به صورت رسمی آغاز نشده است و این آپدیت در ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) منتشر خواهد شد. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت پیش از انتشار آپدیت جدید ویندوز ۱۰ موبایل، تصمیم گرفته است تا لیست تراشه‌هایی را که از این به‌روزرسانی پشتیبانی می‌کنند، به‌روزرسانی نماید. در لیست جدید، خبری از تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام نیست اما آیا این، بدین معنی خواهد بود که گوشی‌های پرچم‌‌دار مجهز به پلت‌فرم ویندوز ۱۰ موبایل با پردازنده ضعیف‌تری عرضه خواهد شد؟ برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

براساس اطلاعات منتشر شده، دیگر مایکروسافت تراشه‌هایی را که از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ موبایل پشتیبانی می‌کنند؛ با شماره مدل آن‌ها لیست نکرده است و تنها به نام تجاری آن‌ها اشاره شده است. مایکروسافت ادعا می‎کند که ویندوز ۱۰ موبایل، هم‌اکنون تنها از ۵ چیپ‌ست کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ (تراشه پرچم‌دار کوالکام در نیمه اول سال ۲۰۱۶ که در نیمه دوم با چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۲۱ جایگزین شده است و اکنون، کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام را به سازندگان برای استفاده در گوشی‌های پرچم‌دار توصیه می‌کند)، اسنپدراگون ۸۰۰، اسنپدراگون ۶۱۷، اسنپدراگون ۴۱۰، اسنپدراگون ۴۰۰، اسنپدراگون ۲۱۰، اسنپدراگون ۲۰۰ و S4 Plus پشتیبانی خواهد کرد.

دیگر تغییری که مایکروسافت در این لیست صورت داده، عدم لیست‌شدن چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام است. تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام به گوشی‌های جدید رده‌بالا از جمله گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، اکسپریا XZ پریمیوم و احتمالاً HTC U قدرت می‌دهد. هم‌چنین، شرکت شیائومی نیز در حال توسعه گوشی پرچم‎دار Xiaomi Mi 6 با این تراشه است.

انتظار می‌رود که مایکروسافت و سایر شرکای تجاری ردموندی‌ها که گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‎عامل ویندوز ۱۰ موبایل توسعه می‌دهند، محصول جدید خود را با چیپ‌ست پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام ارائه دهند که با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری توسعه یافته است.

عدم لیست‌شدن تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام در لیست پردازنده‌هایی که توسط سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ موبایل پشتیبانی می‌شود، بدین معنی خواهد بود که مایکروسافت تصمیمی برای عرضه سرفیس‎فون ندارد؛ همان‌طور که در شایعات گذشته اشاره شده، سرفیس فون با تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام توسط مایکروسافت در حال آزمایش است. علاوه‌براین، شرکت‌های دیگر از جمله HP در صورت معرفی یک محصول جدید، هم‌چنان از تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام برای آن استفاده خواهند کرد. این تراشه با اینکه هم‌چنان قدرت‎مند است، اما حرف زیادی در مقایسه با تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با هشت هسته پردازشی قدرت‌مندتر و مصرف انرژی کم‎تر نخواهد داشت.

در صورتی‌که مایکروسافت نیز یک گوشی پرچم‌دار جدید توسعه دهد، آن‌را با تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام به بازار عرضه خواهد نمود. هرچند، ممکن است تا پیش از انتشار سومین به‌روزرسانی عمده سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ با نام Redstone 3 که بیشترین تغییرات را با خود به همراه خواهد داشت، این لیست تغییر نماید و شاید در آن زمان، سازندگان بتوانند محصولاتی را با تراشه پرچم‌دار ۲۰۱۷ کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام و سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ موبایل عرضه نمایند.

باید دید که مایکروسافت در آینده، چه تصمیمی را برای بخش موبایل خود اتخاذ خواهد نمود؛ در حال‌حاضر، سهم سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ موبایل بسیار اندک است و تا چند سال آینده، این پلت‌فرم برای همیشه به فراموشی سپرده خواهد شد.

هم‎چنین، انتظار داریم که سامسونگ در آینده، توجه بیشتری به داک DeX و امکان استفاده از گوشی‌های پرچم‎دارش به عنوان یک رایانه خانگی نشان دهد و پتنت‌ها از توسعه یک لپ‌تاپ توسط شرکت اپل خبر می‌دهد که با جای‌گیری گوشی آیفون در ترک‌پد یا تبلت آیپد در نمایشگر آن، امکان استفاده از این لپ‌تاپ به عنوان یک رایانه‌ مجهز به سیستم‌عامل iOS وجود دارد. به همین جهت، مایکروسافت در آینده با چالش جدی برای نمایش قدرت کانتینیوم مواجه خواهد بود و شاید همین امر، باعث شده تا ردموندی‌ها از حضور در بازار موبایل دلسرد شوند!

منبع: Softpedia

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *