بازاریابی ایمیلی: روند تکاملی و جایگاه فعلی

بازاریابی ایمیلی: روند تکاملی و جایگاه فعلی
  • 1396/1/22
  • مهدی پیوندی
  • 0

با تسلط تکنولوژی بر زندگی انسان، کارهای یدی جایگاه سابق خود را از دست دادند. در طول پنجاه سال گذشته، بیشتر فعالیت های کاری، ارتباطات مرتبط با کسب و کار و بازاریابی تحول و تکامل پیدا کرده اند. ارتباط از طریق ایمیل ۴۲ سال قبل با اولین ایمیل رِی تاملینسون آغاز شد. از آن زمان استفاده از اینترنت برای ارسال پیام های گوناگون شاهد تحولات مثبتی بوده است.

ایمیل به عنوان یک پلتفورم بازاریابی در سال ۱۹۷۸ میلادی پا به عرصه وجود گذاشت. مزایای بازاریابی اینترنتی در مقایسه با بازاریابی غیراینترنتی چیزی است که سالها است موضوع مطالعات محققان بوده است، و با نگاهی به آمارهای بازاریابی ایمیلی چنین به نظر می رسد که این پلتفورم ارتباطی، جایگاهی بسیار فراتر از تصور کسب کرده است.

 

روزگار نامه نگاری

اگر پیش از دهه ۱۹۸۰ میلادی (تقریبا دهه ۱۳۶۰ شمسی) به دنیا آمده باشید، باید بدانید که انتظار برای رسیدن یک نامه به مقصد و سپس انتظار مجدد برای دریافت پاسخ چه حسی دارد. این حس همچنان تا سال ۱۹۹۱ بلامنازع وجود داشت تا اینکه در این سال، اینترنت درک انسان نسبت به همه چیز را تغییر داد.

 

سال ۱۹۹۱: ظهور اینترنت

گَری تواِرک، مدیر بازاریابی شرکت دیجیتال ایکویپمِنت، اولین فردی بود که از ایمیل به عنوان یک کانال بازاریابی استفاده کرد. او در سال ۱۹۷۸ برای ترویج دستگاه های DEC، به ۴۰۰ کاربر از طریق آرپانِت ایمیل ارسال کرد. این یک پیشرفت عمده در حوزه کسب و کار و بازاریابی محسوب می شد و البته منجر به فروش ۱۳ میلیون دلاری دستگاه مزبور شد.

در سال ۱۹۹۱ بود که اینترنت متولد شد و به رخ کشیدن اهمیت خود را به جهانیان آغاز کرد. آنطور که بسیاری از متخصصان معتقدند، بنیانگذار اینترنت یک سازمان تحقیقات هسته ای مستقر در اروپا به نام CERN بود. بر طبق مستندات، ۱۰۰ درصد پهنای باند اینترنت در اواخر دهه ۱۹۹۰ مصرف می شد. سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ شاهد افزایش عمده استفاده از اینترنت و همچنین ایمیل بودند. ایمیل به عنوان جایگزین پست فیزیکی در طول دهه گذشته در قالب رسانه الکترونیکی برای جمع آوری و پردازش اطلاعات از طریق ارتباطات فوری و درلحظه به بشر خدمت کرده است.

 

سال ۱۹۹۶: ایمیل از طریق هاتمِیل به شهرت می رسد

در سال ۱۹۹۶، هاتمیل به عنوان اولین سرویس ایمیل در پهنه وب معرفی شد. سابیر باتیا و جک اسمیت با تکیه بر HTML این سرویس را راه اندازی کردند. از آن زمان، اینترنت موهبتی را در قالب سیستم خدمات ایمیل دریافت کرد که سریع بود، با هزینه اندکی نتایج خوبی را تضمین می کرد و سرعت ارتباطات را در جهان به میزان بی سابقه ای افزایش داد. تا آن زمان داشتن ایمیل محدود به افرادی بود که به گروه های خاصی تعلق داشتند. به عنوان نمونه، فعالان حرفه ای به سرویس ایمیل سازمانی خود و دانشجویان به ایمیل دانشگاهی خود محدود بودند. به علاوه، مشترکان هر یک از تامین کنندگان خدمات اینترنتی (ISP) نیز معمولا محدود به رایانه هایی بودند که توسط آن سرویس دهنده پشتیبانی می شد. با گذشت زمان، هر رایانه عمومی موجود در کتابخانه ها یا سازمان های بازرگانی امکان ارائه خدمات ایمیل را پیدا کردند. خیلی زود ایمیل بازار را فتح کرد و توسط گروه های عمده ای مورد بهره برداری قرار گرفت. ایمیل در دسترس همه افرادی که به هاتمیل دسترسی داشتند قرار داشت و مشترکین هاتمیل می توانستند به سایر کاربرانی که از این سرویس استفاده می کردند ایمیل ارسال کنند. در سال ۱۹۹۷، مایکروسافت هاتمیل را تصاحب کرد و این سرویس به سرویس مشهور «اِم اِس اِن هاتمیل» تبدیل شد.

 

سال ۱۹۹۸: آغاز نظارت قانون بر ایمیل

هاتمیل به عنوان یکی از سرویس های ایمیل مبتنی بر وب تبدیل به بزرگترین سرویس دهنده ایمیل شد. در سال ۱۹۹۸ به منظور کسب اطمینان از وجود گزینه لغو اشتراک در همه کمپین های بازاریابی ایمیلی، قانون حفاظت از اطلاعات در ایالات متحده به روز رسانی شد. قانون حفاظت از اسپم نیز که قوانین خاصی را در رابطه با استفاده از ایمیل های تجاری اعمال می کرد، در سال ۲۰۰۳ در ایالات متحده به مرحله اجرا در آمد. اروپا نیز مقررات ارتباطات الکترونیکی و حریم شخصی را اجرایی کرد. در سال بعد، چارچوب سیاست فرستنده (SPF) آغاز به کار کرد که از طریق یک فرآیند اعتبارسنجیِ آدرس آی پی فرستنده، مانع از ارسال ایمیل های اسپم می شد.

در حال حاضر سه سرویس دهنده هاتمیل، جیمیل و یاهو بیشترین کاربران را در سراسر جهان دارند.

 

سال ۲۰۱۱: شکوفایی بازاریابی ایمیلی

ایمیل در سال ۲۰۱۱ و در آیفون های شرکت اپل به حد اعلای خود رسید. تقریبا ۷۵ درصد از کاربران آیفون از ایمیل به عنوان جالبترین فعالیت اینترنتی روی گوشی هایشان استفاده می کردند. بر اساس گزارشات سال ۲۰۱۲، تقریبا ۴۰ درصد از دریافت کنندگان ایمیل از کمپین های ایمیلی، کاربران موبایل بوده اند. علاوه بر این، تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۰ درصد از ایمیل های بازاریابی در دستگاه های همراه باز شده بودند. بنابراین امروزه به لطف تکنولوژی، دسترسی به ایمیل برای همه و در هر کجای جهان امکانپذیر شده است.

امروزه از نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی متعددی، همچون مِیل چیمپ می توان برای ارسال ایمیل های زمان بندی شده به مخاطبان کاری و مشتریان استفاده کرد. این ابزارها تعامل دریافت کنندگان با ایمیل های ارسال شده را نیز زیر نظر می گیرند. در حال حاضر، بیشتر شرکت ها روی بازاریابی ایمیلی به عنوان روشی برای افزایش درآمد خود تمرکز کرده اند و به این منظور، چنین ابزارهای بازاریابی ایمیلی را مورد بهره برداری قرار می دهند.

استراتژی بازاریابی ایمیلی امروز شما اعتبار خود را از سالها سابقه ایمیل کسب می کند، بنابراین با تبدیل نیروی بالقوه این کانال بازاریابی به بالفعل، خود را از حداکثر امتیازات آن بهره مند کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *