خداحافظی همیشگی با ویندوز ویستا

خداحافظی همیشگی با ویندوز ویستا
  • 1396/1/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پس از قطع پشتیبانی ویندوز XP مایکروسافت اعلام کرد به پشتیبانی از ویندوز ویستا نیز ادامه نخواهد داد. امروز به انتقاداتی که کارشناسان و کاربران از ویستا داشتند و همچنین و اشتباهاتی که مایکروسافت در عرضه‌ی این نسخه ویندوز مرتکب شد می پردازیم.

گویا آی تی – در حالی که بیش از ۱۰ سال از معرفی ویندوز ویستا می‌گذرد ، شرکت مایکروسافت دیروز از پایان پشتیبانی این ویندوز خبر داد. با توقف پشتیبانی این ویندوز ، کاربران ویندوز ویستا برای حفظ امنیتشان باید از نسخه‌های جدیدتر ویندوز استفاده کنند. این پایان کار سیستم‌ عاملی است که دیر به بازار آمد و منتقدان بسیاری نیز داشت. ویندوز ویستا با هدف ایجاد تغییرات اساسی در فایل سیستم ویندوز و رابط کاربری آن در راستای برپایی انقلابی بنیادی در سیستم‌عامل ویندوز راه اندازی شد و با نام رمز Longhorn شناخته می‌شد. توسعه Longhorn با وقایع و چالش هایی عجیب روبرو شد و شرکت را وادار به بازنگری برنامه‌هایش نمود. هنگامی که این سیستم‌عامل هنوز در میانه فازهای توسعه خود قرار داشت ، شرکت مایکروسافت تمرکزش را بر فروش نسخه‌ ی پایدار این ویندوز قرار داد. از جمله ایده ها و اهداف جاه‌طلبانه‌ مایکروسافت برای ویندوز ویستا در سال‌های پیش از معرفی آن ، فایل سیستم جدید WinFS بود. استفاده از WinFS در نهایت منتفی شد.

برای استفاده از WinFS ، مایکروسافت این هدف را دنبال میکرد که فایل‌ سیستم ویندوز را به یک دیتابیس عظیم تبدیل کند. تا با این کار بتوان با استفاده از داده‌های مرتبط و روابط وابسته بین فایل‌ها ، به سرعت در آن به جست و جو پرداخت. در نهایت شرکت مایکروسافت ادغام بخش‌هایی از WinFS با سرورهای SQL خود را متوقف کرد ، به این دلیل که نتوانست آن هدف بزرگ را با موفقیت در ویندوز ویستا پیاده‌سازی کند. از سوی دیگر ویندوز ویستا آغازگر تحول در رابط کاربری ویندوز بود. ویستا رابط کاربری Aero را معرفی نمود که با تبدیل نوارهای ویندوز به پنل‌هایی شیشه‌ای، ظاهری تازه و زیبا به ویندوز داده بود. در ویندوز ویستا منوی استارت شیوه‌ی جدید جست و جو در ویندوز را بر عهده داشت و نوار کناری به روشی طراحی شده بود که امکان دسترسی سریع به ویجت‌ها را فراهم کند. ویژگی دیگری که مایکروسافت در رابط کاربری ویستا تعبیه کرده بود این بود که کار دکمه‌ Alt + Tab را به صورت سه بعدی نمایش داده می شد و به راحتی می توانستید پنجره‌های باز را پیمایش کنید. این ویژگی آنقدرها در عمل مورد استقبال واقع نشد و شاید یکی از علت‌های اصلی آن گرافیکی بودن بیش از حد در ویندوز ویستا بود. به کار گیری شیوه های جدید و گرافیکی‌تر رابط کاربری ویندوز ویستا انتقادات زیادی از آن را به همراه داشت. سخت‌افزارهای قدیمی نمی‌توانستند به خوبی با این رابط کاربری گرافیکی ارتباط برقرار کنند. استیکرهای Vista Ready که مایکروسافت برای PC‌ هایی تهیه کرده بود که برای اجرای ویندوز ویستا آماده بودند، لزوما نشان‌دهنده آن نبود که از نظر گرافیکی دستگاه مورد نظر می‌تواند از پس رابط کاربری Aero بر بیاید.

ویندوز ویستا در مدت زمان کوتاهی به عنوان سیستم عاملی شناخته شد که منابع سخت‌افزاری زیادی را، به ویژه در لپ‌ تاپ‌ها، درگیر میکند. افزون بر آن همزمان با راه اندازی و معرفی ویندوز ویستا ، نِت‌بوک‌ها (netbook) در حال رشد و محبوبیت بودند و به دلیل اینکه ویستا با سخت‌افزار این دستگاه‌ها به خوبی سازگار نبود ، تولید کنندگان به سوی استفاده از ویندوز XP یا سیستم‌عامل‌های لینوکسی تمایل پیدا کردند. از دیگر ایرادات موجود در ویندوز ویستا پیام‌های User Account Control بود که هنگام استفاده عادی کاربر از ویندوز، تاییدیه اجرای برنامه‌ی خاصی را از او میگرفت و نمایش دائمی این پیام ها برای کاربر مزاحمت ایجاد می کرد. مایکروسافت بعدها شدت این پیام‌ها را کاهش داد. مایکروسافت افراد مختلفی را دعوت کرد و ابتدا از آن‌ها نظرشان را در مورد ویندوز ویستا پرسید تا بتواند ثابت کند ویندوز ویستا آنقدرها هم که گفته می‌شود بد نیست. بسیاری از این افراد از نزدیک با ویندوز ویستا آشنایی نداشتند و به دلیل وجود انتقادات زیادی که از آن شنیده بودند، تمایل به استفاده از آن نداشتند. پس از آن به هر یک از این افراد ویندوزی با عنوان Mojava داده شد و به آن‌ها گفته شد که این نسخه‌ای جدید از ویندوز است. افراد شرکت کننده در این آزمایش پس از کار با Mojava به آن علاقه‌مند شدند و قابلیت‌های آن را تحسین کردند. در پایان آزمایش به آن‌ها گفته شد که این همان ویندوز ویستا می باشد. آزمایش انجام شده و ویدیوی منتشر شده از آن موجب شد اندکی جریان انتقادات به نسخه‌ جدید ویندوز مایکروسافت کند شود. در این آزمایش نشان داده شد ویستا فواید بسیاری برای نسل‌های آینده ویندوز‌های مایکروسافت خواهد داشت ، اگرچه می‌توان نکات منفی زیادی در مورد ویندوز آن وجود داشت.

جست و جوی جدید ویستا در نسخه‌های بعدی ویندوز بسیار توسعه یافت. همچنین تغییرات طراحی منوی استارت که از ویندوز ویستا آغاز شد آن را رو به پیشرفت سریع برد. این ویندوز باعث آغاز حرکتی رو به جلو در طراحی، کارآیی و امنیت نسخه‌های بعدی ویندوز شد ، اگرچه مایکروسافت به بسیاری از از جاه‌ طلبی‌های در ویستا دست نیافت. ویندوز ویستا در بدترین دوره‌ی مدیریتی مایکروسافت معرفی شد. مایکروسافت در این دوره نظرات مشتریانش را نادیده می‌گرفت ، به برتری سهم ویندوز در بازار مغرور شده بود، و فرصت‌های طلایی زیادی، مانند سیستم‌ عامل‌های موبایل، را نادیده میگرفت. استیو بالمر مرتکب خطای بزرگی به نام ویندوز ویستا شد و سرمایه زیادی را تلف کرد تا بتواند آن را به همراه بازی ‌های مسخره‌‌ ای که با ویندوز ویستا ارائه می شد تبلیغ کند. در این زمان شرکت اپل در حال ساخت رابط کاربری لمسی برای آیفون بود.
ویندوز ویستا حقیقتا قدم‌های اشتباه شرکت مایکروسافت چه در سیستم‌عامل و چه در فرهنگ داخلی آن شرکت را هویدا کرد. مایکروسافت در حال حاضر ، تحت مدیریت ساتیا نادلا نشان می‌دهد که متوجه اشتباهات پیشین شده ، به نظرات مشتریان و کاربران توجه می‌کند و ویندوز ۱۰ را روز به روز بر اساس نظرات آن‌ها بهبود می‌بخشد. شاید ویندوز ویستا به پایه‌ گذاری ویندوز مدرن امروزی که کاربران از آن لذت می‌برند کمک شایانی کرده باشد ، اما در کنار ویندوز ME و ویندوز ۸۸ همیشه به عنوان ویندوزی دوست نداشتنی در ذهن کاربران باقی می‌ماند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *