اعتراف تکان دهنده اپل در مورد مایکروسافت و ویندوز ۱۰

اعتراف تکان دهنده اپل در مورد مایکروسافت و ویندوز ۱۰
  • 1396/1/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امروز در جلسه ای که با حضور نمایندگان TechCrunch برگزار شد، شرکت اپل اعلام کرد قصد دارد Mac Pro و iMac را به زودی به بازار عرضه کند.

گویا آی تی – همه حاضران جلسه از عذرخواهی این شرکت بابت “توقف طولانی مدت در به روز رسانی و ارتقای سیستم عامل هایش” و همچنین از اینکه به شکلی آشکارا از برنامه های آینده اش صحبت می کند، تعجب کرده بودند. شرکت اپل اعداد و ارقام جالبی اعلام کرده که قطعا باعث می شود طرفداران این شرکت، مایکروسافت را در گوشه رینگ به نفس نفس بیاندازند!
“اگر در ارائه نرم افزارهای به روز و ارتقا یافته وقفه زیادی پیش آمده، یعنی همان اتفاقی که در مورد Mac Pro رخ داد، بابت آن عذرخواهی می کنیم. اما باید بگوییم که به زودی جایگزین فوق العاده ای برای آن ارائه خواهیم کرد”.

معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل، فیل شیلر، در نشست مطبوعاتی امروز اعلام کرد که پایه کاربران مک به حدود ۱۰۰ میلیون کاربر رسیده است.اما با وجود این رقم فوق العاده، باز هم می توان تایید کرد که مک تحت الشعاع آخرین نسخه ویندوز قرار دارد. ویندوز ۱۰ بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر دارد؛ این آمار چند ماه پیش از طرف مایکروسافت اعلام شد.
شاید کاربران ویندوز ۷ از ویندوز ۱۰ متنفر باشند، اما این سیستم عامل جدید در مقایسه با سیستم عامل های مکینتاش بسیار موفق تر بوده است. مایکروسافت مدتهاست بر بازار سیستم عامل های دسکتاپ تسلط دارد و بنابراین، آخرین آمار اعلام شده از سوی این شرکت اصلا تعجب برانگیز نیست، زیرا اپل خصوصا در چند سال گذشته، روی آیفون ها تمرکز کرده است. در هر حال، آمار و ارقام امروزی تایید می کنند که شرکت مایکروسافت تنها با در دست داشتن ویندوز ۱۰ توانسته از اپل سبقت بگیرد. ویندوز ۱۰، سیستم عاملی است که تعداد قابل توجهی از کاربران را جذب کرده و نگرانی های آنها را خصوصا از لحاظ مسائل حریم خصوصی، به روز رسانی های اجباری، گزارش های کی لاگینگ (Keylogging) و غیره برطرف کرده است.

در عین حال که ظاهرا به نظر می رسد محبوبیت ویندوز ۱۰ فقط ۴ برابر مکینتاش است، اما پایه کاربران آن در حال حاضر بسیار قوی تر شده است، زیرا مایکروسافت این آمار را در سپتامبر سال گذشته منتشر کرده بود. از طرف دیگر، آمار و ارقامی که شیلر اعلام کرده به همه کامپیوترهای دارای سیستم عامل مکینتاش مربوط می شود؛ یعنی سیستم هایی که از نسخه های قدیمی تر میکنتاش استفاده می کنند را نیز به حساب آورده است (سیستم عامل های مک را در گذشته با عنوان OS X می شناختند).

البته این موضوع را نمی توان خبر بدی برای شرکتی مثل اپل دانست. به هیچ وجه. شیلر می گوید نرخ اجرای یک مکینتاش کسب و کاری، ۲۵ میلیارد دلار است و این هزینه به اندازه ای زیاد هست که بتواند به تنهایی اپل را در فهرست Fortune 100 جای دهد. همچنین اپل اعلام کرده که MacBook، ۸۰ درصد از کل فروش سیستم عامل های مکینتاش را به خود اختصاص داده است و ۲۰ درصد باقی مانده، به کامپیوترهای رومیزی تعلق می گیرد.

مایکروسافت قصد دارد به زودی یک نسخه جدیدتر ویندوز ۱۰ را راه اندازی کند. این شرکت اعلام کرده که امسال، حداقل دو دستگاه Surface جدید را به بازار معرفی خواهد کرد. از طرف دیگر، مقبولیت نسخه MacBook Pro در سال ۲۰۱۶، نسبتا خوب بود. اما این شرکت اعلام کرده که فروش آن بسیار خوب بوده و در سال مالی Q1 YoY 20 درصد رشد داشته است. تولید کننده آیفون در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد نسخه جدید Mac Pro را تا سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه نخواهد کرد، اما همین امسال می توانید منتظر iMac جدید باشید.
اپل برای سبقت گرفتن از ویندوز (یا حتی ویندوز ۱۰) هنوز راه زیادی در پیش دارد، اما مایکروسافت با رقیب اندروید که متعلق به خودش است، در حال مبارزه می باشد. این شرکت چندین دهه است با سیستم عامل ویندوز خود بر بازار سیستم عامل ها سلطه دارد. در اوایل این هفته، آماری منتشر شد که نشان می داد اندروید موفق شده از ویندوز سبقت بگیرد و به پرطرفدارترین سیستم عامل جهان تبدیل شود. البته به نظر می رسد مایکروسافت از این موضوع خوشحال است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *