Colossal پیوند دهنده‌ حوزه‌های مکانیک و دیجیتال در دنیای ساعت‌های مچی

Colossal پیوند دهنده‌ حوزه‌های مکانیک و دیجیتال در دنیای ساعت‌های مچی
  • 1396/1/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در دنیای ابزارهای دیجیتال انجام بسیاری از کارها به سادگی نوشتن چند خط کُد است اما بازتولید این عملکردهای دیجیتال در دنیای مکانیکی ساعت‌های مچی داستان دیگری است. شرکت Hysek که ۲۰ سالی از ورود آن به صنعت ساخت ساعت مچی می‌گذرد در نمایشگاه Baselworld اقدام به عرضه‌ی ساعت مچی بی‌نظیری به نام Colossal کرد.

گویا آی تی – این غول مکانیکی از یک حرکت مبتکرانه برای نمایش عددی ۲۴ ساعته‌ی زمان و نمایش صحیح نیمه‌ شب استفاده می‌کند (بر خلاف استفاده از ویژگی نمایش AM/PM برای نمایش قبل یا بعد از ظهر).
انتخاب نام Colossal بی‌دلیل نیست. این ساعت مچی مربعی شکل که در ساخت بدنه‌ی آن از یاقوت و طلای ۱۸ عیار استفاده شده دارای ۱۰۸۰ قطعه‌ی مختلف بوده و ابعاد آن ۴۴×۱۸×۵۷ میلی‌متر است. در حقیقت وزن و ابعاد این ساعت مچی به اندازه‌ای است که هنگام چک کردن ساعت، ماهیچه‌های دست‌ باید کار نسبتا شاقی را انجام دهند.
یکی از دلایل ابعاد بزرگ این ساعت مچی نیاز به پیاده‌سازی عملکردها با استفاده از تکنیک‌ها و حرکات فوق‌العاده پیچیده است. Colossal به جای استفاده از یک صفحه‌‌ای مدور با ابزارهای مسطح، صفحات خطی عددی مبتنی بر غلطک که از دنده‌های عمودی استفاده می‌کنند را به کار گرفته است. جایگزینی صفحه‌ی مسطح با یک سیستم مبتنی بر غلطک همواره چالشی بزرگ برای حرکات مکانیکی بوده اما شرکت Hysek با انتخاب صفحه‌ نمایشی که زمان را به صورت ۲۴ ساعته نشان می‌دهد، همه چیز را پیچیده‌تر کرده است.
در یک صفحه‌‌ی معمولی ۱۲ ساعته به کارگیری اعداد مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که ساعت از ۱۱:۵۹ به ۱۲:۰۰ تغییر می‌کند تمام اعداد یک قدم به جلو رفته و هیچ اختلالی در عملکرد ساعت ایجاد نمی‌شود. اما در صفحاتی که زمان را به صورت ۲۴ ساعته نشان می‌دهند انجام چنین کاری باعث نمایش ساعت ۲۴:۰۰ خواهد شد که بی‌معنی است چرا که چنین ساعتی وجود ندارد.

شرکت Hysek برای نمایش زمان ۰۰:۰۰ نیمه شب اقدام به تعبیه‌ی یک مکانیزم پرش در حرکت مبتنی برغلطک ساعت مچی خود کرده است. چند دقیقه قبل از نیمه شب، عدد ۳ در ساعت ۲۳:۵۹ به طور خودکار تبدیل به عدد ۹ شده و سپس در نیمه شب، صفحه نمایش قادر به پرش از ساعت ۲۳:۵۹ به ۰۰:۰۰ خواهد بود؛ Hysek از این عملکرد ویژه با نام ”یک رقص باله‌ی مکانیکی واقعی“ یاد می‌کند. ضمنا در این حرکت، دنده‌ها، میله‌ها و اهرم‌ها قبل از رسیدن زمان به نیمه‌ شب، در یک خط قرار گرفته تا تغییر حالت از ۲۳:۵۹ به ۰۰:۰۰ در سریع‌ترین زمان و روان‌ترین حالت ممکن انجام شود؛ همچنین از مکانیزم مشابهی برای نشان دادن دقیق تاریخ در تقویم ساعت استفاده می‌شود.
یکی دیگر از پیچیدگی‌های Colossal نشان دادن مراحل تغییر شکل ماه است که دقیقا در مرکز صفحه نمایش قرار گرفته است. به جای استفاده از یک شاخص ساده که تصویر مبهم ماه روی آن چاپ شده باشد، تصویری که به صورت دستی رنگ و درون محفظه‌ای گنبدی شکل که با ستاره پوشانده شده به کار گرفته شده است؛ محفظه‌ی گنبدی شکل به دور ماه چرخیده و در هر ۲۹٫۵ روز یک دور کامل می‌چرخد که این عدد با چرخه‌ی قمری کاملا هماهنگ است. زمانی که محفظه به دور ماه می‌چرخد حفره‌ی در نظر گرفته شده در آن، وضعیت ماه را برای آن زمان مشخص نشان می‌دهد. طبق اظهارات شرکت Hysek برای اولین بار در جهان است که چنین پروسه‌ی پیچیده‌ای طراحی شده و به منظور عملکرد صحیح این سیستم، وجود یک سیستم تکیه‌گاه توپ سرامیکی مخصوص کاملا ضروری است.
در کنار تمام ساختارهای پیچیده‌ای که برای طراحی Colossal انجام شده این ساعت مچی از یک صفحه برای نمایش ساعت در یک منطقه‌ی زمانی دیگر و همچنین یک نشانگر سال کبیسه هم استفاده می‌کند. در دو طرف ساعت هم دو روزنه برای نشان دادن مقدار نیروی باقی مانده و همچنین نشانگر روز-شب فصلی تعبیه شده‌ است. همه‌ی اینها با استفاده از فلز رادیوم روکش شده‌اند.

Colossal از ۱۸۶ قطعه جواهر و یک کالیبر مخصوص به نام HW80 که انرژی مورد نیاز آن توسط یک مکانیزم سیم‌پیچی دو زنجیره‌ی خودکار ۴۲ ساعته به همراه یک موتور چرخان کوچک برای حرکت بهتر قطعات استفاده می‌کند. در قسمت پشتی این ساعت مچی شاهد تعبیه‌ی یک تُربُلیَن درون محفظه‌ی بسیار کوچک، سیستم تکیه‌گاه سرامیکی، رقاص ساعت تیتانیومی و یک فنر آلیاژی هستیم. همه‌ی اینها دست به دست هم داده تا Colossal بتواند با فرکانس ۲۸٫۸۰۰ ارتعاش در ساعت، عملکردی فوق‌العاده دقیق و بدون نقص داشته باشد.
همه‌ی قطعات Colossal درون یک جعبه‌ی طلایی رنگ قرار گرفته‌اند. برای تنظیم ساعت می‌توان از پیچ گردی که در بغل تعبیه شده استفاده نمود. این ساعت مچی ضد آب بوده و در صورت قرار گرفتن در محیط آبی به عمق ۳۰ متر هیچ مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد. بر روی صفحه نمایش یک لایه‌ی کریستالی از یاقوت که خاصیت ضد بازتاب دارد کشیده شده است.
Hysek اعلام کرده که از این ساعت مچی پیشرفته تنها ۸ نمونه ساخته خواهد شد و هر چند قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده اما گفته می‌شود ارزش آن از ۷۰۰ هزار دلار کمتر باشد!
در پایان «اکرم ال‌جرد» مدیر عامل Hysek در مورد جدیدترین محصول شرکت خود این طور می‌گوید: ”Colossal یکی از پیشرفته‌ترین و بهترین محصولات ماست که با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های حال حاضر جهان ساخته شده است. این ساعت مچی نتیجه‌ی تلاش ۱۰ ساله‌ی شرکت است. Colossal پادشاه دنیای ساعت‌های مچی است و ما تلاش کرده‌ایم بیستمین سالگرد تاسیس شرکت و همچنین دهمین سالگرد یکی از اولین محصولات تولیدی‌مان یعنی ساعت Colosso را با آن جشن بگیریم.“
برای مشاهده‌ی ویدئوی معرفی Colossal به این لینک مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *