نیکلا تسلا چگونه قدرت آبشارهای نیاگارا را مهار کرد؟

نیکلا تسلا چگونه قدرت آبشارهای نیاگارا را مهار کرد؟
  • 1396/1/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تصور کنید هنوز با استفاده از شمع فضای منزل را روشن می‌کردیم و یا تنها با استفاده از آتش چوب و زغال خانه‌هایمان را گرم می‌کردیم. قطعا تصور و انجام چنین کارهایی تا حدودی رمانتیک و نوستالژیک است اما نهایتا با حذف الکتریسیته شاهد دنیای عجیب و غریب (برای نسل ما) خواهیم بود که زندگی در آن فوق‌العاده سخت و شاید به نظر ما ناممکن باشد.

گویا آی تی – نیکلا تسلا یکی از نابغه‌هایی بود که نقشی بسیار حیاتی در ساخت و پیشبرد صنعت الکتریسیته‌ی کنونی دارد و به همین خاطر نمی‌توان خدمات ارزنده‌ی او در این حوزه را به راحتی فراموش کرد. تسلا در کنار توماس ادیسون روی الکترومغناطیس کار کرد، در اختراع رادیو نقش داشت و به خاطر فعالیت‌هایش در مورد جریان متناوب (AC)، موتورهای AC و سیستم توزیع چندفازی معروف است. در حقیقت تسلا و جرج وستینگهاوس (فعال صنعتی) با استفاده از آبشار نیاگارا موفق به ساخت اولین نیروگاه برق آبی شدند.

اولین نیروگاه برق‌ آبی جهان در آبشارهای نیاگارا
اگر تا به حال آبشارهای نیاگارا سفر نکرده‌اید خود را از فرصت دیدن صحنه‌های زیبای این منطقه محروم کرده‌اید. در یک کلام می‌توان گفت مناظر این منطقه جادویی واقعی از طبیعت خدادادی هستند. آیا می‌دانستید نیکلا تسلا برای اولین بار ایده‌ی استفاده‌ از این آبشار بی‌نظیر برای تولید برق را ارائه داده است؟
نیرویی که توسط آبشارها تولید می‌شود از طریق پروسه‌ای به نام هیدروالکتریسته یا تولید برق از آب (یا بخار) شناخته می‌شود. منظور از هیدروالکتریسیته تولید نیروی برق با استفاده از نیروی گرانشی ناشی از ریخته شدن آب یا جریان یافتن آن است؛ شرایطی که آبشارهای نیاگارا به طور طبیعی از آن بهره‌مندند.
البته چنین ایده‌ای اتفاقی به ذهن تسلا نرسیده بود زیرا وی همیشه رویای تولید انرژی با استفاده از مهار کردن قدرت آبشارها را در سر داشت. این رویا در سال ۱۸۹۳ محقق شد یعنی زمانی که جرج وستینگهاوس موفق به کسب امتیاز قرارداد برای ساخت و توسعه‌ی چنین نیروگاهی در نزدیکی آبشارهای نیاگار شد. البته این ایده رویای کوچکی نبود چرا که تسلا یکی از حامیان اصلی جریان برق متناوب (AC) در برابر جریان برق مستقیم (DC) بود، در حالی که در آن زمان جامعه تمایل بسیار زیادی به سمت استفاده از جریان DC پیدا کرده بود.
در حقیقت پیشنهادهای متعددی برای استفاده از جریان DC در این نیروگاه برای این دو نفر ارسال شده بود و یکی از آنها توسط ادیسون ارسال شده بود. خوشبختانه کمیته‌ی وقت آبشارهای نیاگارا با نظر تسلا مبنی بر استفاده از جریان AC موافقت کرد زیرا جریان AC بسیار قدرتمندتر بوده و در زمینه انتقال به مقاصدی که فاصله‌ی زیادی با نیروگاه دارند از ایمنی بسیار بیشتری برخوردار است؛ آن چه که در حال حاضر برای تامین انرژی مورد نیاز شهرها از آن استفاده می‌نماییم برق AC است.

این پروژه نه تنها بسیار وقت‌گیر بود بلکه فوق‌العاده هزینه‌بر نیز بود؛ از همه جالب‌تر این بود که اکثر سرمایه‌گذاران پروژه اعضای نخبه‌ی جامعه بودند مثل خانواده‌ی راتشیلدها و جی‌.پی‌. مورگان. در ماه نوامبر سال ۱۸۹۶ میلادی رفته‌رفته اولین حجم برق تولید شده به منطقه‌ی بوفالو در نیویورک رسید.
بعد از این که انتقال اولین هزار قدرت اسب بخار برقی به منطقه‌ی «بوفالو» توسط راه‌ آهن تحسین شد، تقاضا از سوی سایر ساکنان محلی برای خرید نیرو از نیروگاه مذکور به شدت افزایش یافت. در کمتر از چند سال تعداد ژنراتورهای آبشارهای نیاگارا چندین برابر شد و خطوط انتقال برق سراسر نیویورک را پوشاند؛ شهر در شب‌ها مثل روز روشن می‌شد و همه‌ی مردم درست مثل وضعیت کنونی امکان استفاده از برق را پیدا کرده بودند. ساخت نیروگاه برق آبی آبشارهای نیاگارا نشانه‌ی تولد شهرهای مدرن بود؛ همه‌ چیز بیش از پیش آسان شده بود از تامین انرژی مورد نیاز برای روشنایی شهر گرفته تا حمل‌ و نقل عمومی و …
در طی مراسم افتتاح ایستگاه برق آبی آبشارهای نیاگارا نیکلا تسلا این طور سخنرانی کرد:
”ما بناهای تاریخی بسیار زیادی از گذشته‌های دور داریم؛ قصرها و هرم‌ها، معابد یونانیان و کلیساهای عالم مسیحیت. در این آثار تاریخی قدرت انسان‌ها نشان داده شده است، عظمت ملت‌ها، عشق به هنر و از خودگذشتگی دینی. اما سازه‌ی تاریخی ما در نیاگارا ذاتا دارای عظمت است و با افکار کنونی و گرایشات فعلی‌مان سازگار است. این نیروگاه نشانی ارزشمند از عصر علمی ماست، اثری واقعی از روشنفکری و صلح. این نیروگاه نشان‌ دهنده‌ی قدرت فوق‌العاده‌ی ما در مهار نیروهای طبیعی به منظور خدمت به انسان‌ها، توقف روش‌های وحشیانه، آزادسازی میلیون‌ها نفر از فقر و رنج است.“

تصاویر اولیه از ایستگاه برق آبی
• تصویر زیر یکی از اولین ایستگاه‌های برق آبی را نشان می‌دهد که توسط تسلا و وستینگهاوس طراحی و توسعه داده شد.

• در حال حاضر تنها ساختمانی که همچنان دست نخورده باقی مانده، ساختمان National Land Mark Site است که در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید.

• تصویر زیر جدیدترین عکس گرفته شده از ساختمان است که در سال ۲۰۰۶ ثبت شده است. از این ساختمان با عنوان یک اثر ملی یاد می‌شود؛ هر چند ظاهرا برنامه‌هایی برای تبدیل آن به یک موزه تدارک دیده شده است.

• تصویر بعدی در سال ۱۸۹۶ و از درون یکی از ساختمان‌های نیروگاه‌ آبشارهای نیاگارا گرفته شده یعنی ایستگاه Adam؛ در این تصویر شاهد ۳ ژنراتور AC تسلا هستید.

• تصویر بعدی از محیط داخلی یکی دیگر از ساختمان‌های آبشارهای نیاگارا گرفته شده یعنی ایستگاه برق Edward Dean Adams. این نیروگاه دارای ۱۰ ژنراتور AC با توان ۵۰۰۰ اسب بخار بود.

• تصویر بعد از درون ساختمان شماره‌ی یک شرکت تامین برق آبشارهای نیاگارا گرفته شده؛ در حقیقت این سازه اولین نیروگاه برق آبی این منطقه محسوب می‌شود.

• تصویر آخر نامه‌ای است که از طرف رئیس شرکت برق آبشارهای نیاگارا به خاطر تولد ۷۵ سالگی نیکلا تسلا برای وی نوشته شده است. این نامه نشان دهنده‌ی قدردانی شرکت از شجاعت تسلا در زمینه‌ی راه‌اندازی شرکت و همچنین فداکارهایی است که وی برای بنا نهادن اولین نیروگاه برق آبی جهان انجام داده بود. با مطالعه‌ی نامه‌ی متوجه تحسین واقعی او خواهید شد زیرا مشخص است که وی عاشق آبشارها و علم بوده و توانسته با ترکیب آنها با یکدیگر، تاریخ را متحول کند.

ابتکار نیکلا تسلا در آبشارهای نیاگارا درسی برای همه‌ی ماست که خطر کنیم و به تلاش‌هایمان و شم خودمان ایمان داشته باشیم. او به ما نشان داد که جادو در طبیعت نهفته است و نیازی نیست برای تولید یا دسترسی به انرژی، طبیعت را تخریب کنیم. بسیار عجیب است که فکر کنیم حتی ۱۰۰ سال بعد جامعه هنوز با قبول بسیاری از مفاهیمی که تسلا آنها را مطرح کرده مشکل دارد! او حقیقتا مردی جلوتر از زمان خویش بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *