چگونه درخواست افزایش حقوق خود را مطرح کنیم؟

چگونه درخواست افزایش حقوق خود را مطرح کنیم؟
  • 1396/2/2
  • مهدی پیوندی
  • 0

بسیاری از ما در خانه و در جلوی آینه به تمرین بیان درخواست افزایش حقوق مان پرداخته ایم. اما درصد کمی از ما می توانیم شهامت لازم را پیدا کنیم که روبروی مافوق خود نیز همان نمایش را اجرا کنیم.

چرا؟

زیرا در بهترین حالت، درخواست پولِ بیشتر حس خوبی به شما نمی دهد و شما را مضطرب و مشوش می کند. شما نمی خواهید پررو، مغرور و خودبرترپندار یا ناسپاس به نظر برسید.

اما چه می شود؟

تصور شما بر این است که ارزش تان بیش از این است یا به بیش از این احتیاج دارید، اما درخواست نمی کنید، بنابراین چیزی هم گیرتان نمی آید! رسم دنیای کسب و کار همین است. فارغ از اینکه مدیران شما به شما علاقه داشته باشند یا خیر، عموما همینطوری و بی دلیل به شما پولی نخواهند داد، مخصوصا آن مبلغی که مد نظر شما است. با گذشت زمان، آزردگی شما روی هم انباشته می شود و روی عملکردتان تاثیر می گذارد. در این شرایط، دیگر بدون شک هیچ کس هیچ پول اضافه ای را به شما تقدیم نخواهد کرد، و البته چه بسا عکس این حالت اتفاق بیفتد!

این چرخه بدسگال ادامه پیدا می کند، تا زمانی که در جستجوی یک آسمان آبی تر کار خود را ترک می کنید، اما به هر کجا که بروید، آسمان همین رنگ است. اما اگر با نگاهی به بازار کار، شغل خود را ترک نکنید چه می شود؟ همانجا می مانید و روز به روز تلخ تر می شوید، روزهای هفته را در انتظار رسیدن به جمعه می شمارید و الکترون اداره خواهید شد. باید دل به دریا بزنید، همه شهامت خود را یکجا جمع کنید و درخواست افزایش حقوق خود را مطرح کنید.

اما چطور؟ با این پنج گام عملیاتی:

 

  1. زمان بندی درست

اغلب مردم این درخواست را در زمان نامناسبی مطرح می کنند. آنها زمانی سخن از افزایش حقوق به میان می آورند که نارضایتی شان به سقف چسبیده و اگر بتوانند، یک لحظه هم برای ترک شغل خود درنگ نمی کنند. بهترین زمان برای درخواست پول بیشتر وقتی است که از کار خود رضایت دارید و ارزش شما برای شرکت واضح تر و آشکارتر از همیشه است.

اخیرا یک نظرسنجی نشان داد که با درخواست افزایش حقوق ۲۰ درصد از کارکنان ناراضی و ۵۰ درصد کارکنان رضایتمند موافقت شده است. بنابراین هنگامی درخواست خود را مطرح کنید که از شغل خود رضایت دارید.

علاوه بر این، توجه به زمان مناسب از دید شرکت نیز اهمیت دارد. اغلب مردم درخواست خود را در طول ارزیابی های سالانه مطرح می کنند. این زمان نامناسبی است، چرا که مدیران به شدت درگیر هستند و بودجه هم بسته شده است. بهترین زمان هنگامی است که از شما درخواست می شود تا حجم کاری خود را افزایش دهید یا به تازگی تکلیف بزرگی را به سرانجام رسانده اید. این هنگامی است که مدیران بیشتر به ارزش شما توجه می کنند.

درخواست افزایش حقوق

  1. ارزش خود را بدانید

فقط به این دلیل که  خودتان می خواهید که حقوق تان افزایش پیدا کند چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. همه به دنبال پول بیشتر هستند. شما باید توجیه و دلیلی برای آن پیدا کنید. چطور؟ بررسی کنید؛ ارزش شما در بازار چقدر است؟ آیا در مقایسه با همتایان خود حقوق کمتری دریافت می کنید؟ آیا افرادی که از نظر تجربه و شایستگی در شرکت های مشابه با شما قابل مقایسه هستند پول بیشتری دریافت می کنند؟ خود را با جزئیات مسلح کنید تا توجیه منطقی تری داشته باشید.

اگر این موثر واقع نشد، سعی کنید ارزش خود را به شرکت نشان بدهید: آیا باعث صرفه جویی در هزینه های شرکت شده اید؟ کار جور کرده اید؟ باعث رضایتمندی بیشتر مشتریان شده اید؟ باید مثل رئیس تان فکر کنید. ارزش شما برای شرکت چقدر است؟ اگر رئیس شما از حجم مشارکت های شما بی خبر است، این وظیفه خودتان است که او را آگاه کنید.

اگر این دو استراتژی کارگر نیفتاد، نیاز خود را نشان بدهید؛ فقط توجه کنید که این باید واقعا حقیقت داشته باشد! اگر قبض ها و صورتحساب هایی دارید که مبلغ آنها از حقوق تان بالاتر است، توضیح بدهید که برای اینکه بتوانید مسئولیت های خود را بهتر به انجام برسانید و بیشتر روی کار خود تمرکز کنید نیاز به درآمد بیشتری دارید.

 

  1. آرامش خود را از دست ندهید

صدای خود را بالا نبرید و از ابراز حالت های غیرکلامی حاکی از خشم و ناامیدی پرهیز کنید. تهدید نکنید و غر نزنید (البته شنیده ایم که گریه تاثیرگذار است).

هیچ کس با یک فرد غرغرو احساس همدردی نمی کند. بهتر است به رئیس خود نشان بدهید که یکی از اعضای ارزشمند و متعهد گروه هستید، نه یک بمب ساعتی. گفتگوی خود را با آرامش و متانت پیش ببرید تا در هنگامی که از در اتاق مافوق خود خارج می شوید، دست کم احترام بیشتری را برای خود کسب کرده باشید.

افزایش حقوق

  1. مسئولیت های بیشتری بخواهید

با پذیرفتن مسئولیت های بیشتر یا گسترش دامنه وظایف خود می توانید کار مدیران را آسانتر کنید و نیاز به استخدام شخص دیگری را مرتفع سازید. از این طریق، در حالیکه باعث صرفه جویی در هزینه های شرکت می شوید، بودجه مورد نیاز برای افزایش حقوق خود را نیز به چنگ می آورید.

افزایش حقوق و ترفیع به ارزش وابسته هستند. با افزودن ارزش قابل سنجش، شایستگی خود برای دریافت مبالغ بیشتری را نشان می دهید.

 

  1. اگر باز هم پاسخ منفی است، دست خالی برنگردید

اگر همه این استراتژی ها با شکست مواجه شد، از رئیس خود بپرسید که چکار می توانید انجام بدهید تا در آینده با درخواست شما موافقت شود. با این سوال، وضعیت موجود را به فرصتی برای درخواست توصیه از جانب مافوق خود تبدیل کنید. سعی کنید شرایطی را مهیا کنید که به محض اینکه مراحل ملموس و مشخصی را پشت سر گذاشتید، بتوانید دوباره درخواست خود را مطرح کنید. از این طریق، برای خود هدفی تعیین می کنید تا در راستای تحقق آن تلاش کنید.

درخواست افزایش حقوق آسان نیست، اما با آمادگی مناسب و شهامت می توانید شانس دریافت چیزی که فکر می کنید شایسته آن هستید را افزایش دهید. بیش از حد سماجت به خرج ندهید، اما به سرعت هم کوتاه نیایید. یک تعادل ایجاد کنید و دلایل خود را به زبان بیاورید. دنیای کسب و کار چنین چیزی را می طلبد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *