تبدیل مفاهیم ذهنی کاربر به متن توسط فیسبوک

تبدیل مفاهیم ذهنی کاربر به متن توسط فیسبوک
  • 1396/2/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

شبکه اجتماعی پر طرفدار فیسبوک به تازگی اعلام کرده است که در حال کار بر روی فناوری جدیدی است که قادر است هر آنچه که کاربر در ذهن خود قصد دارد به زبان بیاورد را بدون دخالت کاربر تبدیل به متن نماید.

گویا آی تی – فیس بوک در حال حاضر در حال کار بر روی پروژه ای است که گفته می شود تصمیم دارد در آن راهی ابداع کند که با استفاده از آن کاربران می توانند از طریق ذهن خود کلمات را تایپ کنند و همچنین می توانند از طریق پوست خود صداها را بشنوند.
در واقع فیس بوک در حال کار بر روی تکنولوژی است که شاید روزی امکان ارتباط کاربران تنها از طریق ذهن را فراهم آورد و از طریق آن می تواند واسط کامپیوتری ذهنی برای تبدیل تفکرات کاربر به متن را ابداع نماید. بر اساس گفته های مارک زوکر برگ، مدیر عامل فیس بوک، این پروژه در حال حاضر در ساختمان شماره ۸ مه در حقیقت آزمایشگاه سخت افزار فیس بوک است در حال انجام می باشد. در خبر گزاری های مختلف جزییات کمی تاکنون از این آزمایشگاه تخصصی منتشر شده است. فیس بوک در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان که در روز چهارشنبه هفته گذشته در سن جوس برگزار شده است بود در خصوص ساختمان شماره ۸ و آزمایشات در حال انجام بر پروژه جدید توضیحاتی را ارائه داد.
رجینا دوگان، رییس ساختمان شماره ۸، در توضیحات خود به این نکته اشاره کرده است که در این ساختمان یا آزمایشگاه تخصصی در حدود ۶۰ دانشمند در حال کار بر روی سیستمی هستند که تنها از طریق امواج مغز قادر به تایپ ۱۰۰ کلمه در دقیقه خواهد بود. این یکی از پروژه های بزرگی است که هدف آن انتقال زبان گفتاری از طریق پوست انسان است.
ایجاد ارتباط میان دو فرد از دو کشور با دو زبان کاملاً متفاوت هدف نهایی این پروژه است. مثلاً فردی با زبان ماندارین بتواند با فردی که به زبان اسپانیایی صحبت می کند تعامل برقرار کرده و بتواند به راحتی صحبت های یکدیگر را درک کرده و بفهمند.
فیس بوک معتقد است در آینده بسیار نزدیک محصولی در این زمینه را منتشر خواهد کرد، هر چند هنوز راه زیادی باقی مانده است تا این پروژه به یک محصول واقعی تبدیل شود.
زوکر برگ در کنفرانس توسعه دهندگان در روز چهارشنبه هفته گذشته به این نکته اشاره کرد که هدف نهایی فیس بوک گسترش تکنولوژی های پوشیدنی و تولید انبوه محصولاتی در این زمینه است.
دوگان نیز در وبلاگ شخصی خود در خصوص پروژه فیس بوک به نام Silent speech interface توضیحاتی داده است. او در این باره به این نکته اشاره کرده است که کاربر می تواند آنچه می خواهد را به زبان بیاورد و با صدای خود بگوید، و این گفته ها به صورت کاملاً محرمانه و امن به متن تبدیل شوند.
توجه شما را به بخشی از توضیحات فیس بوک در خصوص این پروژه عظیم جلب می نماییم:
به تازگی دانشمندان در حال کار بر روی پروژه ها و تکنولوژی های جدید هستند که بیشتر بر پایه قدرت ذهن و استفاده از ذهن استوار است. اما فیس بوک قصد دارد تا پا را فراتر نهاده و واسط کامپیوتری طراحی نماید که کاربر با استفاده از آن می تواند از طریق آن، هر آنچه در ذهن خود دارد را بدون کمک گرفتن از انگشتان خود و فقط از طریق ذهن خود تایپ نماید.
هدف فیس بوک طراحی و ساخت سیستمی است که قادر است در هر دقیقه ۱۰۰ کلمه ای را که تنها از ذهن کاربر عبور می کنند، تایپ نماید. سرعت این کار توسط این واسط کامپیوتری ۵ برابر بیشتر از سرعت تایپ کلمات توسط کاربر از طریق صفحه کلید گوشی همراه است.
این پروژه مربوط به رمز گشایی افکار نیست. در واقع در این پروژه رمز گشایی کلماتی است که تنها در بخش مربوط به گفتار مغز کاربر نقش بسته اند. برای مثال کاربر تصاویر زیادی را در گوشی تلفن همراه خود تماشا میکند و تصمیم می گیرد تنها یکی از این تصاویر را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. در واقع این پروژه هم به این نحو عمل می کند که ممکن است کاربر به موارد مختلفی در هر لحظه فکر کند اما تصمیم بگیرد تنها یکی از این افکار را به زبان بیاورد. این واسط کامپیوتری همان کلمه ای را که کاربر قصد دارد به زبان بیاورد را تبدیل به متن می کند.
این واسط که می توانند به صورت انبوه نیز به راحتی تولید شوند، در واقع مجهز به نوعی حس گرهایی است که نیازی نیست تا در بدن کاربر کار گذاشته شوند.
حس گرهای ما در این پروژه افزون بر این مزیت که قادر خواهند بود هزاران فعالیت ذهنی کاربر در عرض یک ثانیه را اندازه گیری نمایند، نیازی به قرار گیری در بدن کاربر را هم ندارند. در واقع مکان این فعالیت های ذهنی باید با دقت بسیار بالا و بدون هر گونه اختلال در سیگنال توسط این حس گرها دریافت شود. شایان ذکر است در حال حاضر هنوز هیچ حس گری با این خصوصیات ساخته نشده است.
تصویر برداری نوری تنها تکنیکی است که قابلیت ارائه تصویری با وضوح مکانی و زمانی بسیار بالایی را دارد و همچنین نیازی به ابزاری برای تعبیه در بدن کاربر ندارد. خوشبختانه به لطف پیشرفت تکنولوژی دسترسی به این نوع تصویر برداری با ابعاد کوچک و دقیق بسیار ساده و آسان است.
فیس بوک در ادامه این کنفرانس بر این نکته اشاره می کند که ۶ ماه پیش این پروژه تنها یک ایده بود و کسی فکر نمی کرد که به مرحله عملیاتی برسد. اما امروز تیمی متشکل از ۶۰ دانشمند خبره که همگی در زمینه های مهندسی و فروش سیستم صاحب نظر هستند از شهرهای سان فرانسیسکو، برکلی، و دانشگاه های معروف دنیا مثل دانشکده پزشکی و دانشکده فیزیک کاربردی جان هاپکینگز در کنار هم گرد آمده اند و مشغول کار بر روی این پروژه بزرگ هستند. اکنون در میان این ۶۰ دانشمند متخصصانی در حوزه های یادگیری ماشین برای رمز گشایی از زبان کلام و تبدیل آن به سیستم تصویری عصبی وجود دارند.
همچنین فیس بوک در حال کار بر روی طراحی و ساخت نوعی سخت افزار و نرم افزار است که کاربر می تواند با استفاده از آن به صورت مستقیم اصوات را از طریق پوست خود بشنود. در واقع این ابزار امکان انتقال زبان از طریق پوست را فراهم می کنند. گفته می شود در پوست انسان در حدود ۲ متر مربع شبکه عصبی وجود دارد که قابلیت انتقال اطلاعات به ذهن را دارا هستند.
این ایده بر اساس دو رخ داد یکی ابداع خط بریل برای نابینایان و همچنین روش یادگیری هلن کلر برای فیس بوک به وجود آمده است. در حقیقت بر اساس این دو رخداد مهم در تاریخ که یکی در قرن ۱۹ و دیگری در قرن ۲۰ میلادی به وقوع پیوسته است افراد نا بینا و نا شنوا می توانند از طریق حس لامسه خود با دنیای بیرون ارتباط و تعامل داشته باشند. از این رو فیس بوک قصد دارد تا ابزاری طراحی کند که امکان انتقال اصوات از طریق پوست را برای کاربران فراهم آورد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *