خواندن فکر همه توسط «ایلان ماسک»

خواندن فکر همه توسط «ایلان ماسک»
  • 1396/2/6
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به نظر می‌رسد همزمان با پیشرفت تکنولوژی های مختلف، نبرد برای تسخیر مغز کاربران آغاز شده است. به تازگی «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت خودروسازی تِسلا اعلام کرده که با سرمایه‌گذاری‌های گسترده روی سیستم‌های رابط هوشمند مغز-رایانه کار می‌کند و طی چهار سال آینده این سیستم به صورت گسترده وارد بازار می‌شود.

گویا آی تی – به نقل از پی‌سی‌ورلد، برای این منظور «ایلان ماسک» شرکت جدیدی را با نام Neural ink تأسیس کرده است و در این مرکز تلاش میکند تا نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی را گسترده‌تر از پیش، با مغز انسان سازگار کند.
گفتنی است این خبر یک روز پس از اعلام شرکت فیس بوک مبنی بر تلاش کارشناسان برای ساخت سیستم بررسی کننده ذهن کاربران منتشر شد. چندی پیش شرکت فیس‌بوک در کنفرانس سالانه خود توضیح داد با تشکیل گروهی متشکل از ۶۰ کارشناس، در حال ساخت سیستمی است که می‌تواند ذهن کاربران را بخواند.
به گفته فیس‌بوک، به زودی این امکان فراهم خواهد شد تا در نسل جدید دستگاه‌های الکترونیکی بدون آنکه کاربر مجبور به تایپ کردن باشد، بتواند متن مورد نظر خود را از طریق پست الکترونیکی یا ابزارهای اجتماعی به مخاطبان بفرستد.
شایان ذکر است که سیستمی که ماسک در حال توسعه آن است مبتنی بر تراشه‌های هوشمندی است که در بدن انسان قرار می‌گیرند. به تعبیر برخی کارشناسان، این تراشه‌ها مانند ورودی USB به مغز انسان متصل می‌شوند و از طریق یک جراحی کوچک امکان اسکن کردن فکر و ذهن را فراهم می‌کنند.
این فناوری که قرار است در مرحله نخست برای بیماران مورد استفاده قرار گیرد، به افراد معلول و ناتوان امکان می‌دهد تا بتوانند بدون هیچ مشکلی، از طریق دستگاه‌های الکترونیکی با دنیای پیرامون ارتباط داشته باشند. ماسک همچنین بر این مسئله تأکید کرده است که خواندن فکر مردم به معنی ورود به حریم شخصی آنها نیست و توسعه هوش مصنوعی و به کارگیری گسترده‌تر آن باعث نمی‌شود تا حریم شخصی افراد به خطر بیفتد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *