چگونه در iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن استفاده کنیم؟

چگونه در iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن استفاده کنیم؟
  • 1396/2/6
  • زهرا معبودی
  • 0

افزونه‌های اپ (App Extensions) قابلیتی است که به شما اجازه می‌دهد تا منوی اشتراک‌گذاری iOS را به هر سرویسی که بخواهید بسط دهید، قابلیت‌های جدید به سافاری و کروم اضافه کنید، از ابزارهای ویرایش تصویر در اپلیکیشن Photos استفاده نمایید، و از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در هر اپلیکیشنی که خواستید بهره بگیرید.

افزونه‌ها در خود اپلیکیشن‌ها قرار داده شده‌اند، پس برای دریافت افزونه کافی است اپ مرتبط با آن را نصب کنید. ممکن است همین الان هم برای بعضی از اپ‌های خود افزونه داشته باشید، اما این افزونه‌ها به صورت پیشفرض غیرفعال باشند.

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

۶ گروه افزونه‌ها

 

اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم، اپل حتی ویجت‌ها و کیبوردهای شخصی را هم به عنوان افزونه حساب می‌کند، اما ما آن را به صورت جداگانه پوشش می‌دهیم. شاید در آینده این شرکت انواع جدیدی از افزونه‌ها را به سیستم عامل خود اضافه کند.

 

  • Share: این افزونه‌ها گزینه‌های جدیدی را به منوی اشتراک‌گذاری iOS 8 اضافه می‌کنند. از این طریق به صورت مستقیم می‌توانید محتواهای مورد نظر خود را در یک وبسایت یا یک اپلیکیشن خاص به اشتراک بگذارید.
  • Action: افزونه‌های Action یا عملیاتی، امکان دستکاری یا نمایش محتوا از یک اپ دیگر را فراهم می‌کنند. این دسته از افزونه‌ها مبهم‌ترین افزونه‌های موجود هستند. برای درک آن‌ها مرورگرهای وب سافاری یا کروم را فرض کنید. وقتی عملی را فراخوانی می‌کنید، از طریق این افزونه‌ها می‌توانید محتواها را در صفحه تغییر دهید؛ مثلاً چیزی را ترجمه کنید، از اپلیکیشن مدیریت گذرواژه‌ها، گذرواژه‌ی خود را به مرورگر بیاورید یا کارهایی از این دست.
  • Photo Editing: از ابزارهای ویرایش تصویر می‌توان به عنوان افزونه‌های ویرایش تصویر استفاده کرد. با این امکان می‌توانید تصاویر و ویدیوها را به طور مستقیم از درون اپ Photos ویرایش نمایید.
  • Storage Provider / Document Provider: افزونه‌های فراهم‌ساز فضا به شما اجازه می‌دهند تا به گروهی از فایل‌ها دسترسی داشته باشید و آن‌ها را مدیریت کنید. برای مثال، Dropbox، گوگل درایو و OneDrive مایکروسافت می‌توانند افزونه‌هایی برای دسترسی به اسناد ذخیره شده در سرویس‌هایشان داشته باشند. با استفاده از این روش می‌توانید از داخل هر اپلیکیشنی که از مدیر فایل استاندارد اپل پشتیبانی می‌کند، به فایل‌های موجود در فضای ابری خود دسترسی داشته باشید، یا در آن‌جا فایل ذخیره نمایید.
  • Today: ویجت‌ها –که با قرار گیری در نمای Today بخش مرکز اعلان‌ها به طور رسمی با عنوان افزونه‌های Today معرفی شدند- هم گروهی از افزونه‌ها هستند.
  • Custom Keyboard: صفحه‌کلیدهای شخص ثالث هم به عنوان گروهی از افزونه‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

 

استفاده از افزونه‌های Share

 

برای دسترسی به افزونه‌های اشتراک‌گذاری، در اپلیکیشنی که هستید دکمه‌ی Share را لمس کنید. (همان علامت مربعی که یک فلش به سمت بالا از آن بیرون آمده است.) برای مثال در سافاری با لمس دکمه‌ی Share می‌توانید صفحه‌ی فعلی را با یک اپ دیگر به اشتراک بگذارید.

در منوی بالایی –آن منویی که با Message، Mail، Twitter و Facebook شروع می‌شود- به سمت راست اسکرول کنید و دکمه‌ی More را انتخاب نمایید.

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

در این جا لیستی از افزونه‌های Share نصب شده وجود دارد. افزونه‌هایی مورد نظر خود را فعال کنید. همان طور که می‌بینید از این جا حتی می‌توانید توئیتر و فیسبوک را هم غیرفعال نمایید. با انتخاب علامت سه خطی که در سمت راست هر گزینه وجود دارد، می‌توانید ترتیب افزونه‌ها را تغییر دهید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

زمانی که کارتان تمام شد، گزینه‌ی Done را لمس کنید. اکنون منوی Share سرویس‌های مورد علاقه‌ی شما را با ترتیب دلخواهتان نشان می‌دهد. برای اشتراک گذاشتن محتوا از اپلیکیشن فعلی به اپلیکیشنی که می‌خواهید، کافی است گزینه‌ی آن را لمس نمایید. برای مثال برای ذخیره سازی صفحه‌ی کنونی در صف Pocket می‌توانید گزینه‌ی آن را انتخاب کنید، یا با لمس Evernote صفحه‌ی فعلی را درون این اپلیکیشن ذخیره نمایید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

استفاده از افزونه‌های Action

 

افزونه‌های عملیاتی هم در منوی Share وجود دارند. برای مثال، در سافاری یا کروم، اولین ردیف از منوی Share محتوی سرویس‌های اشتراک گذاری است، اما دومین ردیف شامل افزونه‌های عملیاتی می‌باشد. به سمت راست اسکرول کنید و برای ویرایش این بخش گزینه‌ی More را انتخاب نمایید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

مثل افزونه‌های Share، گزینه‌های مورد نظر خود را از این لیست فعال و موقعیت آن‌ها را تعیین کنید. وقتی کارتان تمام شد Done را انتخاب نمایید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

حالا برای استفاده از Action آن را لمس کنید. برای مثال با لمس دکمه‌ی LastPass می‌توانید به طور مستقیم از سافاری یا کروم با استفاده از گاو صندوق گذواژه‌های خود فیلد گذرواژه را پر کنید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

استفاده از افزونه‌های Photo Editing

 

ابتدا به اپ Photos بروید و تصویر و ویدیویی که می‌خواهید ویرایش کنید را باز نمایید. از گوشه‌ی بالا راست دکمه‌ی Edit را لمس کنید. دکمه‌ی … و سپس More را انتخاب نمایید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

افزونه‌های ویرایشی مد نظر خود را فعال کنید. علی‌رغم این که اسم این افزونه‌ها ویرایش تصویر است، اما از آن‌ها برای ویرایش ویدیو هم می‌توان استفاده نمود. اپلیکیشن iMovie خود اپل هم افزونه‌ای دارد که با استفاده از آن می‌توانید ویدیوها را به صورت مستقیم از اپلیکیشن Photos ویرایش کنید.

 

افزونه‌ها ویرایش تصویری که فعال کردید در منوی … ظاهر می‌شود. یکی از این ابزارهای ویرایشی را انتخاب کنید تا مستقیماً از داخل اپ Photos بتوانید به کار ویرایش تصاویر بپردازید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

اپلیکیشن Photos همیشه نسخه‌ی اصلی تصویر یا ویدیو را نگه می‌دارد، پس اگر از ویرایش انجام شده خوشتان نیامد، می‌توانید از نسخه‌ی اصلی تصویر استفاده کنید. برای برگرداندن تغییرات به حالت اولیه، گزینه‌ی قرمز Revert که در گوشه‌ی بالا راست صفحه قرار دارد را انتخاب نمایید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

استفاده از افزونه‌های Storage Provider

 

در هر اپلیکیشنی که از مدیر فایل استاندارد iOS پشتیبانی می‌کند، انتخابگر فایل را باز و گزینه‌ی More را انتخاب کنید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

در این بخش لیستی از افزونه‌هایی که برای دسترسی به فضای اضافه نصب شده‌اند دیده می‌شود. برای مثال در تصویر زیر دراپ‌باکس دیده می‌شود.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

بعد از فعال سازی افزونه‌ی مورد نظر خود، از این پس از سرویس مذکور هم می‌توانید به عنوان محلی برای باز کردن یا ذخیره سازی فایل استفاده کنید. اکنون از طریق هر اپلیکیشنی که از مدیر فایل استاندارد iOS استفاده می‌کند می‌توانید به سرویس‌های ابری مثل دراپ‌باکس، گوگل درایو، وان‌درایو و سرویس‌های مشابه استفاده نمایید.

 

 iOS 8 از افزونه‌های اپلیکیشن

 

انتظار می‌رود که در آینده اپلیکیشن‌های بیشتری افزونه‌های مختص به خودشان را طراحی کنند. می‌توانیم امیدوار باشیم که اپل به زودی آزادی‌های بیشتری در اختیار کاربر قرار دهد. شاید روزی توانستیم مرورگر وب یا کلاینت ایمیل پیشفرض را تغییر دهیم، این طور فکر نمی‌کنید؟

دیدگاه ها و تجربیات خود را در این باره با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *