چگونه از قابلیت تصحیح خودکار اندروید بهتر استفاده کنیم؟

چگونه از قابلیت تصحیح خودکار اندروید بهتر استفاده کنیم؟
  • 1396/2/6
  • زهرا معبودی
  • 0

 

تصحیح خودکار قابلیت پرکاربردی است که کار شما را در هنگام تایپ کردن خیلی راحت می‌کند. اما این قابلیت گاهی اوقات به یک کابوس واقعی بدل می‌شود، خصوصاً وقتی که کلمات یک متن دوستانه را به واژه‌هایی تبدیل می‌کند که اصلاً مقصود شما نبوده است. منتهی روش‌هایی وجود دارد که این قابلیت را بیشتر از این که موجب آزار شما شود به کمک دستی مفید برایتان تبدیل می‌کند. برای این که کنترل نوشتن پیغام‌هایتان را دوباره در دست بگیرید به نکات زیر توجه کنید:

۱. کلمات اختصاری، واژه‌های خاص و کدگذاری شده، و اسامی خاص مدنظر خود را به فرهنگ لغتِ این قابلیت اضافه کنید. بعضی مواقع، مثل زمانی که از جیمیل استفاده می‌کنید، به شکل مستقیم می‌توانید کلماتی را به اپلیکیشن مورد نظر خود اضافه کنید. روش انجام این کار به دستگاه و سیستم عامل شما بستگی دارد. برای مثال اگر کلمه‌ای را تایپ کنید که در فرهنگ لغات دستگاه کیبورد وجود نداشته باشد، این کلمه با واژه‌ی مشابه آن جایگزین می‌شود. در این مواقع با زدن گزینه‌ی حذف معمولاً می‌توانید کلمه‌ی اولیه را دوباره برگردانید اما گاهی اوقات هم مجبورید آن کلمه را دوباره تایپ کنید. به هر صورت، این کلمات ناشناخته معمولاً با یک خط قرمز که زیر آن‌ها کشیده می‌شود مشخص می‌گردند. با یک یا دو بار لمس آن کلمه، و یا با انتخاب گزینه‌ی add to dictionary یا replace می‌توانید آن واژه را به حافظه‌ی کیبورد اضافه کنید.

اگر از اپلیکیشنی استفاده می‌کنید که با یک یا دو بار لمس کردن کلمات امکان ذخیره کردن واژه‌ها را به شما پیشنهاد نمی‌کند، برای افزودن این کلمات به فرهنگ لغت کیبورد باید به بخش تنظیمات بروید. از بخش تنظیمات وارد قسمت Language & input و سپس Personal dictionary شوید. برای اضافه کردن کلمات جدید دکمه‌ای که به شکل به اضافه وجود دارد را انتخاب نمایید.

از این جا می‌توانید میانبرهای اختیاری هم تعیین کنید، مثلاً hbd برای Happy Birthday. نکته‌ی مثبت قضیه این جاست که اکنون می‌توان این فرهنگ لغت را در میان دستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشت تا هر بار که دستگاه خود را عوض می‌کنید لازم نباشد، همه چیز را از ابتدا شروع نمایید.

۲. شخصی‌سازی کیبوردهای شخص ثالث. زمانی که از کیبوردهای شخص ثالث استفاده می‌کنید، نحوه‌ی افزودن لغات جدید شکل متفاوتی دارد.

Using Android's Autocorrect Feature

اگر از Swiftkey استفاده می‌کنید، این اپ اکثر اوقات رفتار شما را یاد می‌گیرد و کلماتی را که معمولاً به کار می‌برید به طور خودکار تصحیح نمی‌کند. اگر این اتفاق نمی‌افتد، می‌توانید از جعبه‌ی پیش‌بینی استفاده کنید که در بالای کیبورد وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید کلمات را به فرهنگ لغت این کیبورد اضافه کنید. در صفحه‌کلید Swype با لمس کلمات از لیست انتخاب کلمه، می‌توانید آن‌ها را ذخیره کنید. با لمس طولانی بر روی یک کلمه هم می‌توانید آن‌ها را از فرهنگ لغت این کیبورد حذف نمایید. در Touchpal باید به بخش تنظیمات اپلیکیشن بروید، اما در Flesky، با سوایپ کردن به سمت بالا می‌توانید تصحیح خودکار را خنثی کنید، و اگر یک بار دیگر به سمت بالا سوایپ کنید، آن کلمه در فرهنگ لغت این اپلیکیشن ذخیره می‌شود.

۳. چگونه تصحیح خودکار را فعال و غیرفعال کنیم؟ مطمئناً اگر نمی‌خواهید از تصحیح خودکار استفاده کنید، مجبور به این کار نیستید. اکثر اپلیکیشن‌های شخص ثالث، مثل خود کیبورد اندروید گزینه‌ای برای غیرفعال کردن این قابلیت دارند. به بخش Settings > Language & input > Google Keyboard بروید و گزینه‌ی Text correction را انتخاب کنید. از این جا می‌توانید قابلیت تصحیح خودکار را فعال یا غیرفعال نمایید، و تنظیمات دیگری مثل مسدودسازی کلمات توهین‌آمیز، نمایش پیشنهادات، پیشنهاد دادن نام مخاطبین و نمایش پیش‌بینی کلمه‌ی بعدی را مشخص کنید. علاوه بر این می‌توانید پیشنهادات شخصی‌سازی شده را هم فعال کنید تا با استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل و داده‌های مربوط به تایپ‌های شما پیشنهادات مربوط به املای کلمات را به شما ارائه شود. در بخش Language & input، می‌توانید قابلیت بررسی املای کلمات را فعال یا غیرفعال نمایید و زبان را خصوصاً برای همین بخش تغییر دهید.

دیدگاه و تجربیات خود در رابطه با این قابلیت در دستگاه اندرویدی خودتان را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *