تاکسی‌های هوایی به زودی شروع به کار می کنند

تاکسی‌های هوایی به زودی شروع به کار می کنند
  • 1396/2/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

چندی پیش شرکت آلمانی لیلیوم (Lilum) اقدام به عرضه‌ی یک نمونه‌ی آزمایشی از تاکسی‌های هوایی به نام Eagle کرده که دارای ویژگی‌هایی مثل بلند شدن و فرود عمود از / به سطح زمین است. همچنین داری قابلیت عدم تولید آلاینده‌های محیطی است.

گویا آی تی – اولین تست‌های آزمایشی این پرنده با موفقیت پشت سر گذاشته شده است. آزمایش‌های مختلفی روی این هواپیمای بدون سرنشین دو نفره که از روی زمین کنترل می‌شده صورت گرفته است. از جمله آزمایش تغییر حالت از پرواز شناور در هوا به پرواز افقی با موفقیت همراه بوده است. شرکت لیلیوم قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ پرواز با سرنشین این هواپیما را عملیاتی کرده و البته مدل‌های آینده قادر به حمل و نقل ۵ سرنشین خواهند بود.
بنابر اظهارات لیلیوم، تاکسی هوایی این شرکت به موتور جت مجهز خواهد بود؛ البته از توربین‌های بنزینی استفاده نشده است و در ساخت این پرنده استفاده از ۳۶ فن مجزا به کار رفته است که انرژی مورد نیاز برای چرخش آنها توسط موتورهای الکتریکی تامین می‌شود. موتورها روی بال‌ها و کاناردهای هواپیما تعبیه شده است. همچنین از ۱۲ باله‌ی متحرک که جریان هوا را به منظور اوج گیری و فرود پرنده به سمت پایین هدایت می‌کنند، استفاده می‌شود؛ ضمنا این موتورها قادر به هدایت جریان هوا به قسمت انتهایی هواپیما و وارد آوردن فشار به بال‌های هواپیما برای فراهم کردن امکان بلند شدن و حرکت رو به جلو نیز هستند.
تاکسی هوایی
بر اساس اظهارات شرکت لیلیوم مدل پنج‌ نفره‌ی این تاکسی هواپیما حدود ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک هواپیمای کوادکوپتری را مصرف میکند و می تواند مسیری معادل ۳۰۰ کیلومتر با سرعتی بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را طی کند؛ به عبارت بهتر می‌توان مسیر فرودگاه JFK به شهر منهتن را تنها در طی ۵ دقیقه و بدون ایجاد آلودگی برای محیط زیست، طی کرد (در حالی که برای پیمودن این مسیر با خودرو مجبور به ۵۵ دقیقه رانندگی ممتد هستید). گفتنی است پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌ی ساخت این هواپیما معادل مخارج لازم برای ساخت یک تاکسی معمولی باشد. به این دلیل که تیک‌آف ساده و فرود راحت آن به معنای نیاز به زیرساخت کمتر و ارزان‌تر است.
شرکت لیلیوم گفته است که محفظه‌‌های نگهدارنده‌ی موتورها از یکدیگر مجزا بوده و به همین خاطر در صورت بروز مشکل برای یکی از آنها، از صدمه دیدن سایر موتورها جلوگیری به عمل خواهد آمد. از آنجا که باتری‌های هواپیما برای پرواز مستمر طراحی شده‌اند، در صورت تمام شدن انرژی آنها یا در صورتی که مشکل دیگری برای آنها پیش بیاید، هواپیما بدون هیچ مشکلی قادر به فرود ایمن خواهد بود. از همه‌ی اینها گذشته در صورتی که فرامین خلبان به هر دلیلی سبب بروز خطر جانی برای مسافران شوند، سیستم حفاظتی Flight Envelope از اجرای آنها جلوگیری خواهد کرد.
«دنیل ویگند» یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل فعلی شرکت می‌گوید: ”برنامه‌ی پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز این هواپیما نشان می‌دهد که طراحی و فناوری جدید ما دقیقا همان گونه که پیش‌بینی می‌کردیم عمل می‌کند. حال می‌توانیم انرژی خود را روی طراحی نمونه‌ی پنج سرنشین متمرکز کنیم.“

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *