شرکت مایکروسافت یک لپ‎تاپ سرفیس ویندوزی و مجهز به تراشه ARM عرضه خواهد کرد

شرکت مایکروسافت یک لپ‎تاپ سرفیس ویندوزی و مجهز به تراشه ARM عرضه خواهد کرد
  • 1396/2/9
  • مقدم
  • 0

مایکروسافت و کوالکام در اواخر سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بودند که اجرای نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به لطف استفاده از یک سیستم مقلد بر روی دستگاه‌های مجهز به تراشه ARM امکان‌پذیر خواهد بود. این موضوع به سازندگان کمک خواهد کرد تا محصولات ارزان‌قیمتی را با تراشه اسنپدراگون و سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ عرضه نمایند و لازمه معرفی و ارائه سرفیس فون مایکروسافت که می‌تواند برنامه‌های ۳۲ بیتی نسخه کامل ویندوز ۱۰ را با اتصال به یک نمایشگر بزرگ‌تر اجرا نماید، همین ویژگی است.

به همین جهت، دیجی‌تایمز به نقل از منابع مطلع در زنجیره تامین رایانه‌های خانگی، اطلاعاتی را در رابطه با توسعه یک لپ‌تاپ ویندوزی مجهز به تراشه ARM توسط مایکروسافت منتشر کرده است که از عرضه احتمالی یک لپ‌تاپ سرفیس ارزان‌قیمت توسط ردموندی‎ها تا پایان سال حکایت دارد. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

براساس اطلاعات به دست آمده، مایکروسافت یا لنوو در حال توسعه یک لپ‌تاپ مجهز به تراشه ARM هستند و این مدل با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد. البته، هنوز مشخص نیست که به طور دقیق، کدام‌یک از این دو شرکت این لپ‌تاپ را توسعه می‌دهد اما در صورتی‌که جواب مایکروسافت باشد، احتمالاً ردموندی‌ها به دنبال عرضه تبلت هیبریدی یا لپ‌تاپ ارزان‌قیمتی از سری سرفیس هستند که با محصولات شرکت‌های دیگر از جمله ایسر، لنوو و ایسوس رقابت نماید.

هم‌چنین، در صورتی‌که شرکت لنوو این مدل را با تراشه ARM و سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ توسعه دهد؛ احتمالاً این شرکت در اندیشه توسعه یک تبلت هیبریدی است که می‌تواند نسخه کامل ویندوز ۱۰ را اجرا نماید و در عین حال، قیمت بسیار کمی نیز خواهد داشت.

البته این اولین‌بار نیست که مایکروسافت یک محصول ویندوزی با تراشه ARM را توسعه می‌دهد؛ در سال ۲۰۱۲ از تبلت Surface RT رونمایی شد که می‌توانست سیستم‌عامل ویندوز RT را اجرا نماید. با این‌حال، به دلیل محدودیت‌هایی که برای این نسخه از سیستم‌عامل ویندوز در نظر گرفته شده بود؛ سرفیس RT به عنوان ضعیف‌ترین محصول مایکروسافت به فراموشی سپرده شد و دیری نپایید که در نهایت، تولید این محصول توسط ردموندی‌ها متوقف شد.

البته امسال مایکروسافت تصمیمی برای محدود نمودن دستگاه‌های مجهز به تراشه ARM برای اجرای سیستم‌عامل ویندوز ندارد و احتمالاً در نهایت، محصولاتی به بازار عرضه می‌شود که علاوه‌بر اجرای نسخه کامل ویندوز ۱۰، در اجرای برنامه‌های ۳۲ بیتی توسعه یافته برای آن نیز بدون اشکال خواهد بود.

در صورتی‌که لنوو یا مایکروسافت در حال توسعه یک دستگاه مجهز به تراشه ARM با قابلیت اجرای “نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز ۱۰” باشد، احتمالاً این مدل از چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام استفاده خواهد کرد. این سیستم‌روی‌تراشه به عنوان پلت‌فرم پرچم‌دار کوالکام در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است و از یک پردازنده هشت هسته‌‌ای استفاده می‌کند. در همین حال، باید اشاره کرد که پیش‌تر نیز شایعه‌ای مبنی بر عرضه یک لپ‌تاپ ارزان‌قیمت توسط مایکروسافت با تراشه ARM و ویندوز ۱۰ Cloud منتشر شده بود که تنها می‌تواند برنامه‌های موجود در فروشگاه ویندوز را اجرا نماید.

مایکروسافت یا لنوو هنوز به این شایعات واکنشی نشان نداده‌اند و نمی‌دانیم که اطلاعات منتشر شده مبنی بر توسعه یک دستگاه مجهز به تراشه ARM توسط این دو شرکت تا چه اندازه دقیق است. با این‌حال، مدتی پیش اعلام شده که اولین محصولات مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با قابلیت اجرای نسخه کامل ویندوز ۱۰ تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: Softpedia

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *