چگونه هنگام انتخاب سلول در اکسل فقط سلول های قابل مشاهده را انتخاب کنیم؟

چگونه هنگام انتخاب سلول در اکسل فقط سلول های قابل مشاهده را انتخاب کنیم؟
  • 1396/2/10
  • زهرا معبودی
  • 0

مایکروسافت یکی از امکانات جدیدی را که برای مجموعه آفیس در نظر گرفته است، را به سلول های اکسل اختصاص داده است. شما در اکسل می توانید ستون ها و سطرهایی را از دید دیگران پنهان کنید. این امکان مزایا و معایبی دارد. مزایای آن این است که زمانی که لازم نیست تمام دیتا ها را به دید دیگران برسانید، ان ها را از دید افراد پنهان کنید. اما مزیت دیگر آن این است که اگر فرمولی در ستونی یا سطر یا سلولی برنامه ریزی کرده اید، با پنهان کردن آن، آن را از دید دیگران پنهان می کنید و بدین ترتیب افراد در آن دستکاری صورت نمی دهند.

اما معایب این کار این است که، زمانی که قصد انتخاب کردن سلول ها را دارید، اکسل تمام سلول های پنهان و غیر پنهان را با هم حساب کرده و همه را در رسته ی انتخاب شما می آورد و این چیزی است که موجب آزار بسیاری از کاربران است اما امروز گویا آی تی به شما شیوه ای می آموزد که طی آن می توانید به سادگی، تنها سلول های قابل رویت را انتخاب کنید.

بدین منظور دو راه وجود دارد.

روش اول: با استفاده از شورتکد کیبرد

ابتدا سند خود را باز کنید و ستون و یا سترهایی را که می خواهید آن ها را انتخاب کنید و کارتان را روی آن انجام دهید انتخاب کنید. در این شرایط نیازی به وسواس برای انتخاب دقیق سلول ها نیست. در واقع شما می توانید حین انتخاب، سلول ها و سترهای پنهان را هم انتخاب کنید اما با شورت کدی که امروز معرفی می کنیم، هنگام استفاده فقط گزینه های رویت پذیر نمایش داده می شوند و انتخاب می شوند.

بعد از اینکه موارد مورد نظر خود را انتخاب کردید با استفاده از کیبرد دکمه ترکیبی Alt+; را فشار دهید! بدین ترتیب تنها آن دسته از اطلاعاتی که نمایان هستند، انتخاب خواهند شد.

انتخاب اختصاصی سلول های نمایان در اکسل

حالا طبق آن چه در بالا نمایش داده شده، فقط می توانید سلول های قابل رویت را انتخاب کنید. بعد از این می توانید با استفاده از کلید های میانبر کپی و یا کات، روی آن ها اقداماتی انجام دهید.

روش دوم: انتخاب گزینه Only Visible Cells از منوی اکسل

اما روش بعدی این است که از خود منوی اکسل استفاده کنید. در این مدل دوباره می توانید سلول های مورد نظر خود را انتخاب کنید، فارغ از اینکه بخواهید سلول های دیگر را دخیل کنید. یعنی لازم نیست صد در صد سلول های انتخاب شده فقط از سلول های نمایان باشند. حتی اگر سلول های پنهان را انتخاب کنید باز هم خللی در کار پیش نمی آید. بعد از آن از نوار بالای برنامه به دنبال گزینه Find & Replace باشید. با پیدا کردن این گزینه روی آن کلیک کرده و از میان زیر منوهایی که مطابق زیر نمایان می شود گزینه Go to special را انتخاب کنید.

Go to special

بعد از این که این گزینه را کلیک کردید، یک پنجره مطابق تصویر زیر نمایان می شود که باید طی آن گزینه ‘Visible cells only را انتخاب کنید.

‘Visible cells only

بعد از انتخاب این گزینه OK را فشار دهید تا عملیات انتخاب تکمیل شود، حالا می توانید با استفاده از کپی و کات و هر کاری که می خواهید روی سلول ها انجام دهید، عملیات خود را به پایان برسانید.

آیا تا کنون به این قابلیت احتیاج داشته اید؟ آیا می دانستید که می توانید در اکسل سلول هایی را از دید دیگران پنهان کنید؟ در صورتی که این چنین نبوده، تجربه جدید خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب کاملا مفید را برای اطلاع کاربران اکسل روی شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *